ایران و جهان

قیمت پیشنهادی گندم برای سال زراعی جدید ۵ هزار و ۹۲ تومان اعلام شد


به گزارش خبرنگار مهر، محمد شفیع ملک زاده در نشستی خبری با اشاره به اینکه قانون خرید تضمینی در سال ۶۸ دولت را مکلف کرده تا قبل از شروع فصل کشت (پایان شهریورماه) قیمت‌های پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی درباره محصولات استراتژیک را تعیین و اعلام کند، گفت: همچنین قیمت تعیین شده باید با لحاظ نمودن هزینه‌های واقعی تولید و متناسب با نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعیین شود.

وی اضافه کرد: طی سالهای گذشته قانون خرید تضمینی به دفعات زیادی نقض شده و دولت علاوه بر اینکه با تأخیر قیمت‌ها را اعلام کرده است نرخ‌ها را نیز به صورت منطقی تعیین نکرده است.

به گفته ملک زاده مسئولان در شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه با توجه به میزان بودجه‌ای که تعیین کرده‌اند قیمت گندم را تعیین می‌کنند که این در واقع نوعی تحمیل قیمت است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تصریح کرد: انتظار ما از دولت این است که در وهله اول نباید بر اساس میزان بودجه مشخص شده قیمت خرید گندم را تعیین کنند که اگر این اتفاق بیافتد عدالت ذبح شده است. همچنین دولت باید به موقع قیمت خرید را تعیین و اعلام کند.

ملک زاده اضافه کرد: یکی از برنامه‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری اجرای طرح الگوی کشت است که حدود ۴ تا ۵ دهه است که شعار آن را سر می‌دهند در حالی که اگر دولت بخواهد این طرح را اجرا کند در وهله اول باید قیمت منطقی برای محصولات مشخص کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که این اتفاق بیفتد کشاورز به طور طبیعی به کشت محصولات استراتژیک روی می‌آورد و کشت محصولات سبزی و صیفی که آب زیادی مصرف می‌کنند و معمولاً روی دست کشاورز و دولت می‌ماند کاهش پیدا می‌کند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه نظام صنفی کشاورزی بر اساس یک آنالیز مشخص قیمت پیشنهادی محصولات زراعی را تعیین و به دولت اعلام کرده است، گفت: اگر دولت قیمت‌هایی غیر از این نرخ‌ها قرار است اعلام کند باید مبنای آنالیز خود را ارائه کند.

وی اضافه کرد: با توجه به هزینه‌های تحمیل شده به تولید و افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت برخی نهاده‌های کشاورزی باید امسال نرخ منطقی و مناسبی برای محصولات استراتژیک در نظر گرفته شود.

ملک زاده ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر با کمبود کود مواجه هستیم و کود یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد و کشاورزان ناچار هستند ۵۰ تا ۶۰ درصد این نهاده را از بازار آزاد تهیه کنند که قیمت آن ۲ تا ۳ برابر نرخ یارانه‌ای است.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه سموم شیمیایی با افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت‌ها بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مواجه بودیم و در حال حاضر کشاورزان یا با کمبود سهم مواجه هستند یا کیفیت سموم موجود خوب نیست.

به گفته وی سمی که کشاورز پیش از این آن را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان خریداری می کرده الان بیش از ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به تمام این موارد ما قیمت پیشنهادی گندم را برای سال زراعی جدید ۵ هزار و ۹۲ تومان، جو بین ۴ هزار و ۵۰ تا ۴ هزار و ۱۰۰ تومان، کلزا ۱۰ هزار و ۲۲۷ تومان و چغندر بهاره هزار و یک تومان تعیین و ارائه کرده‌ایم.

ملک زاده گفت: این قیمت‌ها با توجه به هزینه‌های فعلی نهاده‌ها است و در صورتی که در فصل برداشت قیمت نهاده‌ها تغییر کند دولت باید مابه التفاوت آن را پرداخت نماید.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه میزان کود شیمیایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد بسیار کم است گفت: سهمیه کود اوره کشاورزان ۲ دهم میلیون تن اعلام شده که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و توزیع می‌شود. این در حالی است که ما به سالیانه ۳.۵ تا ۳.۷ میلیون تن کود اوره نیاز داریم که دولت باید یارانه آن را تأمین کند و در اختیار پتروشیمی‌ها قرار دهد.

ملک زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر آخرین روند پرداخت مطالبات کلزاکاران گفت: اوایل فصل برداشت تأخیر زیادی در این زمینه وجود داشت اما با پیگیری‌های انجام شده تاکنون ۹۹ درصد مطالبات پرداخت شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره کمبود کمباین و مشکلات ایجاد شده در این زمینه برای کشاورزان گفت: متأسفانه کمباین برداشت محصولات بویژه کلزا مشکل زیادی دارد و تعداد کمباین‌های اختصاصی بسیار بسیار کم است به طوری که ما مجبوریم از کمباین‌های گندم برای برداشت کلزا استفاده کنیم که همین باعث ریزش و کاهش کیفیت محصول می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ادامه داد: به دلیل همزمانی فصل برداشت گندم کشاورزان کلزا گاهاً با مشکلات زیادی در حوزه تأمین کمباین مواجه می‌شوند و این باعث می‌شود که سال بعد دیگر کلزا نکارند.

وی گفت: ما در حوزه پنبه، چغندر قند و بسیاری از محصولات دیگر نیز همین مشکل را داریم.

ملک زاده گفت: در حوزه گندم بسیاری از کمباین‌ها فرسوده و متعلق به ۳۰ تا ۴۰ سال پیش است که این خسارت زیادی به تولید وارد می‌کند. ضایعات بخش کشاورزی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است که بیش از ۱۰ درصد آن مربوط به همین کمباین و ماشین آلات فرسوده است. بنابراین نیاز به نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی داریم.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه هزینه‌های خرید ماشین آلات کشاورزی بسیار بالا است و کشاورزان قادر به خرید آن نیستند گفت: دولت باید از تولید حمایت کند و ضمن وارد کردن این ماشین آلات، آنها را با تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت در اختیار تولید کننده قرار بدهد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا