ایران و جهان

حمله به مقر «حشد شعبی» به دستور مستقیم «مصطفی الکاظمی» انجام شد


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: بامداد روز جمعه بود که خبری به سرخط اصلی رسانه‌های مختلف در منطقه و جهان تبدیل شد. ماجرا از این قرار بود که مقر «کتائب حزب الله» از زیرمجموعه‌های حشد شعبی، هدف یورش قرار گرفت. این حمله توسط سازمان مبارزه با تروریسم عراق و همکاری تروریست‌های آمریکایی انجام شده است.

به دنبال حمله مذکور شماری از اعضای «کتاب حزب الله» عراق بازداشت شدند. یورش به مقر یکی از گروه‌های زیرمجموعه حشد شعبی در عراق واکنش‌های متعددی را در صحنه سیاسی این کشور به دنبال داشت. «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق، با انتشار یک پست توئیتری به حمله علیه مقر گردان‌های حزب الله عراق به عنوان زیرمجموعه حشد شعبی واکنش نشان داد.

وی در این پست توئیتری نوشت: حشد شعبی کاروان شهدا است و خون خود را در کنار برادرانشان در سرویس امنیتی عراق تقدیم کردند. ما نسبت به هر گونه تلاش برای حمله به آنها و ایجاد فتنه داخلی در این ایام سخت در کشور و اوضاع گسترش ویروس همه گیر در عراق هشدار می‌دهیم.

در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «شیخ محمد الصهیود» نماینده سابق پارلمان عراق ترتیب داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

*همانطور که می‌دانید اخیراً نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق به مقر حشد شعبی در بغداد یورش برده است. این حمله با هماهنگی و همکاری با ایالات متحده آمریکا انجام شده است. ارزیابی شما از این حمله چیست و چرا چنین تصمیمی اتخاذ شد؟

در ابتدا باید گفت که نیروهای مقاومتی «حشد شعبی» تاکنون دستاوردهای بزرگی را برای عراق خلق کرده اند. در واقع، «حشد شعبی» بر بزرگترین پروژه آمریکایی در منطقه یعنی تروریست‌های تکفیری داعش، غلبه کرد. آمریکایی‌ها قصد داشتند با استفاده ابزاری از تروریست‌های داعش بر منطقه و سپس عراق مسلط شوند اما حشد شعبی این هدف و پروژه بزرگ مقامات کاخ سفید را با ناکامی مواجه ساخت.

بنابراین، بدیهی است که در چنین شرایطی، آمریکایی‌ها تصمیم به مواجهه مستقیم با نیروهای حشد شعبی بگیرند. هدف آمریکا همواره نابودی حشد شعبی در عراق بوده است. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها تلاش کردند در جریان عملیات مذکور، واکنش‌ها به این عملیات را بسنجند تا دریابند که آیا شرایط برای مواجهه فراگیر با حشد شعبی فراهم است یا خیر. البته آنها دریافتند که شرایط برای تحقق این هدف فراهم نیست.

*گفته می‌شود که این حمله هدیه ارزشمند «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به ایالات متحده آمریکا بوده است. شما به عنوان کسی که سال‌ها در پست‌های مختلف سیاسی نقش آفرینی کرده‌اید نقش نخست وزیر کنونی عراق در حمله به مقر حشد شعبی را چگونه می‌بینید؟

وقتی به ساختار نظامی عراق نگاه می‌کنید، فرد نخست وزیر را در قامت فرماندهی کل نیروهای مسلح می‌بینید. این بدان معناست که تمامی ارکان نظامی در کشور اعم از دستگاه مبارزه با تروریسم تحت نظر فرد نخست وزیر یعنی «مصطفی الکاظمی» فعالیت می‌کنند.

ارکان نظامی نیز هیچ اقدامی را بدون دستور مستقیم نخست وزیر یا همان فرمانده کل نیروهای مسلح انجام نمی‌دهند. لذا باید گفت که حمله به مقر حشد شعبی به دستور مستقیم «مصطفی الکاظمی» به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق انجام شده است. برخی می‌گویند چرا الکاظمی مانع از انجام این حمله نشده است؟ در پاسخ باید گفت، چگونه فردی که خود دستور حمله را صادر کرده می‌تواند از آن جلوگیری کند؟ ما معتقدیم که دستگاه مبارزه با تروریسم نباید به مجری سیاست‌های ایالات متحده آمریکا و اشغالگران آمریکایی در عراق تبدیل شود.

* «حشد شعبی» همچنان تحت حمایت مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق یعنی آیت الله سیستانی است. به نظر شما در سایه تداوم فشارهای سیاسی و نظامی علیه این گروه مقاومتی، حمایت‌های تمام قد آیت الله سیستانی از حشد شعبی نیز ادامه پیدا خواهد کرد؟

واقعیت آن است که حشد شعبی با اقدام مرجعیت در صدور فرمان جهاد کفایی تشکیل شد. سوال اینجاست که این گروه مقاومتی چه زمانی و در چه شرایطی به وجود آمد؟ حشد شعبی زمانی تشکیل شد که چالش‌های مختلفی در عرصه‌های مختلف نظامی و امنیتی در عراق وجود داشت و داعش حتی به مرزهای بغداد نزدیک شده بود. در این هنگام بود که مرجعیت فرمان جهاد کفایی صادر کرد و حشد شعبی تشکیل شد.

اکنون نیز چالش‌های امنیتی در عراق همچنان به قوت خود باقی هستند و طبیعی است که مرجعیت نیز همچنان به حمایت‌های خود از حشد شعبی ادامه خواهد داد. حشد شعبی به عنوان یک نهاد نظامی رسمی در کشور، سوپاپ اطمینان در عراق است و حمایت از آن یک وظیفه ملی به شمار می‌رود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا