اخبار خوزستاناقتصادیتیتر دوستون وسط

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد: تهیه و ارائه طرح امکان سنجی و نیازسنجی صنایع کوچک روستایی جهت بهینه سازی و جذب سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴ در خوزستان، سید عباس موسوی مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می‌شود که به فرآوری و عمل‌آوری محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور، می‌پردازد که بدین وسیله ماندگاری این محصولات بیشتر و مصرف و عرضه آن مناسب‌تر می‌شود.

وی ضمن اشاره به اثرات مفید صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی افزود: مشکل عمده کشاورزان در مناطق مختلف، بیکاری‌های دائمی ‌و فصلی، از بین رفتن محصولات در بازه زمانی معین و همچنین ارتباط ناقص با سایر بخش‌های اقتصادی است که در این راستا صنایع تبدیلی، ضمن بررسی و رفع این موانع و مشکلات می‌تواند زمینه را برای ایجاد شغل‌های جدیدتر نیز فراهم کند.

موسوی در ادامه تصریح کرد: از جمله مزایای مهم صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی می‌توان به  ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای ارزی، استفاده بیشتر از محصولات کشاورزی و جلوگیری از اتلاف محصولات اشاره کرد همچنین یکی از راه‌های کاهش ضایعات، بالا بردن ارزش افزوده،  افزایش کیفیت محصولات کشاورزی بسته‌ بندی شده و صنایع مرتبط با آن است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نقش صنایع تبدیلی و تکمیلی در توسعه بخش کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده را بسیار مهم خواند و گفت: این بخش از نظر کاهش ضایعات، افزایش اشتغال، توسعه صادرات، کاهش ریسک در بخش اقتصادی و تکمیل زنجیره بازاریابی بسیار سازنده، مهم قابل بررسی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به طبقه‌بندی صنایع تبدیلی و تکمیلی اظهار کرد: فعالیت صنایع تبدیلی و تکمیلی به بخش‌های محصولات دامی، محصولات شیلاتی، محصولات زراعی، صنایع محصولات باغی طبقه‌بندی می‌شود.

موسوی در ادامه یادآور شد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی دارای توجیه اقتصادی، فنی و مالی در قطب‌های عمده تولید محصولات کشاورزی و با رویکرد صادرات و مشارکت هرچه بیشتر بهره‌برداران بخش از محورهای مهم است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: همجواری با ۵ استان کشور، دسترسی به کشورهای حوزۀ خلیج فارس، خطوط هوایی بین المللی، راه آهن استراتژیک جنوب، بنادر بزرگ کشتیرانی و … خوزستان را به جایگاه مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی تبدیل کرده است.

وی بیان داشت: با توجه به میزان بالای مواد خام تولیدی استان در سال، ضرورت وجود واحدهای صنایع تبدیلی در استان بیشتر احساس می‌شود.

موسوی ضمن اشاره به واحدهای صنایع تبدیلی در استان عنوان کرد: تا پایان سال ۹۸ تعداد ۱۸۰ واحد صنایع تبدیلی، با ایجاد اشتغال برای ۳ هزار و  ۹۶۸ نفر، با سرمایه گذاری بالغ بر ۳ هزار و ۱۵۱ میلیارد ریال و ظرفیت جذب مواد خام به میزان یک هزار و ۷۵۱ تن در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در خوزستان به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: تعداد ۸۶۶ جواز تاسیس و موافقت اولیه، با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۴ هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال، اشتغالزایی برای ۱۴ هزار و ۸۳۳ نفر و ظرفیت جذب مواد خام به میزان ۶هزار و ۴۵۲ تن در سطح استان صادر گردیده که نشان دهنده پیشرفت مناسب و قابل ملاحظه در این سالها داشته است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به چالش‌های این بخش خاطرنشان کرد: از جمله این چالش‌ها می‌توان به کمبود نقدینگی، شرایط پرنوسان بازار، ضریب بالای ریسک‌پذیری ناشی از تغییرات آنی شرایط اقتصادی کشور، تعدد بانک‌های غیرتخصصی عامل در اعطاء تسهیلات، عدم امکان رقابت با محصولات وارداتی به دلیل هزینه بالای تمام شده تولیدات، به روز نبودن خطوط تولید و عدم امکان استفاده راحت از تکنولوژی نو بدلایل فوق الذکر و نرخ بالای تعرفه‌های انرژی و عدم ثبات تعرفه‌های مذکور اشاره کرد.

موسوی گفت: تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها با تسهیلات کم‌بهره و حذف قوانین سختگیرانه بانک‌ها در جهت کمک به متقاضیان، تامین مواد خام مورد نیاز طرح‌ها در جهت تولید مستمر و پایدار، کاهش روند تشریفات اداری در امر صادرات کالاهای تولیدی، ایجاد مشوق‌های صادراتی در جهت افزایش انگیزه صادرات محصولات، رفع موانع احداث واحد های تولیدی در قطب‌های تولید مواد اولیه (ایجاد زون‌های ویژه صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی)، تشویق و حمایت بیشتر در جهت افزایش مشارکت بخش خصوصی دربخش صنایع تبدیلی کشاورزی و نوسازی و بروز کردن واحدهای تولیدی با جدیدترین تکنولوژی روز در جهت افزایش تولید و کاهش ضایعات در روند تولید واحدهای صنایع کشاورزی از جمله راهکارهای مقابله با این چالش‌ها است.

وی صنایع کوچک روستایی را بازوی اصلی صنایع بزرگ و عامل اصلی توجیه اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی عنوان و اظهار کرد: طرح امکان سنجی و نیاز سنجی صنایع کوچک روستایی جهت بهینه سازی و جذب سرمایه گذاران بخش کشاورزی در محل ها و منابع تولید محصولات کشاورزی در قالب صنایع کوچک روستایی تهیه و به سرمایه گذاران این بخش ارائه گردید.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: این طرح بر اساس امکان سنجی و نیاز سنجی و و میزان تولیدات محصولات کشاورزی در روستاها مورد مطالعه و تهیه شده است.

موسوی ضمن اشاره به اهداف این طرح تصریح کرد: این پروژه با هدف ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی، ممانعت از مهاجرت روستاییان به شهرها، کاهش هزینه‌ها و جهش تولید و همچنین  بر اساس امکان‌سنجی، نیازسنجی و میزان تولیدات محصولات کشاورزی در روستاها مورد مطالعه و تهیه شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا