ایران و جهان

سیاست فشارحداکثری آمریکا علیه ایران فاقد دستاورد است


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فارن پالیسی، «وندی شرمن»، دیپلمات آمریکایی که مسئولیت تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات برجام را برعهده در دولت اوباما برعهده داشت، در یادداشتی با عنوان «نابودی کامل سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ»، سیاست خارجی فعلی این کشور را زیر سوال برد.

شرمن در این ارتباط با بخش‌های مختلفی از سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ می‌پردازد و بطور کلی آنان را شکت خورده و بن بست رسیده توصیف می‌کند.

مذاکره کننده آمریکا در برجام در ارتباط با سیاست ترامپ درباره ایران می‌نویسد: نگاه و موضع ترامپ به ایران از دیگر نمونه‌های پرهزینه و تأسف بار است. طی سه سال گذشته بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران اورانیوم بیشتری را برای غنی سازی کرد، تأسیسات هسته‌ای بیشتری راه اندازی کرد و با تکنولوژی پیچیده‎‌تری زمان دستیابی به سلاح هسته‌ای را کوتاه‌تر کرد.

وندی شرمن در یادداشت خود همچنین به تأثیر سیاست‌های ترامپ بر افزایش ناامنی‌ها از جمله در خاورمیانه نیز اشاره کرده و به طور کلی سیاست فشارحداکثری آمریکا علیه ایران را فاقد دستاورد عنوان می‌کند.

سیاست خارجی ترامپ در برابر ایران تا کنون با انتقادات زیادی روبرو شده و پیش از این نیز «برت مک‌گورک» که از مقامات ارشد امنیت ملی در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، باراک اوباما و همچنین دونالد ترامپ بوده و اکنون از اساتید معروف دانشگاه استنفورد و همچنین از اعضای غیردانم اندیشکده کارنگی است، در مقاله‌ای با عنوان «هزینه سیاست خارجی نامتجانس» نتیجه گیری کرده بود که سیاست خارجی دولت فعلی آمریکا فاقد اهداف سازگار، یکپارچگی درونی و سنجش کافی پیش از تصمیم‌سازی‌های مهم است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا