ایران و جهان

قطار وعده‌ها برای لرستان راه‌آهن نشد/ پروژه‌ای که به اماواگر کشید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: احداث خط ریلی خرم‌آباد – دورود – اندیمشک از پروژه‌هایی است که تقریباً در خاطرات سه نسل لرستانی‌ها می‌توان ردی از آن یافت، طرحی که قرار بود مرکز لرستان را به راه‌آهن جنوب وصل کند ولی همچنان خبری از این وصال نیست.

ریشه مطالبه احداث خط آهن لرستان و اتصال مرکز استان به خط آهن سراسری به سه دهه قبل بازمی‌گردد اما در طول سال‌های اخیر می‌توان نخستین رد پا از ضرورت اجرای این پروژه را در سفر دور دوم هیئت دولت دهم به لرستان دید تا این پروژه در زمره مصوبات این سفر قرار گیرد.

ماجراهای بی پایان راه آهن لرستان

اواخر سال ۸۹ بود که بالاخره خبر اخذ مجوز کمیسیون ماده ۳۲ پروژه‌های ریلی لرستان این طرح مهم را از یک خوان دیگر عبور داد تا این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود. از اخذ مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال ۹۰ برگزار شود.

این در حالی است که خط آهن لرستان دو سال بعد یعنی در سال ۹۲ با چالش دیگری مواجه شد، چالشی که استاندار لرستان از آن رونمایی کرد تا هوشنگ بازوند بگوید که پروژه‌های ریلی لرستان بدون هیچ‌گونه قرارداد و حتی نقشه‌ای آغاز شده‌اند که این مشکل نیز با پیگیری‌های صورت گرفته طی ماه‌های پایانی سال ۹۲ و ابتدای ۹۳ رفع و بخشی از اعتبار این پروژه نیز تأمین شد.

ماجرای راه‌آهن لرستان حکایت جالب دیگری از کلنگ زنی‌های بدون پشتوانه در لرستان است، خط ریلی که ابتدا کلنگ زنی شد و سپس مسئولان برای تهیه نقشه‌های اجرایی و عقد قرارداد آن به صرافت افتادند تا قرارداد اجرای پروژه بالاخره دو سال بعد از کلنگ زنی ابلاغ شود.

اما این هم پایان ماجرا نبود، از همان روزهای نخست راه‌آهن لرستان روی ریل بی‌اعتباری پیش می‌رفت و بارها این پروژه به حالت راکد درآمد تا به‌رغم گذشت حدود ۹ سال در حال حاضر در نقطه پیشرفت ۳۸ درصدی درجا بزند.

به صلاح نیست که این پروژه این گونه تعطیل و رها شود

گودرز امیری معاون استاندار لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به پروژه راه آهن لرستان، اظهار داشت: ۹۰ میلیارد تومان قبلاً از سهم فولاد به این پروژه اختصاص پیدا کرده بود که تخصیص پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه قرار بود که این امر از طریق یارانه‌ها جبران شود و اگر این ۹۰ میلیارد تومان تخصیص پیدا می‌کرد، پروژه فعال می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه سهام کارخانه‌های بزرگ از طریق بورس عرضه می‌شود می‌توان از طریق این سهام جدید، باقی مانده اعتبار مورد نیاز راه آهن را تأمین کرد و در راستای تکمیل آن گامی برداشته شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان، گفت: علیرغم اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و اگر بخواهیم به نرخ امروز حساب کنیم بالاتر از هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه گذاری شده است، گفت: در این راستا به صلاح نیست که این پروژه این گونه تعطیل و رها شود.

امیری، بیان داشت: از اسناد خزانه بر اعتبار هم می‌شود به این پروژه اعتبار تخصیص داد و اگر این امر هم رخ دهد روش خوبی است.

وی بیان اینکه سال گذشته قرار بود که ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در این رابطه پرداخت شود منتها به دلایلی این کار محقق نشد و اگر این ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت امسال تحقق پیدا کند شاید بتواند نقش مؤثری داشته باشد، افزود: همچنین استفاده از ماده ۵۶ برای این پروژه در دستور کار بگیرد می‌تواند مؤثر باشد.

وعده وزیر عملیاتی نشد

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عملیاتی شدن این پروژه مطالبه مردم است، اظهار داشت: میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه ۳۸ درصد است.

وی با بیان اینکه در جلسه اقتصاد مقاومتی که در تاریخ ۲۸ بهمن ماه سال ۹۸ با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، قول‌هایی برای عملیاتی شدن این پروژه داده شد که متأسفانه برخی از آنها علیرغم پیگیری‌ها و نظر مساعد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به نتیجه نرسید، گفت: بحث اوراق مشارکت برای این پروژه در سال گذشته نیز به نتیجه نرسید.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تاکید بر اینکه قرارداد منعقد شده با قرارگاه خاتم که مصوبه شورای عالی فنی است کفاف موضوع را نمی‌دهد، بیان داشت: این امر ایرادی دارد که در این راستا یک درخواست را با امضا وزیر راه و شهرسازی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه داده‌ایم و امیدواریم اصلاحیه این مصوبه داده شود.

خالقی، تصریح کرد: علیرغم اینکه می‌دانیم پروژه تا پایان دولت به اتمام نمی‌رسد اما انتظار این است که با تخصیص اعتبار این پروژه زنده بماند تا به حرکت خود ادامه بدهد و در سال‌های آینده این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

خرم‌آباد مرکز استانی که به خط آهن متصل نیست

سید موسی خادمی استاندار لرستان در سخنانی با اشاره به پروژه راه آهن لرستان با بیان اینکه خرم آباد تنها مرکز استانی است که به خط آهن متصل نیست، اظهار داشت: این پروژه از محل سهام فولاد شروع شد و پیشرفت‌های خیلی خوبی داشت منتها متأسفانه در سال قبل بخشی از سهام فولاد جابجا شد و به جای این پروژه به جای دیگری رفت.

وی با اشاره به اینکه اگر این اعتبار برگردد عدد خیلی خوبی است چرا که نقد بوده و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی انتظار داریم که برگردد، گفت: اگر تخصیص به این پروژه به صورت ۱۰۰ درصدی و نقدی صورت گیرد می‌توانیم تملک اراضی را نیز داشته باشیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه همچنین این پروژه یک مشکل قراردادی با قرارگاه خاتم دارد، گفت: اگر این امر رفع شود، می‌تواند در اجرای پروژه خیلی تأثیر گذار باشد.

استان لرستان با سابقه ۷۰ ساله عبور خط آهن به‌عنوان شاهراه ترانزیتی کشور نیازمند توسعه خطوط ریلی است، موضوعی که می‌تواند کمکی جدی به ناوگان حمل‌ونقل ریلی کشور نیز باشد تا در کنار خطوط ریلی قدیمی و فرسوده عبوری از این محدوده خط آهن جدید با ظرفیت‌های مناسبت‌تر ایجاد شود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا