ایران و جهان

مراقب ویروس هزار چهره باشیم/ خستگی کادر درمان خطرناک است


به گزارش خبرنگار مهر، این روزها شاهد اوج گیری دوباره بیماری کرونا در نقاط مختلف کشور هستیم، به طوری که آمار روزانه مرگ و میر ناشی از این ویروس منحوس، به بالای ۲۰۰ فوتی رسید و حتی در روزهایی نیز این رکورد شکسته شد.

اما، به دنبال اجباری شدن استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ و سر بسته، موج جدید بیماری تا حدودی کنترل شد و فروکش کرد. به طوری روز گذشته آمار فوتی‌ها به عدد ۱۳۲ رسید. یعنی اینکه بعد از ۱۵ تیر ۹۹ که استفاده از ماسک اجباری شد، آثار آن کم کم نمایان شده است. اما، خب این فروکش طوفان موقتی است و اگر دوباره پروتکل‌های بهداشتی را نادیده بگیریم، اوضاع بحرانی خواهد شد.

علی رضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در ارتباط با استفاده از ماسک، گفت: میزان استفاده از ماسک در اجتماعات ۷۲ درصد و در ادارات دولتی ۸۳ درصد بوده است که اگر بتوانیم میزان استفاده از ماسک را تا ۹۵ درصد جمعیت کشور برسانیم، می‌توان انتظار فروکش موج جدید بیماری را داشت.

در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت بیماری کرونا در برخی از استان‌هایی پرداخت که در منطقه قرمز بوده اند.

وی برای نمونه به استان ایلام اشاره کرد و گفت: در استان ایلام از ابتدای شیوع کرونا تا خرداد سه خیز متوسط بیماری را در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت داشتیم اما از از ابتدای خرداد شاهد خیز شدیدتری بودیم به طوری که در نیمه اول تیر تعداد موارد بستری در این استان به بیشترین میزان خود رسید.

وی ادامه داد: از حدود یک ماه گذشته با همکاری مردم ایلام شاهد شیب نزولی هستیم و در حال حاضر سه شهر در وضعیت قرمز و سه شهر در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند. موارد ابتلاء و بستری نیز در شهرهای ایلام، مهران، دهلران، آبدانان و دره شهر شدت بیشتری دارد.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، طی این مدت ۱۲ هزار و ۲۴۱ مورد نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در این استان انجام شده است که در جریان آن ۴۵۲ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها تعطیل و ۲۶۴ مورد به مراجع مربوطه معرفی شدند.

وی، میانگین استفاده از ماسک در این استان را ۷۸.۱ درصد اعلام کرد و افزود: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صنوف و اماکن نیز ۷۷.۸۹ درصد است.

لاری ادامه داد: در مورد استفاده از ماسک بیشترین آن با ۸۹ درصد مربوط به چرداول و کمترین آن با ۵۸ درصد مربوط به ملکشاهی است. کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز مربوط به ایوان با ۵۷.۷ درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: یک ماه است که کمپین «من ماسک می زنم» آغاز شده و در این مدت شاهد کاهش آمار ابتلاء و بستری و فوت در کشور هستیم. با ادامه این روند در هفته های آتی شاهد روند کاهشی ابتلاء به ویروس کرونا در کشور خواهیم بود.

وی از شهروندان خواست که از سفر به استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان و گلستان پرهیز کنند و اصول سه گانه شستشو، رعایت فاصله فیریکی و استفاده از ماسک را هم فراموش نکنند.

متأسفانه این درخواست سخنگوی وزارت بهداشت، آن طور که انتظار می‌رود، از سوی برخی از مردم جدی گرفته نمی‌شود. زیرا، در روزهای گذشته که با تعطیلی روز شنبه همراه بود، جاده‌های منتهی به شمال کشور به شدت شلوغ شد. یعنی اینکه هنوز برخی از هموطنان نمی‌خواهند باور کنند که این ویروس، خطرناک و کشنده است و تاکنون بالغ بر ۱۸ هزار مرگ و میر در کشور به همراه داشته است.

یادمان نرود کادر درمان و مدافعان سلامت، بیش از ۶ ماه است که جان خود را برای مراقبت از ما فراموش کرده‌اند و تا کنون نیز تعداد زیادی از جامعه پزشکی و پرستاری کشور، درگیر بیماری و مرگ و میر شده‌اند. در همین حال، هشدارها برای روزهای سرد سال نیز نگران کننده است و باید از همین حالا به فکر چاره بود. زیرا، همزمانی پاندمی آنفلوانزا و کرونا ویروس، می‌تواند با فاجعه انسانی همراه باشد. بنابراین، باید هشدارها را جدی بگیریم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا