ایران و جهان

آرامکو اجرای طرح ۱۰ میلیارد دلاری در چین را معلق کرد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، برخی منابع اعلام کردند که شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان برای کاهش هزینه‌های خود و مقابله با قیمت‌های پایین نفت، یک قرارداد ساخت مجتمع پالایش و پتروشیمی ۱۰ میلیارد دلاری در چین را به حالت تعلیق درآورده است.

منابعی که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: آرامکو پس از مذاکره با شریکان چینی تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری در تاسیسات استان لیائونینگ، واقع در شمال شرقی چین را متوقف کند.

این منابع گفتند: چشم‌انداز نامشخص بازار دلیل این تصمیم است.

طرفین این قرارداد از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

قرارداد این سرمایه‌گذاری مشترک فوریه ۲۰۱۹ هنگام سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به پکن امضا شد، در آن زمان عربستان قصد داشت سهم خود را در بازار آسیا افزایش دهد و سرمایه‌گذاران چینی را نیز به سرمایه‌گذاری در ریاض تشویق کرده بود.

قرار بود سعودی‌ها با دو شرکت چینی، یک مجتمع پالایش و پتروشیمی با نام هواجین آرامکو تاسیس کنند و عربستان ۷۰ درصد نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه با ظرفیت روزانه ۳۰۰ هزار بشکه را تأمین کند.

به گفته این منابع، طرف چینی انجام این پروژه را ادامه می‌دهد و سرمایه‌گذاری مشترک در آینده بررسی می‌شود.

کاهش تقاضا در پی همه‌گیری ویروس کرونا سبب تضعیف پالایشگاه‌های جهان و کاهش شدید حاشیه سود آنها شده است.

آرامکو همچنین در اوایل سال جاری میلادی در حال مذاکره با پرتامینا، شرکت نفت دولتی اندونزی برای یک پروژه توسعه پالایشگاهی بود، اما این مذاکرات بدون رسیدن به توافق پایان یافت و پرتامینا اکنون به دنبال شریک دیگری است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا