اجتماعیاخبار خوزستانتیتر دوستون وسط

نگاهی به عملکرد شهردارمنطقه یک اهواز در یک سال گذشته منطقه یک اهواز سال ۹۸_۹۹ را چگونه گذراند؟

  

 

یاسین کاوه پور شهردار منطقه یک اهواز در گفتگویی با پایگاه خبری خوز ۲۴ و تشریح عملکرد یک ساله در این منطقه از برگزاری جلسه ای در شورای شهر با عنوان طرح ضربتی اقدامات ضروری برای جمع آوری آب های سطحی نقاط بحرانی منطقه خبر داد و اظهار کرد: با توجه به وضعیت بارش های سال گذشته بر اثر آبگرفتگی ها و ورود آب به منازل برخی شهروندان دچار مشکل بودند که با شناسایی ۵ نقطه حساس شامل خیابان های ۸ پاداد، خیابان امام‌ شرقی و سلطانی، شهید ادهم ،جهانیان تا چهاراه پاداد ونقاطی از کوی جمهوری مرکزی مشعلی طی دستور شهردارمحترم اهواز وبانظارت اعضایمحترم شورای اسلامی شهریک تقسیم کار باشرکت آّب وفاضلاب صورت پذیرفت وبه صورت مشارکت بری نقاط اصلاح شبکه وتقویت ودربرخی نقاط مانندخیابان ۸ پادادشهروخیابان سلطانی خط جدید ۵۰۰فاضلاب نصب گردید

کاوه پورضمن اشاره به همکاری شهرداری و آبفا در این زمینه افزود: ترمیم خط فاضلاب این مناطق وهمچنین لوله گذاری خیابان جهانیان تا چهاراه پاداد انجام و ادامه آن در دستور کار قرار گرفته است و سیستم جدید به صورت پمپاژ خیلی قوی آب را از محل خارج می‌کند.

شهردار منطقه یک گفت: طرح “سیستم مستقل” جهت دفع آب های سطحی را ارائه کردیم اما نقشه جامعی از خطوط فاضلاب در اختیار نداریم وبا وجود اینکه درطراحی سیستم قدیمی فاضلاب اهواز، مسیر آب به سمت رودخانه ودر سیستم جدید طراحی شده ایستگاه های سپتیک به وسیله پمپاز فاضلاب را به سمت تصفیه خانه شرق اهواز هدایت می‌کند.
در این صورت خطوطی که از قبل جهت دفع فاضلاب به سمت رودخانه تعبیه شده که برخی از آنها نیز فعال هستند، بلااستفاده می‌شوند که در صورت نیاز یک شرکت مشاور با برداشت این خطوط و با هماهنگی آب و فاضلاب می تواند ایستگاه پمپاژبرای سیستم دفع آب های سطحی فعال کند.
پروژه های عمرانی و خدمات شهری
کاوه پور در خصوص پروژه های عمرانی و خدماتی شهرداری منطقه یک، گفت: برخی پروژه ها از قبل تایین شده بودند که نیاز به ادامه و تکیمل شدن دارند و برخی نیز به تازگی فعال شده و با توجه به شرایط اقتصادی که وجود داشت سعی بر فعال شدن این پروژه ها بود تا برخی از مشکلات مردم برطرف شوند.

وی در خصوص بهسازی و بدنه سازی بازار سرپوشیده (خیابان امام خمینی) خاطر نشان کرد: این پروژه با دستور شهرداراهواز در حال فعالیت است، روند خوبی داشته و امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: اقداماتی از قبیل زیبا سازی و بهبود منازل شهری در خیابان سلمان فارسی در دستور کار است و این پروژه در چندفاز تعریف شده که با نظر شهردار اهواز درحال پیشروی است، کاشت درختان نخل در این خیابان که هزینه بالایی برای آن تعبیه شده و چند بُعد برای آن در نظر گرفته می‌شود که مهم ترین آن زیبا سازی و عمران شهری است.

شهردار منطقه یک با بیان اینکه بیش از۳۵۰ هکتار از بافت این منطقه فرسوده است و با توجه به بافت فرسوده این منطقه اماکن فرهنگی و تاریخی در آن باعث ایجاد معضل و اخلال در پیشروی پروژه ها می‌شود، تصریح کرد: نزدیک ۲۰ سال در خیابان سلمان فارسی پروانه ساختمانی صادر نشده، این یک معضل بزرگ است که مرکز تجاری شهر اهواز بعد از ۲۰ سال بازسازی نداشته باشد، با پیگیری های انجام شده برخی از مالکین را جهت بازسازی و اخذ پروانه ساختمانی تشویق کردیم که در حال اقدام به این کار هستند تا احیا بخشی از این خیابان ها را شاهد باشیم.
وی از مسقف سازی برخی از خیابان های این منطقه خبر داد و گفت: این امر را در دستور کار قرار داریم که در حال طراحی و بررسی است. همچنین پروژه تکیمل باند دوم جاده ساحلی در امتداد پارک ربیع تا تصفیه خانه فولاد خوزستان در حال انجام و در مرحله زیر سازی است که با حمایت شهردار اهواز امید است طی چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.
کاوه پور در ادامه عنوان کرد: پروژه دیگری در خیابان یوسفی و تقاطع امام شرقی در حال انجام است که منجر به احداث یک جاده و اصلاح هندسی در آن محل می‌شود، بار ترافیکی را کم وباعث رونق محله و حل شدن مشکلات آن خیابان خواهد شد.
وی نبود پارکینگ در ساحلی شرقی را یکی از معضلات این منطقه دانست و افزود: پارکینگی با وسعت ۴ هزار متر در حال احداث و پارکینگ دوم با وسعت ۱۵۰۰ متر در حال برنامه ریزی که به زودی پروژه آن شروع خواهد شد. در قسمت ساحلی زیر پل سفید و پل نادری که دو نقطه پر خطر به شمار می‌رود که در سیلاب بخشی از آن تخریب شده در حال بازسازی سازی هستیم که بخشی آن ترمیم شده است.

طرح آسفالت محله به محله
شهردار منطقه یک با بیان اینکه روکش آسفالت برخی از مناطق موجب نارضایتی شهروندان بود، تشریح کرد: بادستورشهردارمحترم اهواز اقدامات رضایت بخشی در این خصوص انجام شده که طبق الویت بندی خیابان هایی که نیاز به حفاری ندارند روکش آسفالت در حال انجام است و در برخی خیابان های منطقه پاداد، کوی جمهوری و مرکز شهر روکش آسفالت انجام شده که شاخص ترین آنها در منطقه محروم کوی مشعلی بوده که بالغ بر ۳۰ خیابان در آن منطقه آسفالت شده که هنوز هم این کار ادامه دارد و اعتبار این پروژه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان می‌باشد.

سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی منطقه
یاسین کاوه پور اظهار کرد: شورای سرمایه گذاری با بستر هایی که سازمان سرمایه گذاری شهرداری اهواز ایجاد میکند فرایندهایی را طی می‌کند که ضوابط و مقررات چهارچوب آن تعیین‌ می‌شود که بخشی از آن در حوزه شهرداری منطقه است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از کارهای سرمایه گذاری که در حوزه شهرداری منطقه است از جمله توجیهات فنی، اطلاع رسانی درست و ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه گذار تصریح کرد: برخی از موانع هایی در اهواز وجود دارد که باعث جلوگیری از سرمایه گذاری می‌شوند بحث اسناد مالیکت و مشکلات از این قیبل است که باعث می‌شود سرمایه گذاری به درستی در اهواز انجام نشود.

ادامه پروژه ها و درآمد های منطقه

پروژه تعویض جداول فرسوده خیابان های زند و خیابان شریعتی تقاطع خیابان سلمان فارسی تا چهاراه زند از دیگر اقداماتی بود که شهردار منطقه به آن اشاره کرد و یادآور شد: درآمد های شهرداری از ۲ بخش پایدار و ناپایدار تشکیل می‌شوند، بخش پایدار شامل عوارض نوسازی و بهای خدمات شهری و پسماند است که بصورت دائمی وجود دارد و تصور اینکه منطقه یک با توجه به وجود بازار و کسب کارها مبلغ زیادی از عوراض دریافت می‌کند تصور اشتباهی است چون عوارضی که تعریف شده نسبت به هزینه ها مبلغ بسیار کمی است که نسبت به سایر مناطق عدد ما بزرگ تر است.

شهردار منطقه یک در ادامه مطالب فوق افزود: در طول ماه با احتساب معوقات ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان عوارض پایدار جذب می‌شوند و اگر معوقات وجود نداشته باشد در طول سال تقریبا ۵ میلیارد تومان است. که. اگر کل منطقه۱ به موقع عوراض خود را پرداخت کنند این رقم به کل ۵ میلیارد تومن خواهد رسید که با توجه به بودجه ماهیانه ۱۳ میلیارد تومانی منطقه۱ که ۸ میلیارد تومان از آن حقوق و خدمات است عدد بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: این درآمد های پایدار در سایر مناطق گاها کمتر است و بنابراین اتکا درآمد های شهرداری به درآمد های ناپایدار است که حاصل از ساخت وساز است.

شهردار منطقه۱ اهواز با بیان اینکه مالکین را تشویق به نوسازی کردیم، اظهار داشت: با هماهنگی اداره کل راه و شهر سازی تسهیلات ویژه بافت فرسوده ارائه شده و تخفیف هایی به بافت های فرسوده تعلق گرفت که به وسیله تعامل بحث ساخت ساز را در منطقه یک بالا برد.

وی تاکید کرد: این اقدام به معنای واقعی مشارکت است که ما به وسیله مشارکت با مردم شهر را بسازیم که این امر آورده خوبی برای شهرداری است و این اقدامات با حساسیت زیاد و فساد ستیزی و سلامت سیستم همراه بود که تاثیر زیادی بر روند کار داشت.

وقتی که رونق اقتصادی ایجاد شود در بسیاری از مناطق می‌توان تعداد واحد هایی که می‌توانند عوارض پایدار پرداخت کنند را افزایش داد و در نهایت عوارض پایدار شهرداری نیز افزایش پیدا می‌کند.

این مسئول از دو پروژه جدید خبرداد و اذعان داشت: در جاده ساحلی جنب فروشگاه رفاه بزرگ ترین مجتمع تجاری تفریحی مشارکتی اهواز در این منطقه تعریف شده که در زمین به مساحتی یک هکتار در ۱۳ طبقه و درحال انجام امورات قانونی است که یک سری مشکلاتی وجودداشته پیگیری وبا تدابیر لازم این مشکل نیز حل می‌شود.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: دومین پروژه سرمایه گذاری نیز در خیابان سلمان فارسی است که یکی از ایستگاه های قطار شهری در زیر زمین آن واقع شده که یکی از معضلات اصلی مرکز شهر بحث پارکینگ است و این دو پروژه که به بهربرداری برسند برخی از مشکلات پارکینگ در مرکز شهر حل خواهد شد.

شهردار منطقه ۱ اظهار کرد: به دستور شهردار اهواز به دنبال فعال سازی پروژه پارکینگ خیابان طالقانی که چندین سال پروژه آن خوابیده است هستیم و امید است با فعال شدن این پروژه هرچه زودتر به بهره برداری برسد.

وی در خصوص کمبود پارکینگ در مرکز شهرتصریح کرد: برخی از املاک فرسوده که در سطح منطقه وجود داشت را با مشارکت مالکین تخریب کردیم و به عنوان پارکینگ در حال استفاده هستند و اعلام شد کسانی تمایل به همکاری در این امر دارند به صورت مشارکت آن محل را به پارکینگ تبدیل کنیم.

کاوه پور در خصوص جا به جایی ایستگاه های تاکسی مرکز شهر، تشریح کرد: در خصوص ابتدای خیابان آزادگان و خیابان سلمان فارسی و هم خود چهاراه سلمان فارسی تدابیری اندیشیده شده که پیگیر هستیم که این ایستگاه ها ساماندهی شوند و به نحو احسنت مردم بهره‌برداری کنند.

وی در پایان عنوان کرد: دو الی سه طرح برای ساماندهی تاکسی های چهاراه سلمان فارسی مطرح است که به جمع بندی نهایی نرسیده و شاخص ترین آنها مدرسه فرسوده ای است که طبق مذاکراتی که با آموزش و پرورش داشتیم مقرر شد این مدرسه را شهرداری با فرایند های قانونی تملک کند و تاکسی های چهاراه سلمان فارسی به این محل منتقل شوند.

پسماند و اقدامات ایام کرونایی

یاسین کاوه پور درخصوص پسماند و ایام کرونایی اظهار کرد: با توجه با وجود ساختمان پزشکان در مرکز شهر دو بحث پسماند عفونی که متولی آن سازمان پسماند است و با همکاری منطقه در حال انجام است و دوم بحث پسماند تجاری و خانگی را شاهد هستیم.

وی افزود: با توجه به انباشت زیاد زباله در مرکز شهر ناحیه ای در منطقه۱ به نام ناحیه ویژه وجود دارد که طی دو شیفت اقدام به خدمات رسانی در مرکز شهر میکنند که بخشی از آن اقدامات نیرو انسانی و تجهیزات‌ شهردای است و بخشی از آن به فرهنگ شهروندان برمی‌گردد.

شهردار منطقه۱ از بکارگیری ماشین آلات جدید برای اولین بار در این منطقه خبر داد و گفت: در منطقه۱ماشین آ لات مخزن شو برای اولین بار بکار گیری شده که در واقع با توجه به مخازنی که وجود دارد شستشو و ضدعفونی در محل انجام می‌شود.

وی تشریح کرد: برا تشویق نیروی کارو در نتیجه انگیزه و کیفیت بهتر به پرداخت حقوق و رفع برخی مشکلات کارگران اقدام شد و طی چند مرحله تشویق کارگران نمونه را نیز داشتیم.

کاوه پور با بیان اینکه در آب گرفتگی های اخیر کارگران زحمت بسیاری کشیده اند، تأکید کرد: در آب گرفتگی های اخیر فداکاری هایی از کارگران دیده ایم که تشویق کردیم و سپاسگذار این کارگران هستیم.

وی ادامه داد: در بحث شهروندی نیز توزیع بروشور و اطلاع رسانی هایی انجام شده و معضلی که در اهواز وجود دارد در مقایسه با سایر کلانشهر ها شاهد تولید زیاد زباله هستیم که در حال اطلاع رسانی در بحث فرهنگی هستیم.

وی در خصوص ساماندهی موتورهای سه چزخ که تفکیک زباله را انجام می‌دهند، خاطر نشان کرد: سازمان پسماند در حال ساماندهی این موتور هاست و امید است که با ایجاد این بستر ها بحث پسماند و ارائه خدمات در بخش خدمات شهری بهتر انجام شود.

شهردار منطقه۱ در پایان با توجه به شیوع کرونا در هسته مرکزی شهر اظهار کرد: به علت وجود بازار و کسب کار ها از ابتدای شیوع کرونا به دستور شهردار اهواز در منطقه۱ ضد عفونی معابر و بازار شروع شد و ایستگاه های سلامت و توزیع مواد ضدعفونی در مراکز پر تردد برگزار شد و در برگزاری امتحانات دانش آموزان با آموزش و پرورش همکاری هایی در خصوص ضدعفونی مدارس بعد از برگزاری امتحانت دانش آموزان اعمال شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا