ایران و جهان

رد پای امارات در تنش‌های سیاسی تونس

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل – فاطمه صالحی: این روزها تونس شاهد تحولات سیاسی در زمینه های مختلف از جمله برگزاری ناموفق جلسه سلب رأی اعتماد از راشد الغنوشی رئیس پارلمان این کشور است. تغییر و تحولات تونس اگر نگوییم در صدر اخبار رسانه های عربی دست کم در محور توجه این رسانه ها قرار دارد چرا که علاوه بر اهمیت تونس و پیشرو بودن این کشور در زمینه ایجاد تغییرات در نظام حاکمیتی، مداخلات امارات و سیاستهای مخرب این کشور در تونس، بیش از پیش توجه تحلیلگران و رسانه ها را به خود جلب کرده است.

از چند هفته قبل، نام امارات و سیاستهای مخرب آن در تونس در میان رسانه های عربی و مسئولان تونسی مطرح شده است و مخالفان سیاست های امارات در تونس همچنان علیه سیاست های ابوظبی سخن می گویند.

نقش امارات در تلاش برای سلب رأی اعتماد از راشد الغنوشی و اقدامات ۲ هفته ای ابوظبی در خصوص ایجاد تنش و آشوب در تونس بیش از همه نمایان بود. به نظر می رسد اماراتی ها تمایل دارند عناصر وابسته به نظام سابق تونس را مجدداً بر سر قدرت بیاورند به طوریکه حزب آزاد تونس در پارلمان این کشور که متشکل از یک گروه سیاسی وابسته به نظام سابق تونس به ریاست «عبیر موسی» است از چند هفته قبل برای جمع آوری امضا در راستای سلب رأی اعتماد از رئیس جنبش النهضه وارد عمل شد.

بهانه این گروه سیاسی، اتخاذ تصمیمات فردی از سوی راشد الغنوشی در قبال روابط خارجه تونس بود.

«عبیر موسی» کیست؟

خوب است بدانیم که این حزب به ریاست عبیر موسی به صورت گسترده از سوی امارات، مصر و عربستان سعودی حمایت می شود به طوریکه محور رسانه ای این کشورها به صورت بی وقفه، برای برجسته کردن نقش وی در تونس و بازگرداندن مهره های نظام سابق این کشور تلاش می کنند.

محور سعودی اماراتی می کوشد عبیر موسی را که از مهره های نظام دیکتاتور سابق تونس است به عنوان گزینه جدید برای به دست گرفتن زمام امور این کشور معرفی کند این حزب چندی قبل نیز در به نتیجه رساندن لایحه ای با هدف تروریستی خواندن اخوان المسلمین در پارلمان این کشور ناکام مانده بود.

دفتر پارلمان، پیش نویس لایحه مذکور را با هدف تروریستی خواندن اخوان المسلمین مورد بررسی قرار داده و تصمیم گرفت که آن را به مجمع عمومی ارجاع ندهد. این دفتر درباره دلیل مخالفت با طرح این لایحه آورده است که با الزامات بند اول فصل ۱۴۱ آیین نامه داخلی پارلمان تونس تناقض دارد.

محور سعودی اماراتی می کوشد عبیر موسی را به عنوان گزینه جدید برای به دست گرفتن زمام امور در تونس معرفی کند. عبیر موسی نیز در اظهار نظرهای خود همواره می کوشد علیه الغنوشی و جنبش النهضه و اخوانی خواندن آن صحبت کند؛ این در حالیست که جنبش النهضه صراحتاً اعلام کرده است که به جنبش اخوان المسلمین وابستگی ندارد.

در واقع باید گفت که اماراتی ها به بهانه مقابله با اخوان المسلمین در تونس و در حقیقت با هدف نابود کردن روند سیاسی و دموکراتیک در این کشور و بازگرداندن مهره های سوخته نظام دیکتاتور سابق دایره مداخلات خود را در تونس گسترش داده اند.

عبیر موسی در راستای وابستگی خود به امارات تلاش کرد مداخله نظامی ترکیه در لیبی را که رقیب امارات محسوب می شود محکوم کند اما هیچ اشاره ای به مداخلات امارات در لیبی نکند.

اماراتی ها برای موفقیت آمیز بودن نقشه خود در راستای سلب رأی اعتماد از الغنوشی تا جایی پیش رفتند که برای جمع آوری آراء برخی نمایندگان تونسی اقدام به پرداخت پول به آنها کردند.

زمانیکه اکثریت نمایندگان پارلمان تونس به نفع الغنوشی رأی دادند بسیاری از تحلیلگران این دستاورد را یک پیروزی جدید برای تونسی ها توصیف کردند. اما نمی توان به رأی مثبت ۹۷ نماینده از میان ۲۱۷ نماینده تونسی علیه الغنوشی بی توجه بود چرا که این مسأله بیانگر آن است که حزب آزاد و به تبع آن امارات چگونه توانسته است در میان محافل سیاسی تونس رخنه کرده و از شرایط اقتصادی و سیاسی این کشور برای تحقق اهداف خود سوء استفاده کند.

راشد الغنوشی: از نخست وزیر جدید تونس حمایت می‌کنیم / دموکراسی در ...

نکته جالب آنکه برخی نمایندگان تونسی که به اجرای سیاستهای امارات در پارلمان و رأی دادن علیه راشد الغنوشی اصرار بیش اندازه داشتند در جریان جلسه پارلمان درگیری های فیزیکی و بحث و جدل های لفظی به راه انداخته به طوریکه این جلسه پارلمان شاهد حاشیه های بی سابقه ای بود.

جالبتر آنکه رسانه های وابسته به امارات حوادث این جلسه از پارلمان تونس را به دقت تحت پوشش قرار داده و به طرز مشکوکی آن را دنبال کردند چرا که این مسائل در پارلمان های کشورهای دنیا مربوط به سیاستهای داخلی می شود.

فضا سازی های رسانه های وابسته به امارات علیه تونس به همین جا ختم نمی شود به طوریکه شبکه تلویزیونی الغد متعلق به امارات طی ماه گذشته گزارشی در خصوص تظاهرات در تونس علیه بیکاری پخش کرد که معلوم شد این اعتراضات مربوط به تظاهرات علیه «معامله قرن» بوده است!

در این بین قیس سعید رئیس جمهور تونس با موضع گیری های خود در مناسبت های مختلف نشان داد که با مداخلات خارجی برای بازگرداندن تونس به عقب و ایجاد تنش و آشوب در کشور مخالف است.

پیش از این نیز امارات به دنبال تطمیع الباجی قائد السبسی رئیس جمهور فقید تونس با دادن پیشنهاد وسوسه کننده ای در ازای کنار زدن جنبش النهضه از حکومت و روند سیاسی تونس بوده است. اماراتی ها با پیشنهاد رشوه هنگفت به السبسی تلاش داشتند جنبش النهضه را از رقابت های سیاسی تونس کنار بزنند اما السبسی با رد این پیشنهادات اعلام کرده بود که تونس فروشی نیست.

ناگفته نماند که ناکام گذاشتن تجربه دموکراسی در تونس می تواند سرآغاز ناامیدی ملتهای عربی باشد که به این کشور به عنوان نمونه بارز و برجسته در عرصه انقلاب های عربی و کنار زدن نظام های دیکتاتور و روی کار آوردن حاکمیت مردم نگاه می کنند. عربستان سعودی و امارات قطعاً از این اتفاق خرسند خواهند شد.

آنها کار را تا جایی پیش بردند که از طریق بازوهای رسانه ای خود اقدام به انتشار شایعات علیه راشد الغنوشی و جنبش النهضه زده و وی را دارای اتهامات فساد مالی و جمع آوری ثروت هنگفت معرفی کردند.

ناکام گذاشتن تجربه دموکراسی در تونس می تواند سرآغاز ناامیدی ملتهای عربی باشد که به این کشور به عنوان نمونه بارز و برجسته در عرصه انقلاب های عربی و کنار زدن نظام های دیکتاتور و روی کار آوردن حاکمیت مردم نگاه می کنند اهداف امارات در تونس را می توان در چند محور دسته بندی کرد:

– نخست ناکام گذاشتن تجربه دموکراسی در این کشور و عدم سرایت آن به کشورهای دیکتاتور.

– دوم کنار زدن جنبش های مردمی به ویژه جنبش النهضه و در رأس آن راشد الغنوشی و روی کار آوردن مهره های وابسته به امارات و نظام دیکتاتوری سابق تونس.

– سوم متشنج کردن اوضاع تونس و هدف قرار دادن امنیت این کشور و در نهایت انتقال عناصر داعشی به تونس.

– چهارم کشاندن تونس به درگیری های مربوط به لیبی و بی طرف نماندن این کشور.(همان طور که می دانیم امارات مداخلات مستقیم نظامی در لیبی در حمایت از ارتش ملی این کشور داشته و در برابر رقیب خود یعنی ترکیه تلاش می کند دیگر کشورهای همجوار مانند تونس را وارد این دسته بندی ها کند).

– پنجم ممانعت از نفوذ کشورهای رقیب امارات مانند ترکیه و قطر در تونس.

– امارات در حقیقت از قدرت نظامی بسیار محدودی برخوردار است و تلاش می کند از طریق اجرای سیاست های براندازانه در دیگر کشورها با استفاده از تطمیع سیاستمداران و نفوذ نرم رسانه ای در این کشورها، جای پای خود را سفت کرده و نظام منطقه ای مورد نظر خود را از طریق عناصر سرسپرده ایجاد کند.

در نهایت باید گفت که همانطور که مردم و قانون گذاران و سیاست مداران تونسی تا الان نگذاشته اند که راه برای مداخلات بیشتر امارات در این کشور و ایجاد خلل در روند سیاسی آن باز شود از این به بعد نیز با هوشیاری خود نخواهند گذاشت ابوظبی برای تحقق اهداف سیاسی خود، تونس را به بازی بگیرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا