ایران و جهان

گزارش سازمان ملل درباره سردار سلیمانی خشم آمریکا را برانگیخت


به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش سازمان ملل متحد در مورد غیرقانونی بودن ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط آمریکا خشم واشنگتن را برانگیخت.

بر اساس این گزارش، «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه ای مدعی شد که این اقدام آمریکا برای دفاع از خود انجام گرفته است.

در این بیانیه آمده است: انتشار گزارشی که در آن اقدام ایالات متحده در دفاع از خود محکوم و همزمان سوابقِ ننگین ژنرال سلیمانی به عنوان یکی از مرگبارترین تروریست‌های دنیا پوشانده می‌شود نیازمند نوع خاصی از تباهی فکری است.

گفتنی است که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر بامداد سه شنبه اعلام کرد که حمله پهپادی ارتش آمریکا در عراق که به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ۹ نفر دیگر منجر شد، ناقض قوانین بین‌الملل است.

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری تصریح کرد که «ایالات متحده در توجیه حمله خود به کاروان حامل سردار سلیمانی در هنگام خروج از فرودگاه بغداد، نتوانسته است شواهد و ادله کافی مبنی بر [خطر] حمله قریب الوقوع یا حتمی به منافع [آمریکا] ارائه کند».

کالامارد در گزارش خود ضمن اشاره به این نکته که حمله تروریستی مزبور ناقض منشور سازمان ملل متحد است، خواستار پاسخگویی [دولت‌ها] در قبال کشتار هدفمند توسط پهپادهای مسلح و همچنین تنظیم گسترده قوانین مربوط به تسلیحات شد.

کالامارد به عنوان بازپرس ویژه و مستقل به خبرگزاری رویترز گفت: «جهان در دوران حساسی به سر می برد… شورای امنیت دست به هیچ‌گونه اقدامی نزده و جامعه بین‌المللی، از روی میل یا کراهت، سکوت اختیار کرده است».

شایان ذکر است که اگنس کالامارد قرار است روز پنج شنبه یافته‌های خود را به شورای حقوق بشر ارائه دهد تا اعضای این شورا در مورد اتخاذ اقدام لازم بحث و گفتگو کنند. این در حالی است که ایالات متحده دو سال پیش از عضویت این شورا کناره‌گیری کرده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا