ایران و جهان

خطبه امام جمعه مکه مقدمه چینی عادی سازی روابط با اسرائیل بود


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از القدس العربی، فعالان شبکه‌های اجتماعی با اشاره به سخنان عبدالرحمن السدیس امام جمعه مکه مکرمه از آن به مثابه مقدمه چینی برای عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو یاد کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با آوردن بخش‌هایی از خطبه السدیس که بحث و جدل فراوانی روز گذشته میان فعالان مطرح کرد و سوالات زیادی درباره هدف از اشارات درباره تعامل با یهودیان در اسلام، به وجود آورده است.

وی در خطبه خود گفت: از جمله هشدارهای سودمند و مفید در مسائل اعتقادی، عدم درک صحیح درباب تولی وتبری و سردرگمی در آن بین باور قلبی و برخورد خوب در روابط فردی و بین المللی است. عدم تولی غیرمسلمان منافاتی با این ندارد که با وی رفتار حسنه به منظور دلجویی از آن و الفت و تألیف قلب به منظور رهنمون ساختن آن به دین اسلام، شود.

السدیس با یادآوری وقایعی که پیامبر اسلام در تعامل با یهودیان داشت و با آنها مدارا می‌کرد، افزود: پیامبر درگذشت، در حالی که سپرش گرو نزد فرد یهودی ماند و حسن همجواری یک یهودی سبب اسلام آوردنش شد. هنگامی که خط مشی گفتگوی انسان دوستانه فراموش می‌شود، زبان خشونت و به حاشیه راندن و تنفر جایگزین آن می‌شود.

در واکنش به این خطبه السدیس احمد الجزائری احمدی یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفت: یهود بر سر عهد خود باقی نمی‌ماند، آنها نافرمانی خدا را کردند و پیامبران را کشتند و تا روز قیامت خوار و درمانده اند. اعراب بزدل و خیانتکار یهودی را قوی و باعزت می‌دانند و از آنها می‌ترسند در حالی که رزمندگان در غزه یهودیان را خوار و درمانده می‌بینند و با جسارت و شجاعت با آنها مبارزه می‌کنند.

عارف بن مخلصی النابلسی وبلاگ نویس عرب هم نوشت: السدیس خواسته دشمنان امت اسلامی را اجرا می‌کنند و در زمره کسانی است که خواهان نابودی دین به نفع منافع حکام است.

محمد الصغیر مشاور وزیر اوقاف اسبق مصر هم ضمن منافق توصیف کردن السدیس و اینکه پشت سر وی نباید نماز خوانده شود، اعلام کرد: السدیس از مکه راه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را هموار می‌کند.

این موضع گیری عبدالرحمن السدیس چندی پس از اعلام توافق عادی سازی روابط میان تل آویو و ابوظبی در ۱۳ آگوست گذشته تحت نظارت آمریکا رخ می‌دهد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا