ایران و جهان

یک چهارم مواد اولیه صنایع لوازم خانگی از بورس کالا تامین می شود


به گزارش خبرگزاری مهر حمیدرضا غزنوی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوسیما با اشاره به اینکه سامانه ”بهین یاب“ سال هاست که مشکل دارد، افزود: شرکت‌های تولیدکننده‌ای هستند که پروانه بهره برداری گرفتند، اما رصد نمی‌شوند که چقدر تولید کردند و اگر این اتفاق می‌افتاد و از مواد اولیه‌ای که گرفته اند تا تولید نهایی آن‌ها رصد می‌شد بسیاری از این شرکت‌ها از چرخه دریافت کالا و محصول از بورس کالا حذف می‌شدند، اما متأسفانه این اتفاقات نیفتاده است.

وی گفت: پارسال میزان تولید ورق گرم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود که از این میزان سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن وارد بورس شد و ۴ میلیون و ۷۰ هزار تن در خارج از بورس عرضه شده است در حالی که فولادسازها برای عرضه خارج از بورس مجوز ندارند.

غزنوی افزود: در بسیاری موارد به علت عرضه کم، قیمت‌ها بالا می‌رود و برخی معاملات ابطال می‌شود و این موضوع، تقاضاهای انباشته‌ای را ایجاد می‌کند و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه آمار همه واحدهای تولیدی داخل کشور را با جزئیات داریم و آن‌ها را بررسی کرده ایم، گفت: طرحی را از دو ماه پیش آغاز کردیم و معاونت امور صنایع وزارت صمت متولی ساماندهی طرف تقاضا شده است و سهمیه‌ها و میزان دریافتی آن‌ها بررسی و میزان خرید و تولید آن‌ها تطبیق می‌شود.

کیوان گردان افزود: اجبار کردیم همه واحدهای تولیدی باید در داخل سامانه «بهین یاب» قرار بگیرند، زیرا بیش از ۴۰ درصد واحدهای تولیدی تاکنون در داخل سامانه بهین یاب نبودند بنابراین نمی‌توانیم همه تقصیرها را برگردن این سامانه بیاندازیم.

گردان اضافه کرد: بخشی از واحدهای تولیدی مانند خودروسازها ۱۰۰ درصد ورق مورد نیاز خود را از شرکت فولاد مبارکه گرفته اند و در سامانه بهین یاب هم برخی واحدهای تولیدی ۱۰۰ درصد، برخی ۸۰ درصد و برخی هم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مواد اولیه را گرفته اند.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: یکی از برنامه‌های اساسی ما عدالت در توزیع ورق‌های فولادی میان همه تولید کنندگان است.

گردان با بیان اینکه فولاد مبارکه همه واحدهای تولیدی را که بیش از ۱۱۰ تن در ماه خرید دارند، کارشناسی کرده است، افزود: ارقامی هم در سامانه «بهین یاب» قرار دارد که ما با تطبیق این آمار، آن‌ها را ارزیابی دقیق‌تر می‌کنیم.

وی گفت: ۷ شرکت تولید کننده ورق گرم داریم که ۶ میلیون تن ورق قابل عرضه در بورس دارند و از شهریور همه آن‌ها مکلف شدند که همه ورق گرم تولیدی خود را باید در بورس عرضه کنند.

گردان اضافه کرد: ۵ شرکت تولید کننده ورق سرد داریم که ۲ و ۲ دهم میلیون تن تولید می‌کنند که ۵۰ درصد از این ظرفیت متعلق به شرکت فولاد مبارکه است و همه این شرکت‌ها هم مکلف به عرضه محصولات خود هستند.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس فرآیندی که در دست اجراست شرکت فولاد مبارکه هم مکلف است همه عرضه‌های خود را در داخل بورس کالا انجام دهد و موضوع مچینگ کاملاً باید حذف شود.

گردان افزود: از هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ کردیم که در ماه آینده، سهمیه‌ها را بر اساس فرمول‌ها بازنگری کنند و شرکت‌های عرضه کننده هم مکلف هستند تولیدات خود را عرضه کنند.

مدیر نظارت بر بازار بورس کالا نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه دو سال از فعالیت سامانه «بهین یاب» می‌گذرد، گفت: این سامانه در این دو سال ایراد داشته و در این مدت به درستی کار نکرده است و تولید کنندگان مجبور شدند مواد مورد نیاز خود را از خارج از بورس تأمین کنند.

سید جواد جهرمی افزود: برخی از طریق سامانه «بهین یاب» ورق فولاد مبارکه را در فروردین امسال ۸ هزار و ۲۰۰ تومان خریدند و اکنون آن را در حدود ۲۰ هزار تومان قیمت گذاری کرده اند و در سایت‌ها می‌فروشند.

وی اضافه کرد: صرفاً شرکت مبارکه، ورق‌های سرد تولیدی خود را در بورس عرضه می‌کند و بقیه شرکت‌های تولید کننده این ورق از جمله شرکت هفت الماس، غرب آسیا و امیرکبیر کاشان، ورق‌های تولیدی خود را در خارج از بورس عرضه می‌کنند.

جهرمی افزود: پارسال ۷۳۳ هزار تن ورق سرد در بورس معامله شد در حالی که کل ورق مصرفی کشور بالغ بر ۲ میلیون تن بود.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم گفت: عرضه محصولات در فولاد مبارکه به صورت ۱۰۰ درصد در بورس است و در محصولات گرم, ۴۰ درصد را در تالار اصلی و ۶۰ درصد را بر اساس دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار به صورت اختصاصی و مچینگ عرضه می‌کنیم و در بورس کالا هم ثبت می‌شود بنابراین صد درصد محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا ثبت و عرضه می‌شود.

طهمورث جوانبخت افزود: در محصولات سرد هم این گونه است و بر اساس دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار، ۲۰ درصد در تالار اصلی و ۸۰ درصد به صورت اختصاصی برای صنایع راهبردی مانند خودروسازها، لوازم خانگی و قطعه سازان است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۵ که محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شد این کار در حال انجام است.

جوانبخت گفت: عرضه ما دقیقاً بر اساس برنامه ریزی بورس کالا انجام می‌شود و در دو هفته یک بار محصولات گرم خود را و ۲۰ درصد ورق سرد را عرضه اختصاصی و ۸۰ درصد آن را به صنایع راهبردی، مچینگ می‌کنیم.

وی افزود: مچینگ همان عرضه اختصاصی است و قیمت بر اساس عرضه عمومی و در تالار است و با همین قیمت به تولید کننده واقعی عرضه می‌شود.

معاون قضائی دادستان کل کشور هم گفت: یا باید پذیرای بورس کالا به عنوان سازمان شفاف سازی و اقتصادی باشیم یا نباشیم و نمی‌شود یک بام و دو هوا داشته باشیم.

سعید عمرانی اضافه کرد: یکی از ایرادات مچینگ این است که همه کارخانه‌های پایین دستی ما در تولید لوله، پروفیل و محصولات فولادی باید کالاهای خود را از بازار آزاد بخرند و تولید کننده‌های بالادستی، محصولات خود را به عده‌ای می‌فروشند که معلوم نیست تولید کننده هستند یا خیر.

عمرانی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حوزه فولاد این است که عرضه واقعی در بورس انجام نمی‌شود و به آن معترضم و این عرضه نکردن موجب شده است که کارخانه دار و تولیدکننده، مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا