ایران و جهان

پروتکل‌های بهداشتی در روز اول محرم به میزان قابل قبولی رعایت شد

به گزارش خبرنگار مهر، با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، برگزاری مراسم مذهبی و آئینی و تجمعات و … مورد بحث جهانی قرار گرفت و در این زمینه تجمعات مختلف جهانی خصوصاً برگزاری مسابقات المپیک و جهانی و مسابقات ورزشی خصوصاً فوتبال که با حضور عده زیادی تماشاگر برگزار می‌شد، ممنوع شد.

زیارت اماکن مذهبی خصوصاً مشاهد مشرفه پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) و حتی برگزاری حج امسال هم تحت تأثیر این شرایط قرار گرفت.

به همین سیاق بحث مراسم محرم آئین مسلمانان و آزادگان جهان که همه ساله در کشورهای مختلف خصوصاً کشورهای شیعی بالاخص در ایران اسلامی به صورت خودجوش و مملو از جمعیت برگزار می‌شد، مورد تحلیل و کندوکاو محققان و علمای دینی و مذهبی قرار گرفت.

برگزاری این مراسم، موافقان و مخالفانی داشت و علاقه مندان به امام حسین (ع) و یاران شهیدش مضطرب و نگران تصمیم نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا بودند.

در این میان دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی هم سعی در متشنج کردن اوضاع و بهره برداری از این فضا را داشتند که با هوشیاری مردم و مسئولان بهانه به دست آنها داده نشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز عید قربان و در آستانه ماه محرم در سخنانی فرمودند: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیأت‌ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

بر این اساس ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برگزاری مراسم عزاداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای باز و با فاصله اجتماعی و با حضور تعداد کمتری از مردم داد.

شب گذشته و در اولین شب برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و همین طور امروز در اولین روز برگزاری این مراسم، گزارش میدانی خبرنگاران و عکاسان مهر نشان می‌دهد تا میزبان بالا و قابل قبولی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شده و عزاداری‌ها در فضای باز و با فاصله مناسب بین عزاداران برگزار شده است.

بنابراین امیدواریم در شهرهای مختلف کشور و همین طور در هیئت‌های مشهور تهران مراسم امسال به شکل بسیار باشکوهی برگزار شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا