ایران و جهان

طلاق عاطفی چگونه اتفاق می افتد/آسیب شناسی رفتار زوجین


رومینا اکبری روانشناس و زوج درمانگر، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: انتخاب نحوه ابراز علاقه و شیوه‌های بروز احساسات زوجین به یکدیگر موضوعی پنهان ولی با اهمیت در زندگی زناشویی است. در بسیاری از موارد ابراز علاقه اشتباه باعث سو تفاهم‌هایی می‌شود که زن و شوهر را از یکدیگر رنجیده خاطر و حتی ناامید می‌کند، به همین دلیل باید به این مقوله توجه جدی شود.

وی تصریح کرد: پیوند عاطفی تنها به ابراز علاقه خلاصه نمی‌شود، گفتن عبارت‌های عاشقانه، خرید گل و یا حتی هدیه‌های لوکس گران قیمت نیز خیلی نمی‌تواند میزان علاقه زن و شوهر را به یکدیگر نشان دهد بلکه این شناخت زوجین از روحیات یکدیگر است که باعث یک رابطه عمیق و مداوم خواهد شد.

این روانشناس ادامه داد: گاهی خرید گل به جای خوشحال کردن می‌تواند باعث رنجش طرف مقابل شود چرا که ممکن است فرد مقابل از آن گل متنفر و یا حتی حساسیت بویایی داشته باشد، به همین دلیل شناخت و نوع محبت کردن از خود محبت کردن با اهمیت تر است.

اکبری اضافه کرد: انتخاب صحیح در ابراز علاقه از روحیه طرف مقابل نشان می‌دهد که به احساسات، تجربیات، ارزش‌ها و افکار او احترام می‌گذارید و همه ابعاد معشوق را می‌شناسید.

وی با بیان اینکه ابراز علاقه کلامی تنها بیان جملات عاشقانه نیست، افزود: اگر کلمات محبت آمیز با زبان بدن، لحن و در زمان نامناسب بیان شود نه تنها اثر مطلوبی نخواهد داشت بلکه باعث سوءتفاهم شده و یا حتی طرف مقابل آن را به عنوان یک جمله طعنه آمیز برداشت خواهد کرد، اتفاقی که در بیشتر روابط رخ می‌دهد.

این روانشناس گفت: یک کلمه نمی‌تواند هیجان و باورهای درونی را به طور کامل و دقیق بیان کند، نیاز است احساسات را بسط داد تا بتوان شدت احساس را به طور واضح تشریح کرد.

وی ابراز علاقه شنیدی را مهم‌تر از گفتنی دانست و افزود: گاهی گوش دادن مهم‌تر از صحبت کردن و حتی ابراز علاقه است، چنین رفتاری این فرصت را در اختیار طرف مقابل می‌گذارد تا احساسات خود را با شما در میان گذاشته و این شانس را می‌دهد که احساسات آنها را درک کنید. این روش در ابراز عشق به خانم‌ها بسیار مؤثر است زیرا یکی از نیازهای آنها بیان احساسات درونشان است و پاسخگویی به این نیاز باعث می‌شود تا آنها ابراز علاقه بیشتری کنند.

اکبری خاطر نشان کرد: نوشتن عبارات محبت آمیز تأثیر بسزایی در یک رابطه خواهد داشت چرا که طرف مقابل مستندی مکتوب از احساس طرف مقابل دارد البته باید توجه داشت که از گفتن جملات و عباراتی که نشانه ضعف است باید پرهیز کرد برای ابراز علاقه قرار نیست خود را ضعیف و بی ارزش نشان داد پس ابراز علاقه غلط، تأثیر معکوس خواهد داشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا