ایران و جهان

انفجار بیروت آزمونی برای سنجش انسانیت جامعه بشری است

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین در پیامی ضمن ابراز همدردی با مردم لبنان در پی انفجار رخ داده در بندر بیروت، این حادثه را عظیم و خطیر خواند و گفت: این حادثه و هول و هراس ناشی از آن امتحانی برای لبنان و آزمونی برای سنجش انسانیت جامعه بشری در راه تعاون و همبستگی برای کمک به این کشور است.

پیام آیت الله عیسی قاسم به شرح زیر می‌باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

اگر انسجام و بهم پیوستگی کیهانی در کار نبود کل هستی نابود می‌گشت و بدون وجود انسجام و بهم پیوستگی در جوامع بشری، هیچ جامعه‌ای باقی نمی‌ماند و همچنین اگر از هم گسیختگیِ کامل جایگزین پیوندهای بین جوامع بشری می‌شد، قطعاً حیات متشتت می‌گشت.

توانایی‌های جوامع نیرومند نیز در اثر شدائد روزگار تضعیف می‌شوند و اگر مردم در سختی‌های ویرانگر عظیم یکدیگر را رها می‌کردند، هر روز جامعه‌ای سقوط می‌کرد و هر روز قومی از مردم به فراموشی سپرده می‌شد.

بزرگترین و قدرتمندترین کشور جهان نیز ممکن است برای نجات یافتن از آثار وحشت‌ها و (حوادث) هول آمیز مهیبی که قدرت آن کسور و بسیاری از توانایی‌های آن را به فراموش می‌برد، نیازمند لطف و کمک دیگران گردد.

هول و وحشت گسترده و شدیدی که در پی این انفجار ویرانگرِ زلزله گون (انفجار بندر بیروت) برادران و خواهران لبنانی را در برگرفت، آزمایش و امتحان جدی است برای آنچه در این عالم از وجدان دینی و انسانی باقی مانده و تذکر و یادآوری ارزش‌ها و کرامت انسانی است.

چه اینکه اگر چنین حادثه خطیر و بزرگی باعث تعاون جامعه بشری برای کاهش اثرات مضر این آن، اقدام به تسلی بخشی عملی و ایجاد همبستگی در جهت بازگرداندن لبنان و لبنانی‌ها به وضعیت عافیت نگردد، این بدان معنی است که بازگشت انسان به انسانیتش بسیار دشوار و دور از دسترس شده است! و انحلال جامعه بشری به حد هولناکی رسیده که شواهد متعدد آن با غیاب اخلاقیاتی که حیات بر آن قائم است مشهود می‌باشد.

عیسی احمد قاسم، ۶ اوت ۲۰۲۰


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا