ایران و جهان

سناریوی واشنگتن برای جنوب عراق/نقش سرویس جاسوسی آمریکا در ترورها


خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل– فاطمه صالحی: استان بصره در جنوب عراق طی روزهای اخیر شاهد وقوع تنش و آشوب در سایه اعتراضات مردمی علیه اوضاع اقتصادی بوده است.

اما به نظر می رسد که اعتراضات در بصره تبدیل به پوششی برای برخی جریان های تخریبگر شده تا از طریق ایجاد آشوب در این منطقه، دست به تخریب اموال عمومی و مشتنج کردن اوضاع بزنند.

در بحبوحه این اعتراضات، ترور تعدادی از فعالان عراقی به دست افراد ناشناس، باعث وخیم تر شدن اوضاع در بصره شده است.

در همین راستا مصاحبه ای انجام داده ایم با «محمود الربیعی» سخنگوی جنبش الصادقون درباره تحولات استان بصره و سفر نخست وزیر عراق به آمریکا.

آمریکا تلاش می کند بصره را به محل نفوذ خود تبدیل کند چرا که این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس که سرسپرده آمریکا هستند نزدیک است و واشنگتن با کمک آنها قصد دارد کنترل خاورمیانه را که به مثابه مرکز جهان به شمار می رود به دست بگیرد*به نظر شما دلیل اهمیت استان بصره برای آمریکایی ها چیست؟

بصره یکی از مهم ترین استان های عراق به شمار می رود به طوریکه در این استان تنها گذرگاه دریایی عراق قرار دارد. بصره مهم ترین و بزرگترین شهر اقتصادی عراق به شمار رفته و یکی از مواضع مورد رقابت های منطقه ای و بین المللی محسوب میشود.

آمریکا تلاش می کند بصره را به محل نفوذ خود تبدیل کند چرا که این استان به کشورهای حوزه خلیج فارس که سرسپرده آمریکا هستند نزدیک است و واشنگتن با کمک آنها قصد دارد کنترل خاورمیانه را که به مثابه مرکز جهان به شمار می رود به دست بگیرد.

*به نظر شما آیا آمریکایی ها در ترورهای اخیر در بصره و ایجاد آشوب در این استان دست دارند؟

به همین دلیل شاهد تحرکات و اقدامات کنسولگری آمریکا در این استان هستیم. آمریکایی ها تلاش می کنند از اعتراضات جوانان بصره برای تحقق اهداف خود سوء استفاده کنند. به همین دلیل شدیدا معتقدیم که سرویس اطلاعات آمریکا و باندهای وابسته به آن در ورای ترورهای صورت گرفته در استان بصره قرار دارند.

آمریکایی ها از طریق این ترورها تلاش می کنند در بصره آشوب به پا کنند و این منطقه را به کانون تنش و فتنه تبدیل کرده و بعد از آن، شرایط کلی عراق را تحت تأثیر قرار دهند. متأسفانه درگیری های حزبی بر سر پست و مقام در استان بصره به صورت گسترده ای در به وجود آمدن اوضاع کنونی نقش داشته است.

آمریکایی ها از طریق این ترورها تلاش می کنند در بصره آشوب به پا کنند و این منطقه را به کانون تنش و فتنه تبدیل کرده و بعد از آن، شرایط کلی عراق را تحت تأثیر قرار دهندبرخی رسانه ها نیز با ارائه تصاویر آشفته از استان بصره، تلاش کرده اند ماهیت مقاوم این استان را که منشأ خیر و برکت برای عراقی ها است خدشه دار کنند. فرزندان ساکنان استان بصره نقش مهمی در آزادسازی عراق از دست اشغالگران خارجی و عناصر تشکیلات تروریستی داعش ایفا کرده اند.

*چرا در سفر الکاظمی به آمریکا و دیدار با ترامپ صحبتی از خروج فوری اشغالگران آمریکایی نشد؟

سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به آمریکا را نمی توان با معیارهای موفقیت آمیز بودن یا ناکام بودن بررسی کرد چرا که این سفر ناتوانی و ضعف رهبران عراقی در بیان خواست مردم این کشور و نمایندگان پارلمان را نشان داد.

زمانیکه الکاظمی در جریان این سفر هیچ حرفی از خروج فوری نظامیان آمریکایی از عراق نمی زند، معلوم می شود که ارزشی برای خواسته مردم این کشور قائل نیست. در خصوص توافقنامه های امضا شده در جریان سفر الکاظمی به آمریکا نیز باید بگویم که هر کسی که به آمریکایی ها دل خوش کند به دنبال سراب خواهد رفت.

ترامپ علاوه بر آن، اقدام به تخریب عراق کرده و تصمیمات نادرستی در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی گرفته است. به خاطر همین یک اقدام باید او را تحریم کرده و درخواست بازداشت این جنایتکار را بدهیم نه آنکه با او دیدار کرده و توافقنامه امضا کنیم.

مقامات عراقی از طریق امضای این توافقنامه ها با ترامپ، به وی فرصت دادند تا بعد از شکست بزرگش در حل بحران های داخلی و خارجی آمریکا در دوره حضورش در کاخ سفید، جایگاه خود را تثبیت کند.

الکاظمی به خوبی می داند که ما بر سر عهد خود با شهدا در خصوص خروج فوری نظامیان آمریکایی از عراق هستیم بنابراین خواهان ارائه یک جدول زمانی فوری برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق هستیم*در جریان این نشست شاهد صحبتهای ترامپ در خصوص اینکه خروج نظامیان آمریکایی به ۳ سال زمان نیاز دارد بودیم. این ادعا را چگونه ارزیابی می کنید؟

تعیین مدت ۳ سال برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق بیانگر خواسته ترامپ است؛ این در حالیست که مصطفی الکاظمی در برابر این خواسته سکوت و طوری رفتار کرده که گویی از این مسأله راضی است.

الکاظمی به خوبی می داند که ما بر سر عهد خود با شهدا در خصوص خروج فوری نظامیان آمریکایی از عراق هستیم بنابراین با این مدت زمان طولانی مخالف بوده و خواهان ارائه یک جدول زمانی فوری برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق هستیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا