ایران و جهان

عاشقان حسینی سربلند در آزمون جدید/همراهی خوب هیئت‌ها با ستادکرونا

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: محرم امسال با توجه به شیوع جهانی بیماری کرونا، یک آزمون تازه برای عاشقان حسینی در سراسر دنیا بود که شیعیان بار دیگر آگاهانه و هوشمندانه از این آزمون سربلند بیرون آمده‌اند.

در طول تاریخ، مراسم عزاداری ایام محرم، همواره جلوه‌گاه شور و احساس شیفتگان مکتب حسین بن علی (ع) بوده است که طی سالیان سال در جوامع مختلف، توانسته در کشورها و فرهنگ‌های مختلف به قلب‌ها نفوذ کند و در اشکال و شیوه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی، وظیفه انتقال پیام کربلا به نسل‌های آینده را بر عهده گیرد.

در تنوع این مراسم، از هند و چین گرفته تا ایران و عراق و مصر و شمال آفریقا، در کنار پیام اصلی حرکت، اثرانگشت فرهنگ و هنر و ادب این جوامع را به‌خوبی می‌توان دید.

این هوشمندی، انعطاف و زمان‌شناسی عاشقان حسینی بوده است که برای انتقال پیام کربلا و حراست از اصل عزاداری این حماسه عظیم، با توجه به مقتضیات زمان و مکان، نسبت به هنجارهای قابل‌قبول جامعه خود، انعطاف‌پذیر بوده‌اند و اصل پیام را به نسل بعدی رسانده‌اند.

ولی این نکته، همیشه در ذهن دانایان دین‌باور بوده است که مراسم حسینی، همواره باید حامل پیام و احیاگر مرام حسینی باشد و ارزش «مراسم حسینی»، به آن است که «مرام حسینی» را زنده نگه دارد.

برخورد هوشمندانه عزاداران حسینی در آذربایجان شرقی

محرم امسال و رویارویی با شیوع کرونا، صحنه آزمون تازه‌ای برای این برخورد هوشمندانه و زمان‌شناسی آگاهانه، پیش‌روی عاشقان حسینی در سراسر کشور و به‌خصوص در آذربایجان شرقی گشوده شد و آنان بار دیگر توانستند با سربلندی از چنین آزمون دشواری عبور کنند.

درحالی‌که رسانه‌های خارج نشین با همراهی برخی مغرضین داخلی در تلاش شبانه‌روزی و کمپین‌های مختلف و جعلی خود در پی ایجاد دوگانه عزاداری – بهداشت و سلامت بوده و سرمایه‌گذاری عظیمی برای جلوگیری از برگزاری مراسم محرم امسال کرده بودند، تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و در کنار آن فرمایشات مقام معظم رهبری برای توجه به نظرات کارشناسان این ستاد، تمام برنامه‌ها و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد.

برگزاری هیأت‌ها در فضای باز

طی چند روزی که از آغاز مراسم عزاداری گذشته است، هیئت‌ها، تکایا و عزاداران آذربایجان شرقی به‌طور داوطلبانه نسبت به رعایت کامل تمامی پروتکل‌های بهداشتی اقدام و مراسم عزاداری را با توجه به نکات بهداشتی، بدون هیچ مشکلی برگزار کردند.

مراسم عزاداری در شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی طی دهه اول ماه محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا با شکلی متفاوت برگزار می‌شود تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود.

محرم امسال در شهر تبریز نیز همچون سال‌های گذشته با شکوهی خاص برپا و شهر سیاه‌پوش شده است و علاوه بر آن امسال در کنار اجرای طرح «هر خانه یک حسینیه» شاهد برافراشته شدن پرچم‌های عزا بر بام خانه‌ها هستیم.

دوگانه عزاداری- سلامت شکست خورد

تصاویر و کلیپ‌های منتشرشده از این عزاداری‌ها در نقاط مختلف استان، دوگانه عزاداری – سلامت را با شکست مواجه کرد و نشان داد که بهداشت و سلامت مردم و همچنین پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا، هیچ منافاتی با مراسم عزاداری نداشته و برای حفظ سلامت مردم تمام نکات رعایت شده و خواهد شد.

قدردانی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از هیأت‌های حسینی

حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم برگزاری مراسم عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: از هیئت‌های عزاداری استان که از آغاز ایام محرم و مراسم عزاداری، تمام سعی و تلاش خود را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، به کار گرفته‌اند و در این زمینه الگو و نمونه هستند، قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که نه‌تنها تجمعات عظیم و پرجمعیت، بلکه همه هیئت‌ها و عزاداران حسینی باید نسبت به رعایت این موارد حساس باشند و سلامت و بهداشت شرکت‌کنندگان در اولویت اول قرار گیرد.

مردم چه در گرما و چه در سرما امام حسین (ع) را رها نمی‌کنند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در بازدید از هیأت انصارالحسین تبریز که در هوای سرد در فضای روباز اقدام به عزاداری می‌کردند، گفت: مردم چه در گرما و چه در سرما امام حسین (ع) را رها نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی گفت: سرمای هوا در تبریز و یا گرمای هوا در جنوب کشور باعث نمی‌شود که مردم عزاداری‌ها را تعطیل کنند و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهدیم که مراسم در فضای باز و در این هوای سرد برگزار می‌شود.

همکاری و همراهی خوب هیأت‌های حسینی با ستاد استانی مقابله با کرونا

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی که دبیر استانی ستاد مقابله با کرونا نیز است، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در روزهای گذشته از دهه اول محرم شاهد همکاری و همراهی خوب هیأت‌های حسینی با ستاد استانی مقابله با کرونا هستیم.

علیار راستگو با قدردانی از همراهی خوب هیأت‌های حسینی با ستاد استانی مقابله با کرونا ابراز داشت: در مجموع امسال با توجه به شرایط پیش آمده و شیوع ویروس کرونا همکاری هیأت‌های حسینی رضایت بخش بود.

وی افزود: محرم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی داشتیم و از هیئت‌های حسینی درخواست کردیم تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

راستگو ادامه داد: مردم آذربایجان شرقی و شهر تبریز ارادت خاصی به سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) دارند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد بودیم که مراسم‌های عزاداری به‌خوبی برگزار شد.

وی افزود: مردم با ماسک در عزاداری شرکت کردند و مراسم‌ها نیز در فضای روباز برگزار شد تا احتمال ابتلاء به کرونا کاهش یابد.

دبیر استانی ستاد مقابله با کرونا گفت: گزارش‌هایی از بازرسان و همکاران ما در شهرهای مختلف به دست ما رسید که نشان می‌دهد در کل استان همکاری‌ها خوب بوده و عزاداری با رعایت پروتکل بهداشتی برگزارشده و البته در چند هیئت در مراغه و تبریز مواردی را داشتیم که با توجه به اینکه این اولین بار بود که هیئت‌ها با چنین موضوعی مواجه می‌شدند قابل‌چشم‌پوشی است.

محرم امسال در این شرایط کرونایی شاهد بودیم که شور حسینی با شعور حسینی در آذربایجان شرقی همراه شد و مردم و عاشقان امام حسین (ع) با رعایت مسائل بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم‌های عزاداری کردند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا