ایران و جهان

۴ برابر بودن بودجه نهادهای زیرنظر رهبری کذب است


به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری گفته بود که «نهادهای زیر نظر رهبری مثل «بنیاد مستضعفان»، «ستاد اجرایی فرمان امام» یا «آستان قدس رضوی» که بودجه این‌ها گاهی سه چهار برابر بودجه کل کشور است، با وجود قدرت زیاد، به هیچ کجا هم پاسخگو نیستند.»

در همین ارتباط، عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد ادعاهای مذکور اظهار داشت: در خصوص این ادعا که بودجه نهادها (مثل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی) سه چهار برابر بودجه کل کشور است (یعنی ۳۰۰ درصد بودجه کل کشور) باید گفت اولاً نهادهای اقتصادی تحت پوشش، سهمی از بودجه ندارند و از بودجه کل کشور استفاده نمی‌کنند. ثانیاً بودجه کل کشور در سال جاری بیش از ۲۰ میلیون و ۲۶۶ هزار میلیارد ریال است اما مجموع بودجه نهادها کمتر از ۵.۴ درصد بودجه کل کشور است، بنابراین ادعای اینکه بودجه نهادها سه چهار برابر بودجه کشور است، غیرواقعی و حاصل یک بزرگنمایی ۶۰ برابری است.

وی افزود: در گذشته نیز بارها مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا و وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرده بودند که هر یک از نهادهای مذکور بیش از ۹۵ میلیارد دلار ارزش دارد که مسئولان نهادها نیز بارها این مسئله را تکذیب کرده‌اند اما متأسفانه همان ادبیات و محتوا از جانب برخی شخصیت‌های داخلی تکرار می‌شود.

شیخی با اشاره به سهم نهادها در خدمات عمومی، گفت: نهادها با وجود سهم کمتر از ۳ درصد از اقتصاد کشور توانسته‌اند با نوآوری و مردمی عمل کردن منشأ آثار زیادی در محرومیت‌زدایی و توانمندسازی باشند. ضمن اینکه با پیشتازی و حضور در بازار سرمایه یک سازوکار ماندگار و دقیق برای شفاف‌سازی در پیش گرفته‌اند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا