ایران و جهان

امنیت محصول کار جمعی تمام دستگاه‌ها است


به گزارش خبرنگار مهر، سید محمود علوی وزیر اطلاعات در برنامه تیتر امشب شبکه خبر طی سخنانی، اظهار داشت: در آستانه محرم هستیم و امسال به دلیل شرایط کرونایی شیعیان نمی‌توانند مانند سال‌های گذشته مراسم باشکوه را برگزار کنند. من این ایام عزاداری را پیشاپیش تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند توفیق عزاداری به نحوی که امکان برگزاری باشد را به ما عطا بفرماید.

وی گفت: همه دولت‌هایی که بعد از انقلاب خدمتگزار مردم بودند، همه خدمت کردند و نمی‌شود خدمت آنها را نادیده گرفت اما شرایط در همه دولت‌ها یکسان نبوده و متفاوت بوده است؛ در برخی دولت‌ها شرایط بهتر بوده، طبعاً توفیقات بیشتری نصیب‌شان شده و در برخی دیگر از دولت‌ها شرایط خوبی فراهم نبوده و توفیقات کمتری داشتند.

علوی با بیان اینکه «بدترین وضعیت در دولت فعلی بوده است»، خاطر نشان کرد: در این دولت هم فشار تحریم‌ها بی سابقه بوده و هم درآمد کشور به حداقل ممکن خود رسیده بود و هم فروش نفت کمتر و مشکلاتی در صادرات و واردات ایجاد شده است. همچنین قیمت نفت که عمده درآمد ما بوده، از سایر دولت‌ها کمتر بوده است؛ در چنین شرایطی اگر دولتی بتواند کشور را سرپا نگه دارد تا به زمین نخورد، معجزه کرده است؛ با این حال دولت با کار جهادی که انجام دادن خدمات بسیار ارزشمندی را ارائه کرده است که با توجه به شرایط حاکم بر کشور و دولت باور کردنی نیست.

وزیر اطلاعات افتتاح فازهای متعدد پارس جنوبی را از جمله خدماتی عنوان کرد که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارائه شده است و گفت: بسیاری از پالایشگاه‌ها که بخشی از کارهایشان انجام شده بود، در این دولت راه اندازی شدند؛ حدود یک میلیون و پانصد هزار مسکن اعم از مسکن مهر تکمیل شد که تا پایان دولت به حدود ۲ میلیون مسکن می‌رسد. همچنین مجتمع‌های معدنی بسیاری در برخی استان‌ها فعال شد و راه آهن همدان کرمانشاه، خوی و تبریز راه اندازی شد. بیمارستان‌های بسیاری نیز در این دولت افتتاح شد که زمینه‌های حماسه آفرینی در دوران کرونا را فراهم کردند.

علوی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه‌های تأمین انرژی، برق، آب، راهسازی و اشتغال زایی گفت: امنیت پایداری که با همت سربازان گمنام امام زمان (عج) دولت و وزارت اطلاعات تعریف می‌شود گوشه‌ای از کارهای دیگری که دولت انجام داده است.

وی افزود: دولت با بسیاری از مسائل و دشواری‌ها مواجه بوده که از جمله آنها می‌توان گفت این دولت با بی مهری‌های بسیاری روبرو شده است. بیشتر این هجمه‌ها به این دولت صورت گرفته و کارکردهای دولت نقد شده و بسیاری مصادره شده است.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه در تأمین امنیت نقش بی بدیل وزارت اطلاعات را نمی‌توانیم منکر شویم، اظهار کرد: در این دولت وزارت اطلاعات به صدها تیم تروریستی ضربه وارد کرده اما گاهی مورد جفا قرار می‌گیرد. درست است که امنیت محصول کار همه دستگاه‌های امنیتی است اما در زمینه تأمین امنیت داخلی و مبارزه با تروریسم وزارت اطلاعات حرف اول را با فاصله بسیار زیاد می‌زند این در حالی است که گاهی مشاهده می‌کنیم این موضوع مصادره می‌شود و نقش وزارت اطلاعات نفی می‌شود.

علوی ادامه داد: در حوزه مسکن گاهی اعلام می‌شود که دولت آجری روی آجری نگذاشته است در حالیکه فقط دو میلیون اسکلت بدون هر گونه زیر ساخت به دولت یازدهم رسید که تمامی اینها در این دولت به اتمام رسیده است؛ قدیم می‌گفتند کار را که کرد، آنکه تمام گرد، اما امروز برخی از روی بغض به دولت می‌گویند کار را کسی کرد که کلنگ زد.

حمایت‌های مقام معظم رهبری نبود این دولت چندین مرتبه به زمین زده شده بود

وزیر اطلاعات گفت: مشاهده می‌کنیم که در بسیاری از اقدامات کسی که ۲۰ درصد کار را انجام داده است تمام کار را به او نسبت می‌دهند اما کار کسی که ۸۰ درصد کار را انجام داده را نفی می‌کنند. خیلی از اقدامات دولت مصادره می‌شود؛ قدیم پروژه‌های که انجام می‌شد به نام کارفرما تمام می‌شد و مثلاً گفته می‌شد دولت فلان پروژه را ساخته اما امروز بغض به دولت باعث شده که بسیاری از پروژه‌هایی که توسط دولت انجام می‌شود به نام پیمانکار تمام می‌شود و گفته می‌شود که فلان پیمانکار این پروژه را ساخته است؛ این گونه اظهارات باعث می‌شود که ارزیابی عملکرد دولت مقداری برای عامه مردم دشوار شود.

علوی گفت: همه دولت‌ها با حجمه ای مواجه بودند اما متأسفانه در ارتباط با این دولت، هجمه ای که بوده، بیش از حد بوده و بیشترین هجمه نیز از سمت داخل دولت بوده‌است؛ آنها باید کسانی که خود را درون نظام تعریف می‌کند و اگر حمایت‌های بزرگوارانه مقام معظم رهبری نبود این دولت چندین مرتبه به زمین زده شده بود. مقام معظم رهبری در ماجرای بنزین فداکارانه وارد شدند و رهنمودهایی که به نمایندگان مجلس دادند باید شاکر ولایت و قدردان محبت‌های مقام معظم رهبری باشیم. راه قدردانی از این هدایت‌ها نیز این است که زیر چتر هدایت و حمایت رهبری مقام معظم رهبری باشیم.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه کشور با دولت تنها قابل اداره نیست، اظهار کرد: همه قوا و نهادها باید باهم باشیم چرا که کشور برای همه است حتی آحاد مردم نیز باید وارد شوند؛ نمونه مشارکت و همدلی برای اداره کشور را در کرونا مشاهده می‌کنیم؛ زمانی که تریبون‌هایی که یاس آفرینی و سیاه نمایی می‌کردند بخاطر کرونا تعطیل شدند و سیاه‌نمایی رسانه‌ها کاهش و همگرایی و هم‌افزایی افزایش یافت، نهادها در کنار هم قرار گرفتند و با کرونا مقابله کردند؛ مردم نیز رعایت کردند و دستاورد عظیمی را به دست آورده‌ایم و از همه کشورها در مقابله با کرونا جلو افتادیم. به محض آنکه مقدار رعایت پروتکل‌ها کاهش یافت و با موج دوم مواجه شدیم. اگر با هم باشیم، همه با هم در مسائل و مشکلات مثل مواجهه با کرونا عمل کنیم پیروزی ایجاد می‌شود و رضایت مردم افزایش می‌یابد.

علوی ادامه داد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در دوران کرونا میزان نارضایتی‌ها کاهش و میزان رضایت مردم افزایش یافته بود.

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های کارکرد وزارت اطلاعات پرداخت و اظهار کرد: وزارت اطلاعات همیشه خدمات ارزشمندی در عرصه‌های مختلف و مأموریت‌های گوناگون خود داشته در این دوره هم کارکردهای بسیاری داشته که برخی از اینها بی سابقه است؛ ما از همان اول پایه و اساس کار را بر رعایت شرع و قانون گذاشتیم و جایی که دیدیم کاری انجام شده که با شرع مغایر است آن را جبران کردیم؛ مثلاً در مورد کسانی که به عنوان ترورکنندگان دانشمندان هسته‌ای دستگیر شده بودند و بخشی از همکاران ما می‌گفتند که اینها تروریست نیستند و به اشتباه دستگیر شده اند، بررسی بسیار دقیقی شد و سرانجام به این نتیجه رسیدیم اینها تروریست نیستند؛ در این زمان ما شرعا اعلام کردیم که مجاز نیستیم که این افراد را نگه داریم و باید آنها را آزاد کنیم و از آنها عذرخواهی و خسارت شأن را پرداخت کنیم و این کار صورت گرفت؛ این کار در سرویس‌های امنیتی کاری بی سابقه است.

شاهد یک همگرایی قوی بین اقوام و فرق با نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم

وزیر اطلاعات گفت: در این دوره مردم شاهد بودند که وزارت برای هیچ کسی مزاحمت نداشت؛ در دانشگاه‌ها برای اساتید و دانشجویان و در حوزه‌ها برای مدرسین و طلاب مزاحمتی نداشت و یک آرامشی در مراکز آموزشی حاکم بود. همچنین وزارت اطلاعات در این دوره مزاحمتی برای رسانه‌ها نداشت و تعامل سازنده با آنها اعم از مطبوعات و فضاهای مجازی داشت.

علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات در این دوره مزاحمتی با احزاب و جریانات سیاسی نداشت و سعی کرد آنها را در مسیری سازنده فعال کند. وزارت اطلاعات همچنین مزاحمتی برای اقوام و فرق از جمله اهل حق و دراویش نداشت و با تمام اینها به گونه‌ای تعامل کرد که امروز شاهد یک همگرایی بسیار قوی بین اقوام و فرق با نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم. وزارت اطلاعات در این دوره سعی کرد در کنار امنیتی که برای جامعه فراهم می‌کنند، آرامش را هم فراهم کند.

علوی خاطرنشان کرد: وزارت اطلاعات در این دوره سعی کرد تنها به مفسدین و متخلفین تعرض داشته باشد و حول و هراس هیمنه وزارت فقط برای این افراد و کسانی که به اموال عمومی تعدی می‌کنند باشد.

وی درباره تعامل مردم، نخبگان و جریانات سیاسی با وزارت اطلاعات با بیان اینکه امروز وزارت اطلاعات بر اساس نظرسنجی‌ها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: آنچه که در این دوره متمایز بود، هجمه بی نظیری بود که به وزارت می‌شد؛ در هیچ دوره‌ای وزارت اطلاعات اعم از وزیر و وزارت مورد هجمه قرار نمی‌گرفتند؛ ۲۰ درصد این هجمه‌ها از بیرون و توسط دشمن بود که انتظاری از آنها نداریم اما ۸۰ درصد هجمه‌ها و بی مهری‌ها متأسفانه توسط کسانی بود که خودشان را در درون نظام تعریف می‌کند؛ اما وزارت در برابر این افراد سعه صدر پیشه کرده و تعرضی به آنها نکرده است؛ چون معتقد است زمانی که نوزاد دندان در می‌آورد، ممکن است پستان مادر را گاز بگیرد اما مادر به صورت او سیلی نمی‌زند. ما به حمایت‌های مقام معظم رهبری دلگرم هستیم و در یکی از آخرین گزارش‌هایی که اخیراً خدمت مقام معظم رهبری دادیم، ایشان در پی نوشت این گزارش فرموده بودند که از برادران وزارت اطلاعات تشکر شود که من از این فرصت استفاده می‌کنم و تشکر و بزرگواری ایشان را به همه همکاران عزیزم ابلاغ می‌کنم.

وزیر اطلاعات درباره مهمترین رویکرد خود در مدیریت این وزارتخانه گفت: برای اینکه کارکرد وزارت از انسجام، ارتباط معنا دار و پیوستگی برخوردار باشد، باید بر مبنای راهبرد باشد؛ یکی از نخستین اقداماتی که انجام داد این راهبرد وزارت اطلاعات را بر پایه‌ی شرع، اخلاق و قانون تعریف کردیم. تنها به تبیین راهبرد اکتفا نکردیم، بلکه در مقام عمل نیست همه بخش‌های وزارت را بر مبنای راهبرد تدوین کرده و امروز وزارت اطلاعات از یک انسجام در مدیریت، پیوستگی در حرکت و هدفمندی در حرکت برخوردار است.

علوی در ادامه به بیان مهمترین اقدامات و دستاوردهای وزارت پرداخت و اظهار کرد: به لطف خدا امروز وزارت اطلاعات در تمام عرصه‌ها اعم از ضد جاسوسی، تروریسم و امنیت نرم با تعامل سازنده با اقوام و جریانات و تأمین امنیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیت و سلامت اقتصادی و مبارزه با مفاسد این حوزه و همچنین در زمینه تبادل اطلاعات با کشورهای دوست و غیر متخاصم گام‌های بسیاری بر داشته است که فرصت برای ذکر همه اینها نیست؛ همچنین کارکرد وزارت اطلاعات به گونه‌ای است که تنها یک بیستم آن را می‌توان در رسانه‌ها بیان کرد.

وی درباره ارزیابی از موفقیت‌های وزارت در انجام مأموریت‌های محوله گفت: معتقدم که هرچه زمان گذشته، وزارت اطلاعات به فلسفه وجودی خود نزدیکتر شده‌است؛ اگر وزارت در ابتدا بیشتر به شکل پلیس امنیت آغاز به کار کرد، با گذشت زمان این شکل فاصله یافته و به سرویس اطلاعاتی نزدیک‌تر شده است و کارکرد پیشگیرانه بیشتری را پیدا کرده است. الحمدالله وزارت در این زمینه به گونه‌ای خود را متجلی ساخته که کسانی که وزارت را می‌شناسند به این وزارتخانه اعتراف کرده و بر این باورند که وزارت اطلاعات به هدف تاسیسی خود بیشتر از هر زمان نزدیک شده است.

وزیر اطلاعات درباره اقدامات انجام شده در حوزه ایجاد تحول در وزارت اطلاعات اظهار کرد: امروز کار سرویس‌های اطلاعاتی متفاوت با گذشته است؛ امروز آن مقداری که سرویس‌ها از فضای مجازی و صحبت‌های مسئولان کشور و بیگ‌دیتاهایی که بدست می‌آورند و دیتاپردازی هایی که می‌کنند، به اطلاعاتی دست میابند که از طریق جاسوسی‌ها سنتی این اطلاعات حاصل نمی‌شود.

علوی افزود: امروز دستگاه‌های اطلاعاتی باید هم از امکانات فنی بسیار گسترده برخوردار باشند و هم از نیروهای تحصیلکرده و زبده و کار آشنا برخوردار باشند و مرتبط آموزش‌های ضمن خدمت همراه باشند. طی ۷ سال اخیر، امکانات فنی وزارت به حدود ده برابر افزایش یافته؛ در زمینه بنیه علمی نیز نزدیک به ۷۰۰ نفر از کارکنان ما در مقطع دکترا یا فارغ التحصیل شده اند و یا در حال فارغ التحصیلی هستند. همچنین چندین هزار نفر از کارکنان ما در مقطع کارشناسی در رشته‌های مربوط به وزارت اطلاعات فارغ التحصیل شدند و چندین هزار مشغول تحصیل هستند. همچنین جمعی که فاقد کارشناسی بودند دوره خود را به پایان رساندند و به همراه سایر کارکنان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد همه در تلاشند تا به تحصیلات تکمیلی بپردازد. علاوه بر آموزش‌ها ی آکادمیک وزارت اطلاعات در زمینه آموزش‌های ضمن خدمت و آموزش‌های مدیران نیز گام‌های بلندی برداشته که با این بنیه قوی علمی بتواند مأموریت‌های خود را بهتر انجام دهد و شاهد کار دانش پایه و اطلاعاتی باشیم.

وزیر اطلاعات گفت: همانطور که شما اشاره کردید امروز کار سرویس‌ها متفاوت با گذشته است. امروز آن مقدار که سرویس‌ها از فضای مجازی و از صحبت‌های خود مسئولین یک کشور و با بیگ دیتایی که به دست می‌آورند و دیتا پردازی که می‌کنند، اطلاعات بسیاری به دست می‌آوردند که اینها با جاسوسی سنتی به شکل سابق به دست نمی‌آید. امروز دستگاه‌های اطلاعاتی باید از تجهیزات فنی بسیار گسترده برخوردار باشند و هم از نیروهای تحصیل کرده و زبده و کارکشته برخوردار باشند و هم مرتب در حال آموزش دائمی به صورت آموزش ضمن خدمت باشند که وزارت در این زمینه در سالهای اخیر قدم‌های بزرگی برداشته است.

حجت الاسلام علوی در پاسخ به این سوال که وزارت اطلاعات در استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه جاسوسی به چه دستاوردهایی رسیده، است، گفت: در همه بخش‌ها وزارت اطلاعات، چه در بخش ضد جاسوسی چه در بخش اطلاعات خارجی، چه در بخش ضد تروریستی و چه در بخش‌های اطلاعات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در همه این بخش‌ها ما الان یک بخش فنی متمرکز نداریم. ما در هر یک از این بخش‌ها بخش فنی داریم، در تمام استان‌ها بخش فنی داریم و در واقع معاونت فنی ما علاوه بر اینکه کار اطلاعاتی انجام می‌دهد ارائه دهنده خدمات نرم افزاری و سخت افزاری به تمام بخش‌های فنی ما است.

وی افزود: اینکه من عرض می‌کنم به بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده به این دلیل است که مرکز و در استان‌ها توسعه فنی داشتیم و الان بیشتر نیروهای ما با دستگاه‌های فنی کار خود را انجام می‌دهند.

امنیت محصول کار جمعی تمام دستگاه‌هایی است
 

وزیر اطلاعات درباره هماهنگی این دستگاه با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی گفت: طبیعی است که امنیت محصول کار جمعی تمام دستگاه‌هایی است که در امنیت اثرگذار هستند اعم از وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، سپاه پاسداران، اطلاعات سپاه، ارتش جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و اطلاعات آن، ناجا و حفاظت اطلاعات آن، اطلاعات قوه قضائیه، ستادهای بالا دستی مثل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، ستاد کل نیروهای مسلح، شورای امنیت کشور، وزارت کشور و مدیریت سیاسی کشور در مرکز و در استان‌ها و در شهرستانها، همه اینها در صورتی می‌توانند هماهنگ امنیت برقرار کنند که اولاً همدلی داشته باشند، خودشان را عضو یک خانواده مبلغ امنیت احساس کنند، همگرایی و هم افزایی داشته باشند، به هم کمک کنند.

وی افزود: الحمدلله جامعه اطلاعاتی در این مدتی که خدمتگزار مردم بودم و طبق قانون رئیس جامعه اطلاعاتی بودم، جلسات شورای هماهنگی جامعه اطلاعاتی کشور به طور مرتب برگزار شده، تمام اعضا به موقع در تمام جلسات سر وقت شرکت کردند، در بحث‌ها شرکت کردند. ضدها کمیته مرتبط با شورای هماهنگی فعال بوده و اثرگذار بودند. در تمام استان‌ها ما جلسات جامعه اطلاعاتی را به مدیریت مدیران کل اطلاعات استان‌ها برگزار کردیم و کسانی که سابق بر این در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی حضور داشتند این میزان از همدلی و هماهنگی و هم افزایی را تقریباً بی سابقه می‌دانند.

حجت الاسلام علوی در ادامه گفت: آنجایی که ما نیاز به حضور عزیزانی در کار می‌بینیم خدمتشان عرض می‌کنیم و اطلاعات را می‌دهیم. برای نمونه ضربه به حزب دموکرات جنایتکار خارج از کشور که ما مطلع شدیم اینها برنامه‌هایی را دارند و ما اطلاعات آنها را به دوستان نیروی مسلح دادیم و عزیزان سپاه پای کار آمدند و در آن لحظه هدف موشک قرار گرفتند که تلفات زیادی به انها وارد شد. یا مثلاً وقتی گروهک‌های تروریستی در سیستان و بلوچستان به مناطقی می آیند که امکان آتش بار دوربرد روی آنها در اختیار ما نیست، اطلاعات آنها را در اختیار دوستان سپاه قرار می‌دهیم و آنها هدف قرار می‌دهند و نوعاً تلفات خوبی به آنها وارد می‌شود و ضربه‌های تعیین کننده ای به آنها وارد می‌شود. بستگی دارد به اینکه کیس های عملیاتی به چه صورت باشند و چه هماهنگی‌هایی نیاز باشد. یا در زدن ابوعایشه کردی در مرز غرب کشور نیروی انتظامی لازم بود که پای کار بیایند، پای کارآمدند و ضربه‌های بسیار تعیین کننده ای به جریان‌های تروریستی وارد شد.

وی درباره نقش مردم در دستاوردهای اطلاعاتی دستگاه‌ها گفت: ما عملاً بیشتر اطلاعات خود را از مردم می‌گیریم و بیشتر همکاران ما مردم هستند. اگر مردم نباشند ما صرفاً با تعداد معدود نیروی انسانی و امکانات خود نمی‌توانیم اشراف بر تحرکات ضد انقلاب و تروریست‌ها و جاسوس‌ها داشته باشیم. به تعبیر امام راحل در آن زمان اطلاعات ۳۶ میلیونی و الان اطلاعات ۸۲ میلیونی داریم، اگر این اطلاعات ۸۲ میلیونی نبود ممکن بود ما نقاط کوری زیادی داشته باشم. اما اشراف فراگیر اطلاعاتی وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نتیجه این اطلاعات ۸۲ میلیونی است.

وزیر اطلاعات افزود: همانطور که فرمودید امنیت جامعه اسلامی در این سال‌ها مثال زدنی بود، زیرا توان تروریست‌ها متفاوت با توان آنها در سالهای گذشته بوده است. در سال‌های گذشته با یکی دوتا ماشین زوار در رفته مثلاً با یک وانت پیکان و اسلحه کلاشینکف و سی چهل تا فشنگ می‌آمدند، الان با ماشین‌های پیشرفته شاسی بلند تویوتا و امثال اینها می آیند، با تیربار ۵۰۰۰ فشنگ و یا اسلحه‌های ۲۰ و ۳۰ میلیمتری که نقش ضدهوایی را ایجاد می‌کند و یا دوش پرتاب‌ها و امثال اینها که نشان می‌دهد امکانات اینها متفاوت با گذشته است و با چنین تروریست‌هایی مبارزه کردن دشوار است.

ارتباط بسیار گسترده و وسیعی با مردم داریم

علوی ادامه داد: در شرایطی که اینها دولت خودخوانده داشتند و بخشی از سرزمین‌های عراق و سوریه را در اختیار گرفته بودند، مراکز آموزشی ارتش‌های عراق و سوریه در این مکان‌ها در اختیار اینها بود و آموزش‌های کلاسیک نظامی و شبه نظامی و پارتیزانی به اینها می‌دادند و اینها را مسلح می‌کردند، کشورهای همسایه مانند سعودی و مانند امارات با تمام قد از گروه‌های تروریستی حمایت مالی کردند. اینها کار مبارزه با تروریسم را سخت می‌کند و برقراری امنیت را دشوار می‌کند، اما به لطف پروردگار با حمایت مردم عزیز و با هم افزایی دستگاه‌های امنیتی صدها جریان تروریستی ضربه خوردند در حالی که در کشورهای مختلف از هر ۱۰ اقدام تروریستی ممکن است ۴ تا ۵ تا شکست می‌خوردند و ۴ تا ۵ تا موفق به عمل می‌شوند. اما در جمهوری اسلامی از هر صد تا اقدام تروریستی شاید ۳ یا ۴ تا موفق شدند.

وی افزود: ما در آخرین راهبرد به جای اینکه در برابر تروریست ها به صورت پدافندی عمل کنیم و آنها بیایند متشکل شوند و برنامه ریزی کنند و برنامه تروریستی را تنظیم کنند و آنوقت ما بیاییم و ضربه بزنیم، آمدیم رویکرد را تبدیل کردیم و راهبرد را عوض کردیم به ضدتروریسم آفندی. قبل از اینکه اینها کامل شکل بگیرند همین که وارد مقدمات شدند ما یا صیانتی با اینها کار می‌کنیم و اگر نیاز باشد آنها را منصرف می‌کنیم. الان صدها بلکه هزارها جوان را ما توانستیم از این مسیر برگردانیم و این برای ما خیلی شیرین‌تر است تا اینکه یک جوان تروریست شود و بعد ما با او برخورد کنیم. اما آنجایی که دیگر افراد وارد شدند، تیم تشکیل دادند و بنا داشتند اقدام کنند، قبل از اینکه اینها وارد اقدا عملی شوند وارد شدیم و اقدام لازم را درباره آنها انجام دادیم.

حجت الاسلام علوی درباره اقدام وزارت اطلاعات درباره مبارزه با فساد اقتصادی گفت: بحث پردازش به مسائل اقتصادی در وزارت اطلاعات بر مبنای راهبرد همراه با یک هدفمندی و هوشمندی است. چون جامعه ما از مفاسد اقتصادی رنج می برد اما امنیت اقتصادی هم لازمه شکوفایی و رونق اقتصادی لازمه جهش و حمایت از تولید است، بنابراین باید مبارزه به گونه‌ای باشد که در عین مبارزه با فساد و تأمین سلامت اقتصادی آسیب به امنیت اقتصادی وارد نشود و فعالان اقتصادی احساس خطر نکنند و چون یکی از پیش زمینه و پیش نیاز های اقتصادی امنیت اقتصادی است و جایی که امنیت نباشد سرمایه تأمین نمی‌شود.

وی افزود: وزارت اطلاعات سعی کرده هم برابر رهنمودهای مقام معظم رهبری زمینه‌ی رونق و جهش تولید را فراهم کند و امنیت تولید را برای فعالان اقتصادی فراهم کند، از طرف دیگر برای کسانی که مرتکب فساد و تخلف اقتصادی می شوند با آنها با جدیت برخورد کند. لذا وزارت اطلاعات نزدیک به میلیون هکتار زمین های منابع طبیعی که توسط متصرفین و متجاوزین به منابع طبیعی تصرف شده بود شناسایی کرده و توسط مأمورین قوه قضائیه دخل و تصرف کرده است. در مواردی که با کالای قاچاق مواجه شده بدون تعارف ضربه زده، آنجا که دلالان ارز به بازار ارز وارد می کردند به آنها سوار شده و به خیلی از مجموعه ها ضربه وارد کرده است و همچنین در عرصه های مختلف مفاسد اقتصادی وارد شده و آنجا که فرار مالیاتی بود وارد شده و به سازمان امور مالیاتی و دستگاه قضائی معرفی کرده و بخش عظیمی از مالیات فرار شده را شناسایی کرده و بیت المال برگردانده و از ضایع شدن حق بیت المال جلوگیری کرده است.

وی افزود: کار مبارزه با مفاسد به گونه‌ای است که هم ما بتوانیم امنیت اقتصادی را برای فعالان اقتصادی داشته باشیم و مشکلات فعالان اقتصادی را آنجایی که به خاطر رکود بازار یا به خاطر مشکلات دیگر دچار معوقه بانیک می شوند و تعمد بر عدم پرداخت بدهی بانکی ندارند کمک کنیم مشکلشان حل شد و آنجایی که کسانی که عدم پرداخت بدهی بانکی در عین توانمندی دارند آنجا هم سعی کنیم که برخورد لازم را داشته باشیم.

وزیر اطلاعات درباره راه‌های ارتباط مردم با این وزارت خانه گفت: ما ارتباط بسیار گسترده و وسیعی با مردم داریم و مردم از طریق مختلف از جمله ستاد خبری با ما در ارتباط هستند و اخبار شأن را به ما انتقال می‌دهند اما ارتباط ما با مردم منحصر به اینها نمی‌شود و روش‌های مختلفی دارد که هیچ سرویس اطلاعاتی روش‌های ارتباط با مردمش را در رسانه اعلام نمی‌کند.

علوی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه وزارت اطلاعات برای جلوگیری از در دام سرویس‌های اطلاعاتی افتادن مردم گفت: در زمینه ضدجاسوسی اساس کار وزارت اطلاعات پیشگیری است چون دشمن با اطلاعات می‌آید و به دنبال این است که نخبگان ما را جذب کند و اینکه اساتید و نخبگان سیاسی یا مدیریتی ما را تبدیل به جاسوس کند و یا در نهادهای امنیتی و نظامی رسوخ کرده و افرادی را جذب می‌کند و به جاسوس تبدیل کند.

وی ادامه داد: ما به عنوان وزارت اطلاعات نباید منتظر بنشینیم تا دشمن سرمایه کشور را تبدیل به جاسوس کند؛ بنابراین در مرحله اول اقدام ما پیشگیری است پیشگیری در صورت کلی و آموزش دادن به مجموعه‌های دیپلماتیک، اقتصادی و مدیریتی است که در این زمینه جلسات بسیار زیادی تاکنون داشته‌ایم.

وزیر اطلاعات گفت: آموزش‌های گسترده ای را برای افرادی که به خارج از کشور اعزام می‌شود و یا فعالیت‌های دیپلماتیک و اقتصادی دارند برگزار می‌کنیم در کنار این برای افراد خانواده آنها نیز کلاس‌ها و آموزش‌هایی را برگزار کردیم، زیرا سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه تنها به آنها مراجعه نمی‌کنند و گاهی از طریق خانواده آن‌ها اقدام می‌کنند و اهداف خودشان را دنبال می‌کنند ما راه کارهایی که سرویس‌های بیگانه برای نزدیک شدن به افراد استفاده می‌کنند را به خانواده مسئولان و کسانی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند و افراد این چنینی آموزش داده ایم. همچنین نمایشگاه‌هایی را برگزار کردیم که افراد از استان‌ها و دستگاه‌های مختلف از این نمایشگاه بازدید کردند، در این نمایشگاه کلیه ترفندهای سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف به آنها نشان داده شد و به علاوه این برای عموم جامعه از طریق تولید فیلم‌هایی که هشدارهای لازم را بیان می‌کند روش سرویس‌های مختلف جاسوسی را بازگو می‌کنیم.

وی افزود: همچنین با همکاری با صدا و سیما و تولید فیلم‌هایی هشدارهای لازم را به مردم داشته ایم تا فرهنگ جامعه را یک فرهنگ ضدجاسوسی کنیم. راهبرد اصلی ما راهبرد ضد جاسوسی آفندی است یعنی ما قبل از اینکه آنها بتوانند افراد را به عنوان جاسوس جذب کنند، سرویس‌های جاسوسی حریف را از بین برده ایم الحمدالله ما در این زمینه علاوه بر اینکه توانسته ایم جاسوس‌ها را در مراکز حساس شناسایی کنیم از جاسوسی شدن بسیاری از افراد با هشدارهای به موقع جلوگیری کرده‌ایم.

وزیر اطلاعات با اشاره به دستگیری جاسوس در دستگاه‌های مختلف گفت: ما در بالاترین دستگاه امنیتی کشور جاسوسانی را شناسایی و دستگیر کردیم که این افراد به دشمن سرویس می‌دادند، سخنگوی محترم قوه قضائیه در صحبت‌ های اخیر شأن گفتند که جاسوس‌هایی در دستگاه‌های نظامی و انتظامی شناسایی و دستگیر شدند که این کار، کار وزارت اطلاعات بود. از سوی دیگر ما سعی کردیم به جای اینکه به دنبال افراد به اصطلاح دانه کوچک برویم در عرصه ضد جاسوسی و ضد تروریسم و حتی در عرصه مواد مخدر با افرادی که بالای هزار تن معاملات مخدر داشتن برخورد کردیم و در زمینه ضد تروریسم سراغ افرادی مانند شارمهد رفتیم و با ترفندهای ویژه او را در اختیار گرفتیم در زمینه ضدجاسوسی نیز سراغ افرادی رفتیم که سخت‌ترین ضربه‌ها را به امنیت ملی کشور وارد کرده بودند.

علوی با اشاره به ارتباط نزدیک این وزارتخانه با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دوست و هم پیمان گفت: ما با بیش از ۵۰ سرویس اطلاعاتی در کشورهای دوست تبادل اطلاعات داشته و داریم و این تأثیرات بسیار گسترده بوده ما توانستیم از رهگذر این تبادلات کارهای بسیار بزرگی را انجام دهیم به همین دلیل ۹۹ درصد از کار مبادله زندانیان با آمریکا و استرداد یک میلیارد و هفتصد و ده ملیون دلار پول مردم به کشور توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: آقایان دولت خواه، تنیده و نیک بخت را ما برگرداندیم، همچنین صیادان چابهاری را از سومالی برگرداندیم، یکی دیگر از ویژگی‌های وزارت اطلاعات در دوره اخیر ارائه تحلیل‌ها و بررسی‌های دقیق است وزارت اطلاعات تحلیل‌هایی که ارائه می‌کند می‌بایست علمی واقع بینانه، آینده نگرانه و تصمیم ساز باشد، مسئولان و مقاماتی که تحلیل‌های وزارت اطلاعات را دریافت می‌کنند اذعان دارند که این تحلیل‌ها بسیار متفاوت از گذشته است و از برجستگی خاصی برخوردار است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا