ایران و جهان

شور عاشورایی در حسینیه ایران موج می‌زند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سبک عزاداری‌های یزد و آئین‌های منحصربه‌فرد عاشورایی در ایام محرم و صفر این استان را به مرکز توجه رسانه‌ها و گردشگران خارجی تبدیل کرده است.

هر سال در آستانه محرم گروه‌گروه گردشگران خارجی برای تماشای آئین‌های عزاداری در حسینیه ایران به این استان سفر می‌کردند تا از نزدیک به تماشای عشق و ارادت مردم این خطه کویر به سرور و سالار شهیدان کربلا، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بپردازند.

نقش یزد در انتقال فرهنگ عاشورا به مناطق مختلف جهان

کمتر هیئت عزاداری در یزد وجود داشت که در آن حداقل یک گروه از گردشگران در گوشه‌ای از مجلس به تماشای سینه‌زنی، نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی در رثای شهدای کربلا ننشسته باشند.

سینه‌زنی، همخوانی نوحه‌ها، نخل برداری و برخی دیگر از آئین‌های عزاداری یزد موردتوجه جدی گردشگران خارجی بود و هرسال تعداد زیادی عکس و فیلم در سراسر دنیا از این مراسم مخابره می‌شد و گردشگران به‌واقع به سفیران فرهنگی عاشورا تبدیل‌شده بودند.

فرهنگ غنی عاشورا و پیام این قیام عظیم به‌این‌ترتیب سال‌ها به سراسر جهان صادر شد و هرسال بر تعداد گردشگران خارجی محرم افزوده شد، گردشگرانی که هرسال برای تماشای عشق به حسین (ع) در حسینیه ایران، مشتاق و مشتاق‌تر شدند.

عزاداری دهه اول محرم بی‌آنکه نیاز به تلاشی جدی از سوی ارگان یا دستگاهی داشته باشد، به تدریج گردشگری مذهبی را در یزد کلید زد و با پشتیبانی صاحب این ماه، روز به روز رونق یافت تا جایی که سال گذشته در دهه اول محرم، هیچ تخت خالی برای اقامت در هتل‌های یزد یافت نمی‌شد.

رونق گردشگری مذهبی در یزد

این استقبال بی‌نظیر و شورآفرین از آئین‌های عزاداری محرم یزد، سبب شد تا دبیرخانه‌ای بین‌المللی با عنوان «یزد حسینیه ایران» در یزد شکل بگیرد و برنامه‌های حضور گردشگران در مراسم عزاداری ساماندهی شود تا گردشگران به واقع بتوانند سفیرانی برای معرفی واقعه عاشورا در سراسر جهان باشند.

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۲۵۰ گردشگر خارجی از کشورهای مختلف در مراسم عزاداری دهه اول محرم در یزد حضور داشتند.

سیدحسن حسینی بیان کرد: صدها بسته فرهنگی با محوریت معرفی واقعه عاشورا بین این گردشگران توزیع شد و تولیدات فرهنگی یزد در این زمینه در سراسر جهان بین مردم دست به دست شد.

وی عنوان کرد: هر سال بر تعداد گردشگران خارجی از کشورهای آلمان، چین، اوکراین، هلند، فرانسه، نروژ و … افزوده شده و این امر سبب شد تا برنامه‌ریزی جدی‌تری در حسینیه ایران برای حضور تاثیرگذارتر گردشگران خارجی در مراسم دهه اول محرم انجام شود.

گرچه گردشگران خارجی امسال حضور فیزیکی در این مراسم ندارند اما ارتباط آنهایی که در سال‌های قبل به تماشایی آئین عزاداری ثارالله نشسته بودند، ارتباط خود را با حسینیه ایران حفظ کرده‌اند

امسال اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد و کرونا حضور گردشگران خارجی را در برنامه‌های عزاداری دهه اول محرم تقریباً به صفر رساند.

گرچه گردشگران خارجی امسال حضور فیزیکی در این مراسم ندارند اما آنهایی که در سال‌های قبل به تماشای آئین عزاداری ثارالله نشسته بودند، ارتباط خود را با حسینیه ایران حفظ کرده‌اند و امسال با شیوه‌های دیگر به تماشای این مراسم نشسته‌اند.

سال گذشته اگر ۲۵۰ گردشگر خارجی مهمان سفره اباعبدالله الحسین (ع) بودند، امسال بیش از هزاران نفر از سراسر جهان از طریق فضای مجازی برنامه‌های این ایام را در حسینیه ایران پیگیری می‌کنند.

کرونا برخی از هیئت‌های مذهبی یزد را به سمت فضای مجازی سوق داد تا جایی که پخش زنده برنامه‌های عزاداری که با پروتکل‌های مذهبی همراه است، از طریق افراد زیادی در خارج از کشور از طریق برنامه‌هایی همچون اینستاگرام دنبال می‌شود.

گرچه امسال معاندان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های خود بر طبل برگزار نشدن مراسم عزاداری امام حسین (ع) کوبیدند و پیشاپیش برگزاری این مراسم را عامل شیوع کرونا دانستند و هزاران تجزیه و تحلیل از برنامه‌های عزاداری امسال ارائه دادند اما عشق به اباعبدالله الحسین (ع) حتی ویروس خطرناک کرونا را هم مغلوب کرده است.

تعداد زیادی از هیئت‌ها در شبکه‌های مجازی فعال شده‌اند

مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران در این زمینه اظهار داشت: امسال تعداد زیادی از هیئات مذهبی استان یزد، در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام فعال شده‌اند و تعدادی از آنها علاوه بر به اشتراک گذاشتن فیلم و عکس در قالب پست، برنامه‌ها را به صورت زنده پخش می‌کنند.

سیدحسن حسینی عنوان کرد: بسیاری از گردشگرانی که سال‌های قبل مهمان هیئات مذهبی بودند، به این پیج‌ها دعوت شده‌اند و در زمان پخش زنده، استقبال بسیار خوبی از سوی آنها از این برنامه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: کرونا فعالیت در مسیر ترویج فرهنگ عاشورا را متوقف نکرده و عزاداری ایام محرم با شیوه‌های جدید در جهان به اشتراک گذاشته می‌شود.

از شیوه‌های جدید برای رساندن پیام نهضت عاشورا به جهان استفاده می‌کنیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد پرچم عزای امام حسین (ع) بر زمین بماند و از شیوه‌های جدید برای رساندن پیام نهضت عاشورا به جهان استفاده خواهیم کرد.

حجت الاسلام علیرضا نجیمی عنوان کرد: امسال شاهد خلاقیت‌های بسیاری در زمینه برگزاری مراسم عزاداری بودیم و علاوه بر مردم یزد و سایر نقاط میهن اسلامی، گردشگرانی که سال‌های قبل در یزد مهمان برنامه‌های دهه اول محرم بودند، همچنان از این برنامه‌ها بهره‌مند هستند.

وی با تاکید بر اینکه کرونا مغلوب عشق و ارادت یزدی‌ها به امام حسین (ع) و شهدای کربلا شده است، افزود: امسال به خوبی از ظرفیت فضای مجازی در بسیاری از هیئات مذهبی استفاده شده و امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده نیز علاوه بر برگزاری مراسم باشکوه عزاداری از این ظرفیت استفاده بیشتری شود.

شاید امسال حضور فیزیکی گردشگران خارجی در مراسم عزاداری یزد بی‌رنگ است اما خلاقیت در شیوه‌های عزاداری، پرچم عزای ثارالله را در سراسر جهان برافراشته نگاه داشته و امروز هزاران نفر در سراسر جهان از طریق لایو اینستاگرام، مهمان سفره اباعبدالله هستند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا