ایران و جهان

تقویت مراسم عزاداری محرم از جهت شرعی وظیفه همگانی است


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پیامی به مناسبت افتتاح رسمی رادیو محرم بیان داشت: با توجه به فرارسیدن ماه محرم و وظایفی که در مقابلش داریم، لازم است چند نکته خدمت همه عزیزان عرض کنم؛ اولاً محرم یکی از سرمایه‌های مهم جهان تشیع بلکه جهان اسلام است.

وی افزود: مراسمی که در محرم انجام می‌شود واقعاً اسلام را زنده نگه می‌دارد و اگر این مراسم نبود شاید آثار زیادی از شیعه هم نبود.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: این سرمایه مهم یعنی مراسم محرم و خود محرم را باید حفظ کرد و این سرمایه نه تنها نباید از دست برود؛ بلکه مثل اربعین که سال به سال افزایش پیدا می‌کند، این مراسم هم سال به سال افزایش یابد و گسترده‌تر شود.

این مرجع تقلید عنوان داشت: نکته دیگر اینکه همه عزیزانی که این پیام را می‌شنوند باید تقویت این مراسم را از جهت شرعی وظیفه خودشان بدانند؛ درست است شرایط شرایطِ کروناست و محدودیت‌های زیادی هست ولی در عین حال با رعایت محدودیت‌ها باید مسئله‌ی محرم زنده بماند.

این مرجع تقلید گفت: من به مسئولین عرض کردم شما اگر بخواهید جلوی مراسم محرم را بگیرید امکان ندارد؛ آنگاه بعضی‌ها بدون برنامه وارد میدان می‌شوند و برنامه‌هایی اجرا می‌کنند که ممکن است به ضرر سلامت جامعه باشد.

وی افزود: بنابراین ما باید راه را باز کنیم و به مردم اجازه دهیم مراسم محرم را با رعایت پروتکل‌ها و در شرایط خاص برگزار کنند؛ ولی مؤکداً از مردم هم می‌خواهیم که این شرایط رعایت شوند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: اگر خدای نکرده به دلیل رعایت نکردن این شرایط در مجالس، مشکلات و خدعه هایی پیش بیاید، اینها درست نیست.

وی با انتقاد از برخی مذهبیون اظهار داشت: شنیده شده است بعضی‌ها می‌گویند ما مراسم محرم را برگزار می‌کنیم، بگذارید عده‌ای هم در این وسط از این دنیا بروند، آنها هم شهیدند و ما سابقاً در راه حفظ کربلا و محرم و عاشورا شهیدان زیادی داده‌ایم؛ اینها اشتباه می‌کنند.

این استاد برجسته حوزه بیان داشت: زمانی که می‌خواستند جلوی مراسم محرم را بگیرند و خاموش کنند شهید دادیم و محرم را زنده نگه داشتیم؛ اما زمانی که می‌توانیم از طرقی کار را پیش ببریم که هم مراسم را انجام دهیم و هم ضایعات و تلفاتی نداشته باشیم باید به سراغ این راه‌ها برویم و اگر بدون توجه سبب ضایعاتی بشویم مسئول هستیم.

وی در پایان افزود: امیدوارم شما عزیزان با استفاده از رادیو محرم برنامه‌هایتان را تنظیم کنید و به صورت باشکوه مراسم محرم و لو محدود برگزار شود تا این سرمایه‌ی عظیم همچنان محفوظ بماند و در ضمن از همه کسانی که رادیو محرم را اداره می‌کنند تشکر می‌کنم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا