ایران و جهان

استعفای «هوک» به اختلاف با پمپئو و احتمال شکست ترامپ مربوط است


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل -جواد حیران نیا: برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده که از سمت خود استعفا خواهد داد.

به نوشته این روزنامه رفتن «هوک» هرگونه امکان برقراری کانال دیپلماتیک با ایران را از بین می‌برد. «الیوت آبرامز» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ونزوئلا به عنوان جانشین «برایان هوک» خواهد بود.

در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما جنوبی آمریکا به بررسی دلایل استعفای «برایان هوک» پرداخته ایم که در ادامه می‌آید.

* «برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده که استعفا خواهد داد که از سوی «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز این موضوع تأیید شد. به نظر شما دلیل اصلی استعفای وی چیست؟

این نوع استعفاها بخصوص در اواخر دوران دولتها روندی است عادی. در مورد «برایان هوک» او شاید به این نتیجه رسیده است که احتمال شکست ترامپ در انتخابات ماه نوامبر بیشتر شده و بهتر است که او به قول معروف سفره خود را هم اکنون جمع کند و کار جدیدی برای خود دست و پا کند. در این چند هفته اخیر اخباری نیز در مورد اختلاف در برخی موارد بین برایان هوک و رئیس خود یعنی پمپئو شنیده می‌شد که اگر این اخبار صحت داشته باشند ممکن است به استعفای برایان هوک منجر شده باشد.

* «برایان هوک» از پیشگامان سیاست فشار حداکثری علیه ایران به رهبری ترامپ و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا بود. آیا استعفای وی نشان از اذعان به شکست این سیاست از سوی دولت ترامپ است؟

خیر. برایان هوک نقش پادو را در وزارت خارجه آمریکا بازی می‌کرد. معماران اصلی سیاست فشار حداکثری علیه ایران خود ترامپ و مایک پمپئو بوده و هستند و این دو هنوز سکان کشتی سیاست خارجی آمریکا را در دست دارند و نشانه‌ای از تغییر در سیاست فشار حداکثری رژیم آمریکا مشاهده نمی‌شود.

*قرار است «الیوت آبرامز» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ونزوئلا جانشین «برایان هوک» شود. «آبرامز» از هوک تندروتر است و کودتا علیه دولت مادورو در ونزوئلا نیز طراحی او بوده است. این انتخاب به چه معناست؟

«الیوت آبرامز» یکی از افراطی ترین اشخاصی است که در دولتهای مختلف آمریکا مقام‌های مختلفی در دست داشته است و یکی از خطرناک‌ترین طرفداران اسرائیل در نظام آمریکا بوده است و دوستی قدیمی با شخص نتانیاهو و افراطیون دست راستی حاکم در اسرائیل دارد. نه تنها در ونزوئلا بلکه در سایر کشورهای آمریکای لاتین او طراح کودتاهای زیادی بوده است.

انتخاب الیوت آبرامز به عنوان نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران سیاست آمریکا را نزدیکتر به سیاست اسرائیل خواهد کرد و احتمال یاغیگری و تروریسم ضد ایران را افزایش خواهد داد.

*به نظر می‌رسد ترامپ برای تحکیم سبد آرای خود و جلب آرای کسانی که مایل به تشدید فشارها علیه ایران هستند این تصمیم را اتخاذ کرده تا نشان دهد که همچنان به سیاست تشدید فشار علیه ایران ادامه می‌دهد. ارزیابی شما چیست؟

بله، من با این ارزیابی موافقم. مهمترین هدف کنونی ترامپ دوباره انتخاب شدن است و او برای رسیدن به هدفش به هر کاری دست خواهد زد. آنچه برای طرفداران ترامپ در سیاست خارجی مهم است قلدر بازی در سطح جهانی است و ترامپ با ادامه سیاست تشدید فشار علیه ایران به طرفداران خود می‌خواهد نشان دهد که ابر قلدری برای آمریکا دستاوردهای زیادی داشته است و با یاغیگری ایران را آچمز کرده است.

*به نظر شما ترامپ در دو ماه باقیمانده دستش مقابل ایران بازتر خواهد بود یا با شروع کمپینهای انتخاباتی دستش بسته‌تر خواهد شد و ماجراجویی‌هایش کمتر می‌شود؟

اگر ترامپ به این نتیجه برسد که بازنده انتخابات خواهد بود او ماجراجویی‌هایش را چه در سیاست داخلی آمریکا چه در سیاست خارجی افزایش خواهد داد. اشخاصی مانند ترامپ که از نظر روانی متزلزل هستند ممکن است به هر کار خطرناکی دست بزنند و نمی‌شود رفتار آنها را در چارچوب منطقی پیش بینی یا ارزیابی کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا