ایران و جهان

سیب وگلابی برجام اقتصاد را گرفتار کرد/چشم دولت به خارج ازکشور است


محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون منوط نکردن مسائل اقتصادی کشور به تحولات خارجی و انتخابات یک کشور، اظهار کرد: مشکل اصلی دولت آقای روحانی این بود که امور کشور را به مسائل خارج ایران گره زد و چشم به راه نشست تا اقداماتی در خارج بیافتد و باعث شکوفایی اقتصاد ایران شود.

سلیمانی افزود: علیرغم مشکلات مربوط به برجام، اینکه دولت منتظر ماند تا سیب و گلابی برجام را بچیند باعث شد اقتصاد ایران گرفتار شود و تولید داخلی به رکود برود.

وی تاکید کرد: دولت آقای روحانی در حوزه مسکن، اقتصاد، تجارت، صادرات، تولید و امور مربوط به راه اندازی صنایع هم ناکارآمد بود و هم ناکام ماند، یعنی عملاً ۸ سال از عمر مردم ایران به هدر رفت و علت اصلی آن هم گره زدن امور داخلی کشور به خارج از مرزها بود.

نماینده ادوار مجلس گفت: امروز راهکار این است که دولت به آن فکر و راه و روش امام و رهبری برگردد که بارها تاکید کردند ملت باید روی پای خود بایستد و اساس را بر داخل کشور بگذارد، و همچنین از امکانات بیرون هم استفاده کند و اگر گشایشی هم در دنیا حاصل شد، از آن گشایش بهره ببرد.

سلیمانی تصریح کرد: یک بخش از توانمندی و سرمایه ملت ایران نیروی انسانی است و بخش دیگر این توانمندی نفت، گاز و معادن است که اگر دولت این‌ها را خام فروشی نکرده و به فرآورده‌های با ارزش افزوده تبدیل کند، نه تنها ایران بلکه اقتصاد کل منطقه را می‌تواند نجات دهد.

وی گفت: ما اگر به این سرمایه‌ها تکیه کنیم و دست ایرانیان باز بگذاریم و موانع را برطرف کنیم، به راحتی اقتصاد شکوفا و قدرتمند خواهد شد اما وقتی آقایان در ۷ سال گذشته دست روی دست گذاشتند و منتظر ماندند که اتفاقاتی در خارج بیافتد و سیب و گلابی آن را بچینند، نتیجه رکود اقتصادی شد.

نماینده مجلس نهم با اشاره به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن، گفت: وزیری که بیش از ۵ سال تصدی وزارت مسکن را داشت، در مراسم تودیع و معارفه خود گفت افتخار من این است که یک مسکن مهر هم افتتاح نکردم، در ابتدای کار هم گفت مسکن مهر مزخرف است، سپس گفت می‌خواهیم مسکن اجتماعی راه بیاندازیم که راه نینداخت. بنابراین در این حوزه ۳۰ درصد اقتصاد زمین گیر شد زیرا مسکن تولید شغل می‌کند و صنایع بزرگ و کوچک را فعال می‌کند.

سلیمانی با اشاره به عملکرد حوزه نفت و گاز در دو دولت روحانی، گفت: تفکر آقای زنگنه تنها در حوزه بالادستی و خام فروشی است و تفکر او مختص این دولت هم نیست، بلکه در دولت‌های قبلی هم چنین تفکری را داشته است. زمانی شعار او این بود که لازم نیست بنزین صادر کنیم، نفت را صادر می‌کنیم و بنزین می‌خریم.

وی تاکید کرد: آسیب این نوع نگاه در حوزه نفت موجب شد که امروز نمی‌توانند نفت خام بفروشند و ارز مورد نیاز برای کشور را تامین کنند.

نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: ریشه اصلی همه این مشکلات، این است که نگاه و تکیه اساسی دولت یازدهم و دوازدهم بر خارج از کشور گذاشته شده است و هنوز هم ادامه دارد.

سلیمانی افزود: اگر این سیاست و برنامه تغییر کند، مشکلاتی نظیر اشتغال، نفت و گاز، مسکن و تجارت رفع می‌شود و تحریم‌ها نیز به طور خودکار بلااثر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل سیاست خارجی دولت روحانی هم این بود که همه چیز کشور را به برجام گره زد، گفت: چند سال پیش و در کوران برجام، وزارت خارجه اصلاً شرقی‌ها را تحویل نمی‌گرفت و کشورهای همسایه را هم با این سیاست از دست داد. امروز روابط با همسایگان خیلی بدتر از ۸ سال گذشته است و این نتیجه سیاستگذاری خارجی آقای ظریف است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم خاطرنشان کرد: این دولت ناکارآمدی را تبیین و اجرا کرد و یکی از ناکارآمدترین دولت‌های بعد از انقلاب و حتی در طول تاریخ ایران تلقی می‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا