ایران و جهان

تلویزیون به بهانه کرونا فیلم‌هاراتبلیغ نمی‌کند/سلیقه متغیر ارشاد!


علی سرآهنگ کارگردان فیلم سینمایی «کاکا» که این روزها در حال اکران در سینماهاست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم گفت: خوشحالیم که فیلم ما بعد از سه سال انتظار بالاخره رنگ پرده را به خود دید و هرچند در این شرایط کرونایی به نمایش درآمد، اما باز هم جای شکرش باقی است، چون آرزوی هر فیلمسازی است که یک روز فیلمش را روی پرده ببیند.

وی افزود: سالی که ما پروانه ساخت گرفتیم اعضای شورای صدور پروانه ساخت ما را به ساخت این فیلم تشویق هم کردند. وقتی فیلم را ساختیم نسخه نهایی خیلی لطیف‌تر از آنچه که در فیلمنامه نوشته بودم، شد. ما نعل به نعل براساس فیلمنامه پیش رفتیم حتی پایان‌بندی «کاکا» دستخوش تغییر شد، یعنی خیلی نرم‌تر از آنچه که در فیلمنامه بود، پایان فیلم را بستیم، ولی احساس می‌کنم با تغییر اعضای شورای پروانه نمایش، سلایق هم تغییر و فیلم ما در این شورا گیر کرد. فیلم چند اصلاحیه خورد و این اصلاحیه‌ها از التهاب فیلم کاست، ولی خدا را شکر «کاکا» همچنان سرپاست.

همین که فیلمم روی پرده رفت جای شکر دارد

این کارگردان با اشاره به شرایط نمایش فیلم بیان کرد: ما هرچه جلوتر می‌رفتیم شرایط برای اکران «کاکا» سخت‌تر می‌شد از همین رو حالا شرایط برای ما مناسب بود به همین ترتیب با تهیه‌کننده تصمیم گرفتیم فیلم را به نمایش بگذاریم از این تصمیم هم راضی هستیم همین که فیلم روی پرده است برای ما جای شکر دارد.

وی تاکید کرد: طبیعتاً همه فیلمسازان دوست دارند فیلمشان در وضعیت نرمال اکران شود، من هم دوست داشتم کرونا نباشد و «کاکا» در یک فرصت مناسب‌تر روی پرده برود، ولی هرچه جلوتر می‌رویم شرایط بدتر می‌شود. اگر نگاهی به فروش فیلم‌ها بیندازید متوجه می‌شوید اصلاً وضعیت هیچکدام از فیلم‌ها خوب نیست. در این شرایط همه می‌دانند فروش مطرح نیست چون مردم چندان به سینما نمی‌روند بنابراین باید ببینیم چه پیش می‌آید.

دوستان صداوسیما به بچه‌های دفتر پخش فیلم ما گفته‌اند در این شرایط تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌ها را پخش نمی‌کنند این در حالی است که سینما با توجه به ضدعفونی مکر، سالن‌ها جای امنی است سرآهنگ با بیان اینکه بعد از اکران سینمایی، «کاکا» را به صورت اینترنتی به نمایش می‌گذارند، اظهار کرد: من دوست داشتم فیلمم اول در سینما اکران شود و ترجیح‌مان هم بر همین بود. هرچند پلتفرم‌ها امنیتی ندارند اما بعدش فیلم را اکران آنلاین می‌کنیم.

تلویزیون هیچ کمکی نمی‌کند

وی درباره شرایط تبلیغاتی این فیلم گفت: شرایط تبلیغ واقعاً عجیب و غریب است، تلویزیون هیچ کمکی برای دیده شدن فیلم‌ها نمی‌کند برای مثال بچه‌های پخش ما با دوستان صداوسیما رایزنی کرده‌اند اما موفق نشده‌اند. هیچکدام از فیلم‌های روی پرده در تلویزیون تبلیغ نمی‌شوند و این جای گله دارد، چون مردم با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به سینماها بروند به همین دلیل متوجه نمی‌شویم چرا تلویزیون به تبلیغ فیلم‌ها کمک نمی‌کند.

سرآهنگ گفت: دوستان صدا و سیما به بچه‌های دفتر پخش فیلم ما گفته‌اند در این شرایط تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌ها را پخش نمی‌کنند این در حالی است که با توجه به ضدعفونی مکرر، سالن‌های سینما واقعاً جای امنی است. این روزها رستوران‌ها و فست‌فودها باز، شلوغ و در عین حال پرخطر هستند در مقایسه با این اماکن سینما واقعاً مظلوم است. ضمن اینکه ما با شهرداری هم برای تهیه بیلبورد صحبت کرده‌ایم اما آنها هم اصلاً کمکی نمی‌کنند.

این کارگردان در پایان بیان کرد: «کاکا» اولین تجربه سینمایی من است اما پیش از آن «زمانی برای ایستادن» را برای تلویزیون ساخته بودم که در جشنواره جام جم در چند بخش نامزد دریافت جایزه شد و جوایزی هم کسب کردیم بعد از آن تصمیم گرفتم «کاکا» را بسازم که خیلی دچار مشکل شدم ما فکر نمی‌کردیم این همه در ارشاد گیر کنیم چون بدون هیچ مشکل و حتی یک ممیزی پروانه ساخت دریافت کردیم و این تفاوت سلیقه اذیت کننده بود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «حسام مرد شصت ساله‌ای است که با زن جوانی به عنوان همسر دومش و بی خبر از خانواده‌اش ازدواج می‌کند. این مساله باعث درگیری حسام با پسرش و خانواده‌اش می‌شود. فیلم درباره یک عشق ممنوعه است.»

حسین محجوب، مهران احمدی، فرید سمواتی، رؤیا افشار، رضا اکبر پور، شیفته خرم دل، فرانک کلانتر و رها خدایاری بازیگران فیلم «کاکا» هستند.

عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: علی سرآهنگ، تهیه‌کننده: امیر سمواتی با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نویسنده فیلمنامه: علی سرآهنگ، رضا اکبرپور، مدیر فیلمبرداری: مصطفی بافرونی، تدوین: سجاد پهلوان زاده، آهنگساز: مسعود سخاوت دوست، طراح صحنه و لباس: علی نصیری نیا، صدابردار: منصور شهبازی، صداگذار: علیرضا نکولعل، دستیار تدوین: هرمز فرشی، مدیر تولید: مجید گودرزی، جانشین تهیه کننده: مهدی کارآمد تبریزی، پخش: مؤسسه درخشان آفتاب عالمتاب.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا