ایران و جهان

جامعه‌ای که نهی از منکر ندارد، به رکود کشیده می‌شود


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر به مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است؛

السلام علیک یا اباعبدالله اشهد انک قد اقمت الصلوه و آتیت الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر

ایام شهادت جان‌گداز پرچم‌دار نهضت قیام علیه ظلم و استکبار حضرت حسین بن علی (ع) را به امام زمان (عج)، نائب امام عصر و آحاد آزادگان عالم تسلیت عرض می‌کنم.

حضرت سید شهدا (ع) آموزگار امربه‌معروف و نهی از منکر است. امربه‌معروف و نهی از منکر ابراز عشق به خداوند متعال، عشق به مردم و عشق به خود است.

امربه‌معروف بیانگر خودباوری است. نهی از منکر مصداق بارز رشادت، شجاعت و روحیه نجات غریق است. امربه‌معروف و نهی از منکر، سنگر نشینی و سپری در مقابل تیر سهمگین فساد، پلشتی و هرزگی است؛ امربه‌معروف و نهی از منکر صیانت از جامعه و پاسداری از ارزش‌های انسانی است.

امربه‌معروف و نهی از منکر، دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم است. امربه‌معروف و نهی از منکر تأسی به همه انبیای الهی و خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) است. امربه‌معروف و نهی از منکر دمیدن روحیه حضور درصحنه حیات و اعلان موجودیت و هویت خیرخواهی است.

امربه‌معروف ضامن ترویج خوبی‌ها و کاهش بدی‌ها است. در قرآن شریف امربه‌معروف و نهی از منکر دعوت به خیر است. تضمین‌کننده خیر جامعه نظارت عمومی است. امربه‌معروف و نهی از منکر اعلان وحدت و انسجام جامعه است. جامعه هویت جمعی دارد. جامعه مصداق یک پیکر است. کسی که نسبت به‌سلامت اعضای این پیکر حساسیت نشان نمی‌دهد، فاقد منطق، دین و احساس است. نمی‌شود برای تأمین سلامت اعضای بدن کوتاه آمد. نمی‌شود در مقابل بیماری و ویروسی که عضوی از اعضای جامعه را آلوده کرده بی‌تفاوت بود.

رویکرد اسلام «به من چه ربطی دارد» و «به تو چه ربطی دارد»؛ نیست؛ این سخن مربوط به افراد فردگرا، خودخواه و خودبین است. انسان اگر عضویت خودش را در یک جامعه بزرگ درک کرده باشد، سرنوشت جامعه را سرنوشت خود می‌داند و نسبت به سرنوشت دیگران ساکت نمی‌نشیند. امیرمومنان علی (ع) امر به معروف و نهی از منکر را دو فریضه‌ای معرفی کرده‌اند که “بهما تقام الفرائض”. ایشان همه خوبی‌ها، برجستگی‌ها و پیشرفت‌ها را معلول حیات دو فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر معرفی می‌کنند.

جامعه‌ای که نهی از منکر ندارد، به رکود کشیده می‌شود و در چنین جامعه‌ای بیکاری، بی‌عاری، سستی و تنبلی رواج پیدا می‌کند، اما در جامعه زنده، با رکود، توقف، در جا زدن و عقب‌گرد و زشتی مقابله می‌شود.

بزرگ‌ترین معروف، معروف حکومتی است. “الناس علی دین ملوکهم”. شعار این هفته که هفته امربه‌معروف و نهی از منکر است و خیمه‌های امام حسین (ع) برپاست و پرچم خونین حسینی و عاشورایی در همه جا به اهتزاز در آمده است، احیای مطالبه گری و مبارزه با عوامل مرگ و رکود است.

حکومت صالح است که می‌تواند جامعه صالح تأسیس کند. حکومت صالح با ریل‌گذاری صحیح برای جامعه کمال، سلامت، پیشرفت و تمدن عالی انسانی را به ارمغان می‌آورد، ولی حکومت فاسد، روابط سالم را به هم می‌ریزد و ویروس فساد را به اعماق جامعه سرایت می‌دهد و جامعه را به نابودی می‌کشاند. وجود مقدس سالار شهیدان (ع) فرمودند: انی لاافر فرار العبید من نه مثل بردگان فرار می‌کنم و نه دست از قیام برمی‌دارم. من د ر مقابل گردن‌کلفتان و زورگویان استقامت می‌کنم و با خون خودم ریشه ظلم را خواهم کند. “ارید آن امر بالمعروف و انهی عن المنکر. چون حکومت است که می‌تواند سعادت، پیشرفت و بالندگی جامعه را تضمین کند و اگر حکومت به فساد، ضعف مدیریت و عدم انسجام داخلی گرفتار و مبتلا شد، این حکومت جامعه را با زیان و خسارت همراه می‌سازد. نخستین وظیفه مردم، نظارت بر عملکرد مسئولین است. ملت زنده پرچم مسئولیت را به دست افراد امین و کارآمد می‌دهد. “ان الله یامرکم ان تودوالامانات الی اهل‌ها” ملت زنده از دوام حکومت پاسداری می‌کند و مانع بدنام شدن و به بیراهه رفتن جامعه می‌شود. نظارت عمومی مردم، تذکر لسانی و حمایت از دستگاه‌های نظارتی، می‌تواند دستگاه دولتی را سالم نگاه‌دارد.

امربه‌معروف و نهی از منکر سبب می‌شود جامعه، خانواده و شخص آمر به‌معروف و ناهی از منکر از بدی‌ها، زشتی‌ها و پلشتی‌ها دور بمانند. امربه‌معروف و نهی از منکر، چشمه جوشان است. آب زلال است و فوران و جریان دارد و بدی و فساد باشد را می‌شوید و می‌برد.

بزرگترین معروف، حکومت صالح و سالم است و بزرگ‌ترین منکر، فساد حکومتی، سوء مدیریت و ضعف در انجام امور محوله است. از معروف‌های بسیار اثرگذار امروز جهش تولید، اشتغال جوانان، رفع فقر و فاصله طبقاتی و مبارزه با شکاف طبقاتی غیرقابل‌تحمل اجتماعی است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات در جامعه امروز ما مسائل فرهنگی و اصلاح ساختارها است. یکی از مشکلات جامعه امروز، شبکه‌های مجازی است که در اختیار دشمنان قرار دارد.

نقش مردم در مطالبه رونق تولید، اشتغال و سالم‌سازی جامعه از نظر فرهنگی، معنوی و اخلاقی بسیار حائز اهمیت است. همانگونه که در دوران دفاع مقدس خود مردم وارد میدان نبرد شدند و کشورشان را حافظت کردند، باید با فساد اخلاقی و الحاد مقابله کنند و باید یک گفتمان عمومی در جامعه به وجود بیاید و مردم نسبت به هم حساس و با یکدیگر همراه باشند تا کسی به انحراف و فساد مبتلا نشود. یک جای کشتی اگر سوراخ شود همه را غرق می‌کند.

اصلاح اندیشه‌های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری در پرتو حکومت و برنامه‌های سازنده حکومتی امکان‌پذیر است. سیدالشهدا (ع) در جامعه‌ای که ظلم در آن حاکم است و افراد ناشایست اموال و حقوق مردم را پایمال می‌کنند، شهادت را سعادت می‌دانند. “انی لا اری الموت الاالسعاده و لا الحیاه مع الظالمین الا برما”

آسیب‌های اجتماعی معلول اند. امر به معروف درباره معلول‌ها لازم است، اما کارساز نیست. ریشه بسیاری از مفاسد اجتماعی در حکومت، مسؤولان و مسؤولیت‌هاست. این مردم هستند که حکومت را تشکیل می‌دهند. حکومت، دست‌ساز و حاصل مردم است. حکومت وامدار، بدهکار وامانت دار مردم است، لذا حکومت باید دین‌دار و خداترس باشد و فرهنگی را در جامعه ترویج کند که درهای فساد و گناه را ببندد که نتیجه آن مسدود شدن درهای جهنم و باز شدن درهای خیر، صلاح، توحید، علم، خدمت، صلاح و دانش به روی مردم است و این باز بودن درهای خیر منجر به فتح درهای بهشت می‌شود. این حکومت است که جامعه را به‌سوی بهشت هدایت می‌کند و از رفتن به‌سوی جهنم بازمی‌دارد. سلطه بیگانه، جهنم است. نفوذ فرهنگ اجنبی، سقر است. زیر بار رفتن زور، باج و رشوه، زقوم است.

امربه‌معروف و نهی از منکر، ایجاد یک حرکت تمام‌عیار است تا همه مردم مملکت را از آن خود بدانند و در خوبی‌ها تعاون و در بدی‌ها بازدارندگی داشته باشند. اگر امربه‌معروف به معنای واقعی در جامعه پیاده شود محبت و مهربانی در چنین جامعه‌ای موج می‌زند و کسی نمی‌تواند فقر، نداری و سختی دیگری را تحمل کند. امام حسین (ع) در روز عاشورا قله امربه‌معروف و نهی از منکر را عملی ساختند و برای اصلاح و نجات جامعه خون نثار کردند و قربانی شش‌ماهه به مسلخ آوردند.

من هفته امربه‌معروف و نهی از منکر را زیر پرچم خونین امام حسین (ع) تکریم می‌کنم و دست نیاز به‌سوی جوانان عزیز، فرهیختگان، دانشجویان، هیأتی ها و آحاد مردم دراز می‌کنم. بانوان نقش اول را می‌توانند در مقابله بافرهنگ بیگانه و کمرنگ کردن عفت، عصمت و حیای جامعه ایفا کنند. خطر بسیار نزدیک است دشمن از طریق فضای مجازی و نفوذی‌ها و ضعف مدیریت‌ها هم به اقتصاد لطمه زده و هم مسأله تبعیض را به وجود آورده و هم بنیان خانواده را در مخاطره جدی قرار داده است، لذا زنان و مردان، پیر و جوان باید به میدان بیایند و پرچم امربه‌معروف و نهی از منکر را بلند کنند و نظارت مؤثر و نقش‌آفرین را اعمال کنند و خداوند قول داده است که هر که خدا را یاری کند خدا یار و یاور او باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا