ایران و جهان

«تله تئاتر» مسکنی برای بحران کرونا/ باید سراغ زبان غیررسمی برویم


امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تولید تله‌تئاتر به‌عنوان جایگزینی موقتی در شرایط بحران کرونا عنوان کرد: پیشنهاد تولید تله‌تئاتر طرح بسیار خوبی است چون با این کار هنرمندان تئاتر درگیر فعالیت و کار می‌شوند و از لحاظ اقتصادی نیز به بچه‌هایی که در این دوران بیکار بوده‌اند و دستمزدی دریافت نکرده‌اند، کمک می‌شود.

این هنرمند تئاتر تأکید کرد: تولید تله‌تئاتر علاوه‌بر کمک اقتصادی باعث کمک فرهنگی هم به علاقه مندان به هنرهای نمایشی می‌شود و تا پیدا شدن و تولید واکسن کرونا می‌تواند به عنوان یک مسکن عمل کند. مهم‌تر از همه این است که ایجاد اشتغال برای هنرمندان از طریق تله تئاتر می‌تواند به آن‌ها کمک روانی کند چون کار کردن فرد را می‌سازد و هر شخصی چه زن و چه مرد بعد از مدتی کار نکردن دچار افسردگی می‌شود که همین مساله می‌توان تبعات جبران ناپذیر برای جامعه در بر داشته باشد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در شرایط طبیعی در کنار تئاتر صحنه‌ای بسیار جذاب است اما زمانی که تئاتر نداریم و تنها قرار است از تله تئاتر به جای اجرای زنده صحنه‌ای استفاده کنیم در حد چند ماه و تا عادی شدن روال می‌تواند کمک‌کننده باشد.

این کارگردان و مدرس تئاتر درباره لزوم بهره‌گیری از شیوه‌های نوین برای جذب مخاطبان تله‌تئاترها عنوان کرد: برنامه‌های تلویزیونی مانند «دورهمی»، «خندوانه» و تا چند وقت قبل «۹۰» برنامه‌های بوده و هستند که نسبت به بقیه برنامه از مخاطبان زیادتری برخوردارند و راز موفقیتشان نیز این است که زبان غیررسمی را برای ارتباط با مخاطبان خود انتخاب کردند. زبان رسمی در این زمانه پاسخگوی نیاز تماشاگران تلویزیون نیست چون زبان تمام برنامه‌های این رسانه رسمی است و اگر تئاتر هم بخواهد به سمت بهره‌گیری از این نوع زبان برود موفق نخواهد بود.

دژاکام در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: زبان رسمی، متکلف، محتاط و متملق است و در برخی مواقع حرف راست را نمی‌زند و نسبت به زبان محاوره و غیررسمی کمتر مورد اعتماد است بنابراین تا زمانی که تعادل به هم نخورد، ما تئاتر و سینما نخواهیم داشت. زبان غیررسمی زبان مردم کوچه و بازار است و تله تئاتری موفق خواهد شد که به زبان مردم حرفش را بزند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا