ایران و جهان

تلاش آمریکا برای احیای تحریم ایران غیرقانونی است


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری تاس، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه تصریح کرد که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند به بحران عمیقی در شورای امنیت منتهی شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: به صورت جدّی نگران اقدامات آمریکایی‌ها در این خصوص هستیم؛ زیرا این اقداماتِ بی‌مهابا ممکن است به بحران عمیقی در شورای امنیت منجر شود؛ لذا از همه کشورها می‌خواهیم تا در برابر آن مقامت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران که بعد از حصول توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ملغی شده بودند، فاقد وجاهت قانونی بوده و ناگزیر شکست خواهد خورد. آمریکا حق ندارد از حیثیت سازمان ملل برای پیشبرد منافع خودخواهانه و نفرت‌پراکنی علیه ایران استفاده کند.

این درحالیست که «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد نیز پیشتر با اتخاذ موضعی آشکار در برابر تلاش‌های ضدایرانی واشنگتن تأکید کرد که آمریکا از حق قانونی برای فعال کردن «مکانیسم ماشه» به منظور بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران برخوردار نیست.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تأکید کرد: آمریکا حق قانونی برای فعال کردن مکانیسم بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را ندارد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه نیز امروز در اظهاراتی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را ایده‌ای «پوچ» توصیف کرد و گفت تهدید واشنگتن مبنی بر مجازات روسیه و چین از بابت همکاری با ایران، بی‌معنی است.

وی در این باره گفت: بعد از آنکه آمریکا، برجام را ترک کرد؛ همه حقوق خود در چارچوب این سند را از دست داد. بنابراین، از حق حقوقی یا سیاسی برای استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران برخوردار نیست. ما اینگونه اقدامات پوچ آمریکا را محکوم می‌کنیم. هیچکدام از اظهارات واشنگتن درباره روسیه و چین نیز تغییری در موضع ما ایجاد نخواهد کرد.

گفتنی است، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امروز پنجشنبه به نیویورک خواهد رفت تا با اتهام واهی نقض برجام از سوی ایران، تصمیم واشنگتن مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به اطلاع «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل برساند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا