ایران و جهان

واکاوی سفر رئیس‌جمهور تونس به فرانسه؛راز پیام «سعید» به «اردوغان»

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: «قیس سعید» رئیس جمهور تونس اخیراً به پاریس، پایتخت فرانسه سفر کرد. بر اساس این گزارش، وی در جریان این سفر با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد. مقامات تونسی و فرانسوی در جریان این دیدار در خصوص آخرین تحولات مربوط به لیبی و همچنین راهکارهای تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

اهداف سفر «قیس سعید» به پاریس در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی قابل بررسی است پس از دیدار مذکور، سران تونس و فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کرده و مواضع‌شان در خصوص مسائل و تحولات مختلف سیاسی را بیان کردند. در این نشست خبری، ماکرون و قیس سعید اعلام کردند که در خصوص برخی همکاری‌های اقتصادی و همچنین مواضع سیاسی به توافق رسیده اند. درهمین راستا، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد: «با قیس سعید در خصوص تحولات لیبی و همچنین همکاری‌های اقتصادی بحث و تبادل نظر کردم».

سفر رئیس جمهور تونس به پاریس از چند جهت حائز اهمیت به نظر می‌رسد. می‌توان اهداف سفر «قیس سعید» به فرانسه و دیدارش با امانوئل ماکرون را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاست خارجی، سیاست داخلی و امنیتی خلاصه کرد. واضح است که یکی از مهمترین اهداف سفر قیس سعید به پاریس، اهداف اقتصادی بوده است؛ به ویژه اینکه تونس به فرانسه به چشم مهمترین شریک تجاری خود می‌نگرد.

استقبال «امانوئل ماکرون» از رئیس جمهور تونس در بدو ورود به پاریس

تونس و فرانسه همواره روابط و مناسبات اقتصادی گسترده ای با یکدیگر داشته اند. از آنجایی که حجم سرمایه گذاری‌های اقتصادی فرانسه در تونس نسبتاً بالا برآورد می‌شود، رئیس جمهور این کشور در صدد برآمده است تا بتواند این سطح از مناسبات اقتصادی را گسترش دهد؛ به ویژه اینکه وی کمتر از یک سال است که بر کرسی ریاست جمهوری در تونس تکیه زده و بدیهی است که با تلاش برای تقویت روابط اقتصادی با پاریس به دنبال تحکیم جایگاه خود باشد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که حجم سرمایه گذاری‌های فرانسه در تونس در سال ۲۰۱۹ میلادی مبلغی بالغ بر ۴ میلیارد دینار (۱.۲ میلیارد یورو) بوده است. این درحالی است که در حال حاضر بیش نمی‌توان سفر قیس سعید به پاریس و توافقات آن با مقامات فرانسه در زمینه‌های مختلف را بی ارتباط با اختلافات وی با الغنوشی دانست از ۱۵۰۰ نهاد اقتصادی فرانسه در تونس مشغول فعالیت‌های اقتصادی هستند. در نقطه مقابل، فرانسه نیز از مناسبات تجاری با تونس همواره منتفع شده است به گونه‌ای که می‌توان گفت این کشور بزرگترین بازار اروپایی برای گردشگران اروپایی محسوب می‌شود.

افزون بر آنچه که گفته شد، قیس سعید در جریان سفرش به فرانسه موفق شد مقامات این کشور را نسبت به پرداخت وامی به ارزش ۳۵۰ میلیون یورو به کشورش، متقاعد سازد. بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، یکی از مهمترین اهداف قیس سعید از سفر به فرانسه تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی با این کشور به منظور تحکیم جایگاه خود در عرصه ریاست جمهوری تونس بوده است.

نکته دیگری که در خصوص سفر قیس سعید به تونس حائز اهمیت به نظر می‌رسد، مسائل داخلی این کشور و رقابت‌های سیاسی در آنجاست. بر این اساس، سفر رئیس جمهور تونس به پاریس را نمی‌توان با این رقابت‌های سیاسی از یک سوی و نیز اختلافات اخیر میان «قیس سعید» و «راشد الغنوشی» از سوی دیگر، بی ارتباط دانست. قیس سعید از رهگذر این سفر تلاش کرد این پیام را به رقبای داخلی خود و مخالفانش از جمله الغنوشی مخابره کند که او سکاندار هدایت تونس در عرصه‌های مختلف ازجمله در عرصه دیپلماسی خارجی است.

رایزنی رئیس جمهور تونس با «راشد الغنوشی»

در زمینه همین اختلافات میان دو طرف، پیشتر یک منبع سیاسی نزدیک به قیس سعید گفته بود: رئیس جمهوری نسبت به اقدامات الغنوشی و تداخل اختیارات، تعرض به اختیارات ریاست جمهوری و همچنین پرداختن به مسائل مربوط به رئیس جمهوری به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح تونس، ابراز انزجار کرده است. این منبع افزود: الغنوشی می‌خواهد خودش را نشان دهد و انگار که او طرف تصمیم گیرنده و صاحب قدرت در کشور است و این همان چیزی است که در سخنرانی‌های مرسومش در پارلمان مطرح می‌کند و می‌گوید که پارلمان مرجع قدرت است.

قیس سعید این پیام را به اردوغان مخابره کرد که تحت هیچ شرایطی در صف‌بندی‌های بین المللی در لیبی قرار نخواهد گرفت از همین روی، قیس سعید با سفرش به فرانسه پس از اختلافات چندی پیش با راشد الغنوشی تلاش کرد تا نشان دهد اوست که در عرصه دیپلماسی خارجی تصمیم گیری می‌کند و نه دیگران. نکته دیگری که در خصوص سفر رئیس جمهور تونس به پاریس وجود دارد، پیامی است که وی از رهگذر این سفر به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مخابره کرده است.

چندی پیش بود که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سفری ناگهانی عازم تونس شد تا مقامات این کشور و در رأس آنها «قیس سعید» را نسبت به حضور در صف‌بندی های بین‌المللی در لیبی متقاعد سازد. با این حال، رئیس جمهور تونس زیر بارِ خواسته اردوغان نرفت و صراحتاً نیز اعلام کرد که تونس با هر گونه اقدامی که به تجزیه لیبی منجر شود، مخالف است. لذا سفر سعید به پاریس مدتی پس از سفر اردوغان به تونس و نیز اظهارات ماکرون علیه رئیس جمهور ترکیه، نشان می‌دهد که او به دنبال مخابره کردن پیامی به اردوغان در خصوص لیبی بوده است.

علاوه بر این، سفر مذکور بی ارتباط با مواضع پاریس در لیبی نیست، چراکه تونس با اعلام مواضع بی طرفانه در قبالی لیبی، طبیعتاً با مواضع پاریس و حمایت آن از شبه نظامیان محور شرقی نیز مخالف است. بنابراین، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که قیس سعید از فرصت مذکور برای ابلاغ موضع بی طرفانه خود به حامیان تمامی طرف‌های درگیر در لیبی بهره برداری کرده است؛ بدین معنا که هم با مواضع ترکیه مخالفت کرده و هم به فرانسه تأکید کرده است که وارد صف بندی ها در لیبی نمی‌شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا