ایران و جهان

تمام مراجع تقلید بر لزوم توجه به توصیه های بهداشتی تاکید دارند


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المنار، سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به منظور تشریح برنامه‌های مراسم محرم امسال با توجه به شرایط کرونایی شروع شد.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود گفت: ایام محرم برای ما مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها و وظایف است و دوستداران اهل بیت (ع) در سراسر جهان به شکل‌های مختلف این مناسبت را زنده نگه می‌دارند. شیعیان برای آشنایی با اصول و ضوابط عزاداری محرم ابتدا به ائمه و سپس به علما و فقها مراجعه می‌کردند.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه امروز با توجه به شیوع کرونا استفتائاتی از تمام مراجع انجام شده است، افزود: تمام مراجع تقلید بر لزوم توجه و پایبندی به توصیه‌های بهداشتی به دلیل شیوع کرونا تاکید کردند. هر کشوری امروز به دلیل شیوع این ویروس شرایطی دارد و به همین دلیل باید شرایط عزاداری تعیین و اعلام شود.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ما در لبنان نهادهای متعددی برای احیای مراسم محرم داریم و بخش اعظم آن معمولاً توسط حزب الله و جنبش امل برگزار می‌شود. از یک ماه و نیم پیش ما و برادران در جنبش امل پیرامون برگزاری مجالس عزاداری وارد بحث و بررسی شدیم. ما دو فرضیه داشتیم یکی اینکه گسترش ویروس محدود است و بنابراین اقدامات باید به شکل طبیعی برگزار شود. فرضیه دوم شیوع گسترده بیماری بود و به تبع آن تجمعات و برگزاری مجالس دشوار می‌نمود.

دبیرکل حزب الله همچنین نقش آفرینی بیشتر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در بزرگداشت و احیای عزادای ماه محرم را خواستار شد و گفت: می‌توان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد به این ترتیب که هر شخصی از این شبکه‌ها برای یادآوری احیای مراسم محرم استفاده کند و هر حسابی در این شبکه‌ها به منبری حسینی تبدیل شود.

وی همچنین از مردم خواست که از تمام شبکه‌های اجتماعی برای احیای دهه محرم استفاده کنند و از خصومت و فتنه و… دوری شود.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه مراسم محرم در لبنان، در بیشتر مناطق توسط حزب الله، جنبش امل و مجلس اعلای اسلامی و دیگر گروه‌ها برگزار می‌شد، افزود که این مراسم به شکل باشکوهی برگزار می‌شد و هر سال هزاران نفر در آن شرکت داشتند.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: بررسی‌های گسترده‌ای در حزب الله و جنبش امل پیرامون دستیابی به یک تصمیم برای برگزاری مجالس حسینی انجام گرفت. اوضاع حکایت از امکان برقراری مجالس داشت و تصمیم گرفتیم که تا قبل از ماه محرم منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط بهداشتی در لبنان به چه شکل پیش می‌رود. قبل از صدور بیانیه مشترک پیرامون مجالس عاشورایی، ارزیابی مشترکی انجام گرفت و مشخص شد که وضعیت کرونا از کنترل خارج شده است و تعداد مبتلایان زیاد است.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: واقعیت این است که کرونا در لبنان از کنترل خارج شده است و بیمارستان ها برای پذیرش موارد کرونا دیگر ظرفیت ندارند و با کمبود تجهیزات پزشکی و دارو مواجه هستیم و مردم به پروتکل های بهداشتی توجه ندارند. وضعیت کرونا وخیم شده است و راهکار آن بازگشت به رعایت ضوابط بهداشتی است و کشورهای بسیار پیشرفته هم به دلیل عدم توجه به فاصله گذاری و استفاده از ماسک و موادضدعفونی با مشکل مواجه شده اند.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه بی توجهی به شیوع ویروس کرونا مانند قتل شبه عمد است و از نظر دینی از گناهان بزرگ به شمار می‌رود، افزود: کسی که می‌خواهد در کشوری که با شیوع کرونا مواجه است مراسم عزاداری برگزار کند باید مسئولیت شرعی آن را هم متحمل شود.

سید حسن نصرالله ادامه داد: ما و جنبش امل و مجلس اعلای اسلامی شیعی به این نتیجه رسیدیم که رعایت این ضوابط در مراسم عزاداری بسیار دشوار است و نمی توانیم رعایت آن را تضمین کنیم بنابراین بر لزوم عدم برگزاری مراسم عزاداری به صورت تجمعات تأکید شد. ما امسال به این نتیجه رسیدیم که مراسم توام با تجمعات بشری را برگزار نخواهیم کرد بلکه مجالس را در زمانی مشخص برگزار و از طریق رسانه ها پخش می کنیم.

در حال تکمیل…


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا