ایران و جهان

ما در کنار ملت سوریه بوده و خواهیم بود


به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر خاجی دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در امور سیاسی که امروز (دوشنبه) به دمشق سفر کرده، بعد از دیدار با رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: به صورت دوره‌ای، مشاوره و رایزنی‌های مستمری میان ما و مقامات سوریه برقرار است. آخرین سفر نیز، سفر چند ماه گذشته آقای ظریف به سوریه بود و ملاقات با بشار اسد، ولید معلم و سایر مقامات این کشور بود.

وی ادامه داد: در ادامه آن رایزنی‌ها امروز من به سوریه سفر کردم. از فاصله ملاقات قبلی ما در سوریه تا ملاقات فعلی تحولات مهمی در صحنه سوریه اتفاق افتاده است. ما تحولا ادلب را داشتیم، بعد از آن بحث انتخابات مجلس شعب سوریه را داشتیم که با موفقیت برگزار شد و بحث اعمال ناعادلانه تحریم‌ها علیه ملت سوریه توسط آمریکا تحت عنوان قانون قیصر را داشتیم.

دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در امور سیاسی گفت: راجع به این مسائل من صبح خدمت رئیس جمهور سوریه رسیدم و با وی صحبت کردم. خوشبختانه ملت سوریه با مقاومتی که داشتند، در حال گذراندن این مرحله از تحریم‌های ناعادلانه علیه خودشان هستند.

خاجی افزود: ما در کنار ملت سوریه بوده و خواهیم بود و آمریکایی‌ها مطمئن باشند آن چیزی که در میدان نبرد از طریق تروریست‌ها نتوانستند به مردم سوریه تحمیل کنند، از طریق فشار اقتصادی نیز نمی‌توانند تحمیل کنند.

وی عنوان کرد: هفته آینده ما نشست کمیسیون قانون اساسی را در ژنو داریم و در کنار آن نشست آستانه را خواهیم داشت. بنابراین در این گفتگوها با مقامات سوریه راجع به آخرین وضعیت و نشست هفته آینده رایزنی‌های بسیار مثبت و سازنده‌ای را به عمل آوردیم و توافقات خوبی کردیم.

دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در امور سیاسی با اشاره به عادی سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی اضافه کرد: ما مواضع خودمان را راجع به حرکت‌های ناصحیح اتخاذ کرده و اعلام کردیم که این موضوع در جهت مصالح ملت عرب و مسلمان و نه مردم منطقه هست.

خاجی با اشاره به موضوع ادلب تصریح کرد: ما با هرگونه اشغالگری توسط هر کشوری را در خاک سوریه مخالف هستیم. ما با حضور هر تروریستی در خاک سوریه مخالف هستیم و با آن مقابله می‌کنیم و حضورمان برای همین موضوع هست. ما همواره دعوت کرده‌ایم که در چارچوب توافقاتی که تاکنون پیرامون ادلب حاصل شده، مسائل این منطقه حل و فصل شود و از این وضعیت عبور کنیم و حاکمیت سوریه باید بر تمامی اراضی این کشور اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: کمیته قانون اساسی سوریه برای اهدافی تشکیل شده است و باید این اهداف دنبال شود. هیچ کشور خارجی حق دخالت در کار کمیته قانون اساسی را ندارد و هیچ کسی نمی‌تواند هیچ زمانبندی غیرواقعی را تحمیل کند. نشست هم‌زمان ما در ژنو و برگزاری نشست کمیته قانون اساسی سوریه به معنای حضور ما در این کمیته نیست و نشست کمیته قانون اساسی یک نشست سوری-سوری است و بنابراین هیچ مداخله خارجی را نخواهد پذیرفت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا