ایران و جهان

قطعنامه «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران» رأی نیاورد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه دیروز (پنج شنبه سیزدهم آگوست) قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را به صورت مجازی به رأی گذاشت.

این قطعنامه در نهایت با کسب ۱۱ رأی ممتنع، دو رأی موافق و دو رأی مخالف از تصویب در شورای امنیت بازماند.

نتایج این رأی گیری نشاندهنده بیهودگی تلاش‌های چندماهه آمریکا در به تصویب رساندن قطعنامه مزبور بود؛ قطعنامه‌ای که با مخالفت شدید روسیه و چین روبرو شد.

گفتنی است که تصویب این قطعنامه نیازمند کسب حداقل ۹ رأی موافق از مجموع ۱۵ رأی اعضای این شورا و عدم دریافت وتو (رأی منفی) از جانب اعضای دائم بود.

لازم به ذکر است که چند ساعت پس از آنکه «کِلی کِرافت» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل از کشورهای اروپایی خواست تا حمایت خود از توافق هسته‌ای با ایران را مصروف تمدید تحریم تسلیحاتی علیه تهران کنند، دولت ترامپ خواستار رأی گیری بر سر این قطعنامه شد.

کِلی کِرافت در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که ایالات متحده «فضا را برای گفتگوها با انگلیس، فرانسه و آلمان و همچنین روسیه و چین باز نگه می دارد». این در حالی است که به غیر از آمریکا، چهار عضو دیگر شورای امنیت به همراه آلمان همچنان از توافق هسته‌ای ایران (برجام) که با هدف ممانعت از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ منعقد شده است، حمایت می‌کنند؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا