ایران و جهان

تبلور عشق حسینی در کمک های مومنانه/اتحاد همگانی برای شکست کرونا

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها: شیوه عزاداری‌های حسینی در سال جاری متفاوت با سال‌های گذشته است و هیأت‌های عزاداری با سبک‌های متفاوت به عزاداری و نوحه خوانی می‌پردازند، اما این تفاوت نیز پر از شور حسینی است.

شکل عزاداری‌ها تغییر کرده و کرونا بین مردم فاصله اجتماعی انداخته اما نتوانسته بین قلوب مؤمنین فاصله ایجاد کند و جنبه متفاوت و جذاب عزاداری‌های حسینی در سال جاری نشان دهنده آن است، که هیچ عاملی نمی‌تواند، عشق به حسین (ع) که همان عشق به آزادی و آزادگی است، را در بین شیعیان و عاشقانش کم رنگ کند.

هرسال شاهد اطعام وسیع در ایام محرم بودیم، برخی هیئات هر شب بین سه الی ۱۰ هزار نفر را اطعام می‌کردند، اما در سال جاری به دلیل محدودیت‌های موجود برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اطعام به طور چشمگیری کاهش یافته و در برخی موارد نیز کلاً برچیده شده است و خبری از اطعام در هیئات یا نیست و یا بسیار محدود و کنترل شده انجام می‌شود.

اما این محدودیت در اطعام سبب نشده که نذورات کاهش یابد و تنها شیوه آن فرق کرده است، امسال شاهد اقدامات گسترده و قابل توجه در گره گشایی از مشکلات آسیب دیدگان از کرونا، اقشار ضعیف جامعه و مواسات هستیم، که برگرفته از نذورات و احسان خیراندیشانه مؤمنین است.

امسال نذر کتاب، نذر خون، نذرهای فرهنگی دیگر، نذر سلامت و راه اندازی موکب‌های سلامت از سال‌های گذشته پررنگ‌تر شده است و در این بین برخی نذرهای تبلیغاتی نیز بیش از گذشته به چشم می‌خورد، به عنوان مثال ایستگاه صلواتی نذر فرهنگی و نوشتن القاب حضرت اباعبدالله (ع) و حضرت قمربنی هاشم (ع) در پشت خودروی هموطنان به یاد شهدای عزیز به ویژه سیدالشهداء مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط بسیجیان حوزه مقاومت بسیج امام حسن مجتبی (ع) سپاه پانزده خرداد ناحیه قرچک در حال انجام است و این ایستگاه صلواتی هر روز از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در زیر گذر زیباشهر فعالیت می‌کند.

نذر ماسک، مواد ضدعفونی کننده، تبلیغات و امور فرهنگی و ارزاق در محرم

نذر ماسک نیز یکی دیگر از جلوه‌های نذر سلامت است، که به ویژه در شهرستان قدس در غرب استان تهران شاهد هستیم و طی آن افرادی که به واسطه ممنوعیت اهدا نذری گرم در فکر راهی برای ادای نذورات خود هستند، با اهدا ماسک به هم وطنان نیازمند خود برای شکست کرونا کمک می‌کنند، در این نذر که با همکاری یکی از استارتاپ ها، جمعی از خیرین و فعالان جهادی و بانیان هیئات انجام می‌شود، با استفاده از مبالغ ریالی نذورات، ماسک سه لایه پرستاری مورد تأیید سازمان غذا و دار در اختیار عزاداران حسینی به ویژه عزاداران و هیئات مناطق محروم و کم برخوردار قرار می‌گیرد.

در پردیس، پاکدشت، ورامین و پیشوا نیز یک عده از بزرگترها و جوانان هیأتی و عاشق سیدالشهدا (ع) دور هم جمع شدند و هزینه ایستگاه صلواتی ها و نذورات گرم برای پذیرایی از عزاداران را جمع آوری کرده و به صورت بسته‌های غذایی بین نیازمندان در سطح شهر تقسیم کنند و در حین این توزیع بسته‌های غذایی نیز روضه خوانی و عزاداری انجام می‌شود، که در یک فقره توسط هیأت متوسلان به قمر بنی هاشم (ع) ورامین یک هزار کیسه برنج ۱۰ کیلویی و نیز یک هزار قوطی روغن مایع بین عزاداران توزیع شده است و هیأت جوانان محبان الحسین (ع) نیز در حالی که تصاویر پیرغلامان و ذاکران اباعبدالله الحسین (ع) که در سال‌های گذشته در عزاداری‌ها حضور داشته‌اند، را بر درب و دیوار هیأت نصب کرده‌اند، تا نشان دهند، یاد و خاطره این پیرغلامان عاشق اباعبدالل (ع) همچنان زنده است.

تولیدی‌های ماسک در اسلامشهر نیز با انجام تبلیغاتی اعلام کرده‌اند، حاضرند ماسک‌های پزشکی، سه لایه و فیلتردار را با تخفیفات ویژه ای در اختیار هیئات و ایستگاه‌های صلواتی توزیع ماسک رایگان قرار دهند، تا به برکت عزای سیدالشهدا (ع) کرونا را شکست دهیم.

گروه جهادی سردار شهید حسین اسداللهی ورامین نیز اقدام به آماده سازی ۳۰۰ لیتر الکل در بسته بندی‌های مخصوص جهت استفاده در هیئات مذهبی کرده و آن را بین عزاداران حسینی توزیع می‌کند.

عزاداران حسینی در مسجد امام حسین (ع) شهرقدس و خیرین این مسجد نیز به عشق آقا اباعبدالله الحسین (ع) تعداد ۱۰۰ بسته معیشتی به نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا اهدا کردند، بانیان هیأت محبین الائمه (علیهم السلام) ورامین نیز نذورات دهه اول محرم خود را به صورت بسته‌های معیشتی تهیه و بین نیازمندان توزیع کردند.

توصیه به تبدیل نذورات به تهیه اقلام بهداشتی و ماسک

امام جمعه باقرشهر نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بر زنده نگهداشتن عزای امام حسین (ع) در قلوب شیعیان، و رعایت حال همسایگان و شهروندان در هنگام عزاداری‌ها تاکید کرد و افزود: عزاداران می‌توانند در شرایط فعلی با تبدیل نذورات خود به تهیه اقلام بهداشتی و ماسک برای شرکت کنندگان در مراسم عزاداری و یا اقلام مصرفی و خوراکی برای اقشار آسیب پذیر جامعه تبدیل کنند.

حجت الاسلام عبدالعلی استیری ابراز امیدواری کرد: با رعایت مسائل بهداشتی از سوی عزاداران و دعای خیر آنان و با عنایت ویژه اباعبدالله الحسین (ع) به زودی شاهد نابودی این ویروس خطرناک باشیم و در سال‌های آینده این مراسم هرچه باشکوه‌تر برگزار شود.

امسال جنبه‌های جدیدی از شور حسینی را شاهد هستیم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز با بیان اینکه خرید ماسک و وسایل ضدعفونی کننده می‌تواند، در شرایط فعلی مناسب‌تر بوده و به شکست کرونا منجر شود، به خبرنگار مهر گفت: از هیئات عزاداری و عزاداران عزیز می‌خواهم، با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به کنترل بیماری کرونا کمک کنند.

حجت الاسلام سید محسن محمودی اضافه کرد: عزاداری‌های حسینی همواره از سنوات قبل شور و شکوه خاصی داشته است و امسال نیز شاهد جنبه‌های جدیدی از همین شور حسینی هستیم.

پویش‌ها و نذورات جالبی در استان تهران در حال انجام است، که همه آنها نشان از همدلی عزاداران و مؤمنین برای ابراز ارادت به سالار شهیدان و نیز اتحاد و همبستگی برای شکست ویروس منحوس کرونا دارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا