ایران و جهان

توافق غیرقانونی آمریکابا کُردهای سوری؛ راهزنی نفتی به سبک واشنگتن

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در سوریه حاکی از آن است که سران این کشور فاز جدیدی از نقشه‌های خود برای غارت نفت سوریه را کلید زده اند. درهمین ارتباط، اخیراً «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی فاش کرده است که «مظلوم عبدی» فرمانده نیروهای دموکراتیک کُرد سوری، توافقی را با یک شرکت نفت آمریکایی برای نوسازی میادین نفتی در شمال شرق سوریه امضا کرده است.

در همین حال، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز از این توافق استقبال کرده است. در همین حال، وزارت خارجه سوریه هم به این مسأله واکنش نشان داده است. یک منبع در وزارت خارجه سوریه در این خصوص تأکید کرد: هدف اصلی و اساسی از توافق مذکور غارت نفت سوریه است. وی اظهار داشت: ما این توافق را که تحت نظارت و حمایت دولت ایالات متحده آمریکا امضا شده است، به شدت محکوم می‌کنیم.

ترامپ پیشتر به سرقت نفت سوریه اذعان کرده و گفته بود: نفت سوریه ماهانه ۴۵ میلیون دلار برای ما سود آوری دارد از تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در سوریه اینگونه پیداست که آمریکایی‌ها به دنبال تقویت حضور غیرقانونی خود در مناطق نفت‌خیز سوریه از جمله دیرالزور هستند. پیشتر نیز حدود ۷ ماه پیش آمریکایی‌ها ۲ پایگاه جدید در شرق سوریه و در نزدیکی دیرالزور تأسیس کردند و هدف از این اقدام را تأمین امنیت میادین نفتی واقع در محور شرقی عنوان کردند!

ابعاد غارتگری و راهزنی نفتی ایالات متحده آمریکا در سوریه زمانی بیش از پیش آشکار شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور صراحتاً به این مسأله اذعان کرد. وی اوایل آبان ماه گذشته در سخنانی اذعان کرد: «ما نفت سوریه را نگه می‌داریم و به یاد بیاورید که ماهانه ۴۵ میلیون دلار، پول‌آوری دارد».

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که ایالات متحده آمریکا تداوم مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه را تنها دستاویزی برای چنگ انداختن بر میادین نفتی در سوریه به ویژه در محور شرقی و مناطق محل استقرار نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه، قرار داده است. آمریکایی‌ها از این رهگذر تلاش می‌کنند تا اندکی از خسارت‌های وارد شده به خود در عرصه اقتصادی در سایه شیوع ویروس کرونا را جبران کنند.

واقعیت آن است که آمریکایی‌ها از رهگذر تلاش‌های اخیر خود در شرق سوریه به دنبال تسلط بر شاهراه نفتی این محور هستند. این شاهراه نفتی، مناطق نفتی و گازی شمال الحسکه را به حومه آمریکایی‌ها همان سناریویی را که برای بهره برداری از نفت عراق اجرا کرده اند اکنون در سوریه پیاده سازی می‌کنند شرقی و جنوبی این استان تا حومه دیرالزور متصل می‌کند. آمریکایی‌ها به دنبال تسلط بر همین شاهراه نفتی شرق سوریه هستند تا از طریق آن بخشی از بحران‌ها و معضلات اقتصادی خود را سامان بخشند.

در همین ارتباط، «ماجد شنگالی» سیاستمدار کُرد عراقی به مسأله توافق آمریکایی‌ها با نیروهای دموکراتیک کُرد سوری در حوزه نفتی اشاره کرده و می‌گوید: «واضح است که آمریکایی‌ها برنامه جدیدی را در سوریه تدارک دیده اند؛ برنامه‌ای که بدون شک بر آینده منطقه، آینده سوریه و نیز آینده عراق تأثیر خواهد گذاشت. از اظهارات این سیاستمدار عراقی پیداست که وی معتقد است راهزنی‌های نفتی آمریکا تنها به سوریه ختم نخواهد شد و دیگر کشورهای منطقه را نیز تهدید می‌کند.

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در این راهزنی نفتی همان سناریویی را در پیش گرفته اند که سالهاست در عراق پیاده سازی می‌کنند. آمریکایی‌ها سالهاست که در حوزه نفتی با اقلیم کردستان عراق همکاری می‌کنند و این درحالی است که طبق قانون اساسی عراق، آنها تنها می‌بایست با دولت مرکزی بغداد معاملات نفتی خود را انجام دهند. علیرغم این مسأله، ایالات متحده آمریکا ترجیح می‌دهد برای بهره مندی از منابع نفتی عراق با اربیل بیش از بغداد ارتباط برقرار کند.

تشکیل حکومت‌های خودمختار و برقراری مناسبات غیرقانونی با آنها یکی از شیوه‌های واشنگتن برای دور زدن دولت‌های مرکزی است در واقع، مقامات کاخ سفید با اقدام غیرقانونی اخیر خود تلاش‌هایشان برای تبدیل نیروهای دموکراتیک کُرد سوری به یک حکومت خودمختارِ مستقل در خاک سوریه را کلید زده اند تا از این رهگذر بتوانند به خواسته‌ها و مطامع خود به ویژه در حوزه نفت و گاز دست پیدا کنند. آمریکایی‌ها همواره از راه، روش و خط مشیِ تشکیل حکومت‌های خودمختار در کشورهای مختلف استقبال کرده اند، چرا که از این طریق می‌توانند ضمن دور زدن دولت‌های مرکزیِ کشورها، با حکومت‌های خودمختار و دست نشانده به غارت ثروت‌های طبیعی منطقه دست بزنند.

سناریویی که آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه برای به سرقت بردن نفت این کشور در پیش گرفته اند، همچنین شباهت بسیاری به سناریوی ائتلاف متجاوز سعودی در جنوب یمن دارد. سعودی‌ها و متحدان اماراتی آنها نیز در جنوب یمن با تشکیل دولت غیرقانونی به سمت منابع غنی واقع در محور جنوبی دست اندازی می‌کنند؛ حربه‌ای که در واقع آن را از اربابان آمریکایی خود در سوریه و عراق آموخته اند.

در هر صورت، آمریکایی‌ها پیش از امضای توافقنامه نفتی با نیروهای دموکراتیک کُرد سوری، تحرکات دیگری را نیز به منظور تسلط بر میادین نفتی سوریه به ویژه در محور شرقی انجام داده بودند. حدود ۲ ماه پیش نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا ۳ سکوی سامانه موشکی پاتریوت را در یکی از پایگاه‌های آمریکا در اطراف میدان نفتی «کونکیو» واقع در حومه دیرالزور سوریه مستقر کردند. منابع آگاه اعلام کردند که سامانه‌های مذکور در دومین پایگاه بزرگ آمریکا در دیرالزور مستقر شده اند.

این تحرکات جدید ایالات متحده آمریکا در حالی است که پیش از این منابع آگاه اعلام کرده بودند ائتلاف بین المللی قصد دارد پایگاه خود در میدان نفتی العمر واقع در شرق دیرالزور را گسترش بدهد. علیرغم اینکه این اقدامات دولتمردان ایالات متحده آمریکا در سوریه نقض قوانین بین المللی و همچنین نقض فاحش قانون حفظ حاکمیت کشورهای مستقل محسوب می‌شود اما جامعه جهانی در قبال آن سکوت پیشه کرده است و واشنگتن نیز بدون هیچ مانعی به تحرکات خود ادامه می‌دهد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا