ایران و جهان

فعالیت ۲۹ مربی در لیگ نوزدهم/ فقط ۳ تیم به نیمکت خود دست نزدند!

به گزارش خبرنگار مهر، لیگ برتر ایران هم مثل بسیاری از رویدادهای ورزشی جهان در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا خسارت دید. تعطیلی بلند مدت در میانه راه منجر به اینشد که فصل نوزدهم لیگ برتر دقیقا یک سال طول بکشد که این بلند مدت ترین فصل فوتبالی ایران شد.

در فصل طولانی و عجیب لیگ برتر که اتفاقات عجیب هم در آن کم نیفتاد، یکی از نادرترین اتفاقات تغییرات بسیار زیاد روی نیمکت ۱۶ تیم حاضر در این مسابقات بود.

در لیگ نوزدهم ۱۳ تیم از ۱۶ تیم مسابقات از حداقل یک تا چند بار روی نیمکتشان تغییراتی اعمال کردند و تنها ۳ تیم از ابتدا تا انتهای مسابقات با یک مربی کار را به پایان رساندند.

فولاد، سایپا و نفت مسجد سلیمان تنها تیم هایی هستند که کار فصل نوزدهم را با یک مربی آغاز کردند، ادامه دادند و به پایان رساندند تا جواد نکونام، ابراهیم صادقی و مهدی تارتار سه مربی جوان، تنها نفراتی باشند که در تمام طول فصل هدایت یک تیم را بر عهده داشتند.


حسین فرکی (راست) و مجید جلالی

اولین تغییر
وینگو بگوویچ مربی کهنه کار و نام آشنای کروات اولین مربی بود که در پایان هفته ششم و بعد از شکست گل گهر مقابل استقلال به دلیل نتایج ضعیف از هدایت گل گهر سیرجان کنار گذاشته شد و جای خود را به مجید جلالی داد.

اندکی بعد از بگوویچ، عبدالله ویسی که با شاهین بوشهر موفق به صعود به لیگ برتر شده بود و هدایت این تیم را در لیگ برتر بر عهده داشت، مثل بگوویچ از هدایت تیم شاهین کنار گذاشته شد تا یک مربی خارجی به اسم «میشو کریستیچویچ» جای او را بگیرد.

آخرین تغییر
آخرین مربی که در فصل نوزدهم از سمت خود کنار رفت، امیر قلعه نویی سرمربی سپاهان بود که بعد از کسب نتایج ضعیف و در نهایت شکست مقابل استقلال در هفته بیست و هشتم، از هدایت سپاهان استعفا کرد.جایگاه سپاهان تیم سپاهان در آخرین روز سرمربیگری قلعه نویی در رده پنجم جدول بود.

تمام فصل، اما در دو تیم
تنها یک مربی در لیگ نوزدهم بود که علیرغم این که در دو تیم فعالیت کرد، اما در تمام طول فصل شاغل بود. یحیی گل محمدی فصل را با شهر خودرو آغاز کرد و بعد از جدایی کالدرون از پرسپولیس، وی جای این مربی آرژانتینی را روی نیمکت سرخ پوشان گرفت. شهر خودرو در زمان جدایی گل محمدی در رده ششم جدول قرار داشت و پرسپولیس در آن زمان در صدر جدول بود. 

صدرنشینانی که جدا شدند
در طول فصل دو مربی در حالی از تیم های خود جدا شدند که تیم‌های شان در صدر جدول قرار داشتند. استراماچونی سرمربی آبی پوشان و کالدرون سرمربی پرسپولیس مربیانی بودند که با صدرنشینی از تیم های خود جدا شدند. استراماچونی به دلیل نارضایتی از مدیریت وقت استقلال، شرایط موجود، بدقولی در پرداختی‌ها و افشای قراردادش ایران را ترک کرد و حاضر به بازگشت نشد و کالدرون علیرغم نتایج خوبی که گرفته بود باشگاه پرسپولیس ترجیح داد قراردادش را فسخ نماید.

گابریل کالدرون (راست) و آندره استراماچونی

بیشترین تغییر
شاهین بوشهر با ۴ بار تغییر قطعی و یک تغییر موقت بیشترین تغییر را در این فصل داشته است. بوشهری‌ها که اولین تیم سقوط کننده به لیگ یک هستند، کارشان را با عبدالله ویسی آغاز کردند و به دلیل نتایج ضعیف و در حالی که این تیم در انتهای جدول قرار داشت، ویسی در هفته ششم برکنار شد. 

بعد از جدایی ویسی، مهرداد کریمیان دستیار وی در حالی هدایت این تیم را بر عهده گرفت که پسوند موقت در کنار عنوان وی قرار گرفت تا کریمیان اولین سرمربی موقت فصل شد. 

میشو کریستیچویچ مربی کروات در هفته یازدهم سرمربی شاهین شد تا عمر سرمربیگری موقت کریمیان در شاهین به ۵ هفته برسد. وی با آغاز تعطیلات کرونایی به کشورش رفت و با آغاز مجدد لیگ هم حاضر به بازگشت به ایران نشد تا نیمکت آنها بار دیگر به مهرداد کریمیان برسد. 

اینبار اما حضور کریمیان که دیگر سرمربی موقت نبود روی نیمکت شاهین خیلی دوام نداشت و او تنها ۳ هفته روی نیمکت این تیم نشست تا بعد از آن مهدی پاشازاده هدایت آن را برعهده بگیرد و این بیشترین تعداد تغییر روی نیمکت یک تیم لیگ برتری در فصل نوزدهم بود.

یحیی گل‌محمدی

مربیان چرخشی
در لیگ نوزدهم هم مثل ادوار گذشته بودند مربیانی که از تیمی به تیم دیگر منتقل شدند، اما از چرخه مربیان لیگ برتری خارج نشدند. در این فصل هیچ یک از مربیان چرخشی بیشتر از یک بار تیم تغییر ندادند و حداکثر روی نیمکت دو تیم نشستند.

 هومن افاضلی، محمدرضا مهاجری، عبدالله ویسی و یحیی گل محمدی از جمله مربیانی بودند که نشستن روی نیمکت دو تیم را تجربه کردند. 

افاضلی با تیم‌های پارس جنوبی و ماشین سازی، مهاجری با نساجی و ماشین سازی، ویسی با شاهین بوشهر و پیکان و گل محمدی با شهرخودرو و پرسپولیس در لیگ برتر حضور داشتند.

همه مربیان لیگ برتری
در این فصل در مجموع ۲۹ مربی (موقت و دائم) روی نیمکت ۱۶ تیم لیگ برتری نشستند که عبارتند از:

۱- وینگو بگوویچ؛ گل گهر سیرجان
۲- مجید جلالی؛ گل گهر سیرجان
۳- عبدالله ویسی؛ شاهین بوشهر و پیکان تهران
۴- میشو کریستیچوویچ؛ شاهین بوشهر
۵- آندره استراماچونی؛ استقلال
۶- فرهاد مجیدی؛ استقلال
۷- مصطفی دنیزلی؛ تراکتور
۸- ساکت الهامی؛ تراکتور
۹- فراز کمالوند؛ شاهین بوشهر
۱۰- هومن افاضلی؛ پارس جنوبی جم و ماشین سازی
۱۱- علیرضا منصوریان؛ ذوب آهن
۱۲- میودراگ رادولوویچ؛ ذوب آهن
۱۳- گابریل کالدرون؛ پرسپولیس
۱۴- یحیی گل محمدی؛ پرسپولیس و شهر خودرو
۱۵- مجتبی سرآسیابی؛ شهر خودرو
۱۶- سهراب بختیاری زاده؛ شهرخودرو
۱۷- رسول خطیبی؛ ماشین سازی
۱۸- احد شیخ لاری؛ ماشین سازی
۱۹- محمدرضا مهاجری؛ ماشین سازی و نساجی
۲۰- حسین فرکی؛ پیکان
۲۱- دراگان اسکوچیچ؛ صنعت نفت
۲۲- بهنام سراج؛ صنعت نفت
۲۳- محمود فکری؛ نساجی
۲۴- لوکا بوناچیچ؛ ذوب آهن
۲۵- مهرداد کریمیان؛ شاهین بوشهر
۲۶- مهدی پاشازاده؛ شاهین بوشهر
۲۷- سیروس پورموسوی؛ پارس جنوبی جم
۲۸- میگوئل تکسیرا؛ سپاهان
۲۹- امیر قلعه نویی؛ سپاهان


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا