ایران و جهان

تاکید قانون و وزارت نفت بر استفاده پتروپالایشگاه از بازار سرمایه


به گزارش خبرنگار مهر، وزیر نفت ۳ شهریور سال جاری در نشست خبری، با اشاره به اینکه به‌تازگی یکی از خبرگزاری‌ها نوشته بود وزارت نفت فرصت بهره‌گیری از بورس و بازار سرمایه در تأمین مالی طرح‌های پتروپالایشی را از دست داده است، تصریح کرد: احتمالاً این فرد نه متوجه بورس می‌شود، نه می‌داند تأمین مالی چیست؟ قانون پتروپالایشگاه‌ها ناظر بر تأمین مالی نیست، فقط تنفس خوراک دارد که آن هم پس از تکمیل پالایشگاه‌هاست.

مواد شیوه نامه ابلاغی وزارت نفت

به گزارش خبرنگار مهر، در ماده ۱۳ شیوه نامه ابلاغی مصوبه هیأت وزیران به ابطال مجوز پتروپالایشگاه ها در این طرح در صورت قطعی نشدن تأمین مالی طرح از طریق اخذ مجوز بورس برای انتشار اوراق مالی یا روش‌های دیگر اشاره شده است. از سویی دیگر در بند ۴ همین ماده نیز یکی از دلایل ابطال مجوز پتروپالایشگاه ها عدم عرضه سهام آنها در بورس عنوان شده است.

در ماده ۱۴ این شیوه نامه نیز اشاره شده است که در صورتی که پیشرفت فیزیکی طرح طی ۲ سال کمتر از ۳۵ درصد باشد به منظور حفظ حقوق سهام داران بورسی، سهامی متعلق به سهامداران مجری طرح، توسط وزارت نفت مطابق مقررات بازار سرمایه قابل عرضه در بورس خواهد بود.

در ماده ۱۸ این شیوه نامه نیز اشاره شده که تأمین مالی از طریق ابزارها و نهادهای مالی بازار سرمایه و تضمین بازپرداخت اصل و فرع مبالغ سرمایه گذاری شده توسط مردم طبق قوانین سازمان بورس انجام می‌شود.

ماده ۱۹ و ۲۰ این شیوه نامه نیز به جزئیات ارائه وثیقه و سایر مدارک مورد نیاز برای استفاده از مقررات سازمان بورس اوراق بهادار برای صاحبین مجوز پتروپالایشگاه ها اشاره شده است. در ماده ۲۱ نیز اشاره شده که اوراق مالی باید متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح و نیاز واقعی طرح به منابع مالی به تشخیص و تأیید وزارت نفت و اعلام آن به بورس انجام شود.

در تمامی این ۵ ماده و البته برخی دیگر از مواد دیگر در این شیوه نامه به وضوح و صراحت به استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه به شکل اوراق مالی یا سهامی و مقررات استفاده از این ظرفیت اشاره شده است.

بهارستانی‌ها به تصویب رساندند…

از طرفی در بند الف ماده ۴ قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است اشاره شده است که سهامداران شرکت مجری موظفند حداکثر یک سال پس از دریافت مجوز، نسبت به واگذاری حداقل سی درصد سهم شرکت مجری از طریق عرضه سهام یا از طریق صندوق سرمایه گذاری پروژه در چهارچوب قوانین مربوطه و یا انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام اقدام کنند؛ در غیر این صورت وزارت نفت موظف است نسبت به ابطال مجوز خوراک آنها اقدام کند.

در بند ب همین ماده نیز آورده شده تأمین مالی از طریق ابزارها و نهادهای مالی بازار سرمایه و تضمین بازپرداخت اصل و فرع مبالغ سرمایه گذاری شده توسط مردم طبق قواعد و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود.

به گفته کارشناسان هدف اصلی این طرح توسعه بخش پایین دستی شامل بخش پالایشی و پتروپالایشی با استفاده از سرمایه‌های مردمی بوده است. هدفی که با تکیه بر حجم نقدینگی بالا طراحی شد تا بتوان بخشی از این نقدینگی را حوزه تولیدی استفاده کرد.

جای خالی پتروپالایشگاه ها در بهار بورس

چندی پیش خبرگزاری مهر، در گزارشی با عنوان «جای خالی پتروپالایشگاه در بهاربورس / ٧٢متقاضی در صف بررسی وزارت نفت» به این موضوع پرداخت که اگر تعیین تکلیف نهایی طرح پتروپالایشگاه ها که نیاز به یک جمع بندی نهایی توسط شرکت ملی نفت ایران و صندوق توسعه ملی دارد، انجام شود، مجریان می‌توانند از شرایط مطلوبی که بازار سرمایه در سال جاری تجربه می‌کند، استفاده کنند.

اگر وزیر نفت مروری بر مواد شیوه نامه ابلاغی و همچنین قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی کند بی شک به یاد می‌آورد که اصل و هدف طراحی چنین طرحی هم زمان با تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده دولت از نقدینگی کلان در جامعه و هدایت این نقدینگی به سوی بخش تولید بود.

فراموشی که در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید دامنگیر این کهنه وزیر شده است، آن هم در شرایطی که موسم پاسخگویی توسط نمایندگان مجلس کلید خورده است، طبیعی به نظر می‌رسد. اما با آدرس دهی غلط نمی‌توان از پاسخگویی فرار کرده و مسئولیت عمل را بر عهده نگرفت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا