ایران و جهان

تلاش آزادی خواهان برای تبری از خیانت «بن زاید»

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل – فاطمه صالحی: درست است که طی سالهای اخیر، حاکمان و رژیم‌های سرسپرده در کشورهای عربی، همواره ذوق زدگی خود را از دوستی با رژیم صهیونیستی و حرکت به سمت علنی کردن روابط پشت پرده خود با تل آویو، نشان داده اند اما هرگز نمی‌توان منکر این قضیه شد که این موضع گیری رژیم‌های عربی بیانگر خواست و اراده مردم آنها نبوده و نخواهد بود.

اینکه چرا امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی دست به چنین اقدامی زده اند و چه وعده و وعیدهایی در پشت پرده به امارات داده شده اما عملاً هیچکدام از آنها محقق نشده، بحث مورد نظر ما نیست زیرا بحران‌هایی که ابوظبی و مشخصاً محمد بن زائد ولی عهد ابوظبی در قبال سیاست خارجه خود در منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کند بر کسی پوشیده نیست و علنی کردن عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی به زعم حاکمان امارات از یک سو امنیت این کشور را در برابر قدرت بزرگ منطقه‌ای یعنی ایران تضمین می‌کند و از سوی دیگر از امارات به اصطلاح یک منجی برای نجات فلسطین می‌سازد.

البته بماند که تل آویو بر ادعاهای امارات در خصوص توقف روند الحاق بخشهایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی صحه نگذاشته است.

اگر در بررسی مسأله عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی همواره از موضع گیری رسمی این کشورها سخن گفته و اشاره‌ای به خواست و اراده ملت‌های آنها نکنیم، در حق آزادی خواهان و جنبش‌ها و جریان‌های مدنی و سیاسی در این کشورها جفا کرده ایم.

نکته جالب آنکه در خودِ امارات نیز، معارضان سیاسی اماراتی با تأسیس نخستین انجمن مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کرده اند که توافق بین ابوظبی و تل‌آویو «خیانت به امت» است روزی نیست که از زمان علنی شدن رسمی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی، یک جنبش، یا حزب یا تجمع سیاسی علیه این عادی سازی روابط، بیانیه صادر نکند. صهیونیست‌ها که تصور می‌کردند توانسته اند رژیم‌های عربی را به سمت خود کشانده و عملاً از در دوستی و آشتی سخن بگویند هرگز فکر نمی‌کردند که این فرهنگ در میان ملت‌های عربی جا نیافتاده و هنوز هم جریان‌های ضد عادی سازی روابط در میان ملت‌های عربی زنده هستند.

نکته جالب آنکه در خودِ امارات نیز، معارضان سیاسی اماراتی با تأسیس نخستین انجمن مخالف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کرده اند که توافق بین ابوظبی و تل‌آویو «خیانت به امت» است.

این انجمن با نام «الرابطه الإماراتیه لمقاومه التطبیع» تأسیس شده و معارضان سیاسی برجسته امارات اعم از سعید ناصر الطنیجی، سعید خادم بن طوق المری، احمد الشیبه، حمید عبدالله النعیمی، حمد محمد الشامسی و ابراهیم محمود آل حرم اعلامیه تأسیس این انجمن را امضا کرده‌اند.

این انجمن، نهادی مدنی است که به مخالفت با عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی در تمامی اشکال و زمینه‌های آن اعم از اقتصادی، ورزشی، امنیتی، سیاسی و مردمی اهتمام دارد.

در بیانیه این انجمن آمده است: «مسیر دولت امارات طی روزهای اخیر شاهد انحراف ملی و اسلامی بود که در نتیجه اعلان توافق صلح بین امارات و رژیم اشغالگر را شاهد بودیم».

«احمد الشیبه» معارض اماراتی و یکی از مؤسسان این انجمن تأکید کرد که امضای توافق صلح بین امارات و رژیم صهیونیستی به منزله دوری از اصول امارات مبنی بر دفاع از آرمان فلسطین و حقوق ملت این کشور در مقابله با اقدامات رژیم اشغالگر است.

فرهیختگان، پزشکان، مهندسان، وکلا، دانشجویان، نویسندگان، اساتید دانشگاه و…. در بسیاری از کشورهای عربی از هر طریقی مانند صدور بیانیه‌های سندیکایی، انتشار پست‌های توئیتری، به راه اندختن کمپین‌هایی در فضای مجازی، برگزاری راهپیمایی‌ها و تجمعات اعتراض آمیز طی روزهای گذشته تلاش کردند به جهانیان به ویژه رژیم صهیونیستی بفهمانند که همسو با موضع گیری های خفت بار حاکمان خود نیستند.

مخالفان عادی سازی روابط با انتشار دهها هزار پست توئیتری از تمام کشورهای عربی و ترند کردن هشتگ «#علیه عادی سازی روابط» تلاش کردند حضور فعالی در فضای مجازی علیه رژیم صهیونیستی و خیانت امارات داشته باشند.

موجی از مخالفت‌ها از کویت گرفته تا مصر، قطر، عمان، بحرین، عربستان، مراکش، الجزایر، سودان و حتی امارات در طیف‌های مختلف جامعه مدنی و فعالان حقوقی و سیاسی علیه خیانت ابوظبی به وجود آمده و همچنان ادامه دارد گرچه عناصر مزدور و وابسته‌ای نیز در شبکه‌های مجازی پیدا می‌شوند که خود را صدای ملت‌های عربی نامیده و ذوق زدگی برآمده از حاکمان خود را در فضای مجازی به اسم ملت‌های عربی منعکس می‌کنند. این عده قلیل قطعاً نمی‌تواند نماینده حتی قشر خاصی از ملت‌های عربی باشند.

موجی از مخالفت‌ها از کویت گرفته تا مصر، قطر، عمان، بحرین، عربستان، مراکش، الجزایر، سودان و حتی امارات در طیف‌های مختلف جامعه مدنی و فعالان حقوقی و سیاسی علیه خیانت ابوظبی به وجود آمده و همچنان ادامه دارد.

اکثر ملت‌های عربی در جریان اعتراضات خود اذعان کرده اند که با حاکمان خائنی سر و کار دارند که نه هویت عربی برایشان مانده و نه اهمیتی به اسلام و حفظ آرمان فلسطین می‌دهند. مسأله ای که در جریان تظاهرات ملت‌های عربی در سراسر جهان بسیار محسوس بود، به آتش کشیدن تصاویر محمد بن زائد ولی عهد ابوظبی به شمار می‌رود چرا که حاکمان رسمی این کشورها ممکن است اهمیت خاصی به روابط خود با امارات بدهند اما ملت‌های عربی بدون هیچ ترسی تصاویر بن زائد را به آتش کشیدند و حتی در یک برنامه تلویزیونی زنده، یک خبرنگار تونسی تصویر بن زائد را پاره کرد.

در خصوص رویکرد و تفکر اکثر ساکنان کشورهای عربی در قبال عادی سازی روابط، دکتر ولید عبدالحی استاد علوم سیاسی اردن در سایت صوت الامه نوشت: نتایج دهها نظر سنجی صورت گرفته از ملت‌های عربی طی یک دهه گذشته از سوی یک مؤسسه آمریکایی و مرکز عربی پژوهش‌های سیاسی دوحه و همچنین مؤسسه نظر سنجی گالوپ نشان می‌دهد که اکثریت ملت‌های عربی با عادی سازی روابط به شدت مخالف هستند.

نتایج این نظر سنجی ها نشان می‌دهد که به طور میانگین بیش از ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در آن از کشورهای اردن، امارات، تونس، الجزایر، موریتانی، کویت، لبنان، سوریه، فلسطین، عمان، قطر، مراکش، لیبی، سودان، یمن… مخالف سرسخت عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی هستند.

تا زمانیکه ملت‌های عربی این بیداری و آگاهی خود را در برابر نقشه‌های حاکمانشان برای عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی حفظ کرده و عرصه را برای جولان دادن خائنین به آرمان فلسطین خالی نکنند، نقشه تل آویو برای کنار گذاشتن مسأله فلسطین و نابود کردن حقوق ملت فلسطین عملی نخواهد شد.

البته حرف و حدیث‌هایی در خصوص اینکه دیگر کشورهای سرسپرده عربی به دنبال حرکت در مسیر امارات و تکرار خیانت ابوظبی در حق فلسطین هستند مطرح شده است که ملت‌های عربی با افزایش فشارها علیه حاکمان خود می‌توانند مانع تحقق این مسأله شوند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا