ایران و جهان

غربی ها حقوق بشر را برای رسیدن به اهدافشان دنبال می کنند


به گزارش خبرگزاری مهر علی باقری در گفتگوی ویژه خبری گفت: حقوق بشر در عرصه عمل به عنوان بستری برای پیشبرد اهداف و منافع سیاسی دولت‌ها معرفی می‌شود که در نگاه خرد باید گفت حقوق بشر برای غربی‌ها به حقوق فردی در جامعه نگاه بیشتر و دقیق‌تری معنا پیدا می‌کند و در ابعاد جهانی، این نگاه کمی متفاوت می‌شود.

او ادامه داد: غربی‌ها برای پیشبرد اهدافشان از ابزارهای گوناگونی همچون ابزارهای نظامی، اقتصادی و سیاسی استفاده می‌کنند.

آقای باقری تصریح کرد: غربی‌ها حقوق بشر را ابزاری برای رسیدگی و احقاق حقوق فردی می‌دانند و وقتی به حقوق افراد در ابعاد کلان می رسند حرفی برای گفتن ندارند.

او گفت: غربی‌ها در خصوص افراد دربند و شهروندان ایرانی بیشتر از جامعه ایرانی حساسیت نشان می‌دهند مثلاً در مورد انرژی هسته‌ای ایران، چندان حقی برای ما قائل نشده اند اما با حساسیت بسیار در مورد برخی نفرات در زندان‌های سیاسی بیانیه صادر کردند و خواستار احقاق حق آنها شدند.

آقای باقری افزود: معمولاً غربی‌ها حقوق بشر را برای رسیدن به اهدافشان دنبال می‌کنند و در پی برآورده سازی خواسته‌های سیاسی خود هستند اما در مقابل در جمهوری اسلامی، به حقوق بشر نگاهی متفاوت وجود دارد.

او ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی به حقوق بشر به گونه‌ای است که سیاست‌ها باید بر اساس حقوق بشر شکل بگیرد نه اینکه حقوق بشر را دستمایه سیاست‌های خود بدانیم.

آقای باقری گفت: غربی‌ها برای حقوق فردی اشخاص که بعضاً هم دروغ است به ما اشکال می‌گیرند اما در خصوص عربستان و عملکرد دولت سعودی، واکنشی از غربی‌ها نمی‌بینیم.

او با بیان اینکه زاویه نگاه جمهوری اسلامی به حقوق بشر نسبت به نگاه غربی‌ها تفاوت دارد، افزود: این حقوق بشر است که به سیاست و اقتصاد ما جهت می‌دهد و به این علت ما از مردم یمن، فلسطین و سوریه دفاع می‌کنیم؛ در این شرایط غربی‌ها به ما خرده می‌گیرند که چرا بر اساس سیاست‌های حقوق بشری قدم بر می‌دارید و چرا در مسیر منافعتان حرکت نمی‌کنید.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: حقوق بشر از اجزای حقوق اساسی ما به شمار می‌رود. حقوق بشر در داخل کشور؛ مسئولیت پذیری مسئولین داخلی را مطالبه می‌کند. در حقیقت، نگاه حکومت دینی به حقوق بشر معطوف به مسئولیت‌های داخلی و درون جامعه‌ای است، به این علت همیشه اول مسئولیت‌ها و وظایف مسئولین را مورد گوشزد قرار می‌دهد.

آقای باقری افزود: حکومت دینی همیشه قبل از اجرای احکام در قالب ولی و پدر ایفای نقش می‌نماید. این نوع نگاه در جوامع غربی به چشم نمی‌خورد زیرا آنها در جایگاه مجری قوانین، اول به اجرای عدالت و احکام می‌پردازند.

او در خصوص انواع شکل گیری فساد در جامعه گفت: ایجاد فساد؛ نیازمند اشکال در ساختار، ساز و کار و کارگزار است. اشکال در ساختار یا همان آسیب یعنی این که مثلاً در مکانی ماده اشتعال زا وجود دارد و فقط نیاز به رد شدن فردی سیگاری و انداختن ته سیگار او در محل قابل اشتعال می‌باشد تا آتش بر پا شود، در خصوص اشکال در کارگزار می‌توان آلودگی نامید و از ترکیب این دو اشکال؛ فساد شکل می‌گیرد.

آقای باقری تصریح کرد: برای احقاق حقوق مردم باید در خصوص سلامت کارگزار دقت بیشتری صورت پذیرد و معیارهای عدم آلودگی در کارگزار باید احراز گردد.

او گفت: آلودگی در یک فرد امکان حرکت به سوی فساد را فراهم می‌آورد، پس باید قبل از هر چیز، عدم آلودگی کارگزار محرز و طهارت او اثبات گردد. در نظام جمهوری اسلامی، بهترین ساز و کار برای جلوگیری از آلودگی تعبیه شده و آن امر به معروف و نهی از منکر است.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در توضیح امر به معروف و نهی از منکر گفت: در امر به معروف و نهی از منکر کردن یک فرد بالادست، باید کمی گزندگی به خرج دهد وگرنه امر به معروف اثرگذار و سازنده نخواهد بود.

آقای باقری تصریح کرد: به جای مبارزه با فساد افراد کوچک باید با آلودگی‌های کوچک افراد بزرگ برخورد شود. امر به معروف از جاهای کوچک شروع می‌شود چرا برای افتتاح یک پروژه یا مکان، آنجا مانند حجله عروس مزین می‌شود، هزینه این تزئینات از کجا می‌آید. هزینه این تجملات از جیب مردم می‌آید. چرا کسی در آنجا سوال نمی‌کند که آیا هزینه این تجملات را از ارث پدرتان انجام می‌دهید؟ این پول، پول مردم بیچاره است، باید جلوی آلودگی‌های افراد بزرگ گرفته شود.

او ادامه داد: در حال حاضر در ستاد حقوق بشر مشغول بررسی ابعاد حقوقی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از حقوق اساسی مردم هستیم. اگر مردم آزادی امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشند، آن امر به معروف منتج به نتیجه خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه گفت: مردم باید جرأت پیدا کنند تا در مقابل آلودگی‌های کوچک افراد بزرگ فریاد بزنند و دادخواهی داشته باشند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا