ایران و جهان

تجربه دانشگاههای دنیا از امتحانات در ایام کرونا

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از تحولات جدید در نتیجه همه‌گیری جهانی کووید ۱۹، آزمون‌ها و امتحانات آنلاین است. بیماری همه‌گیر کروناویروس یا COVID ۱۹ زندگی همه افراد را به طور قابل‌توجهی تغییر داده‌ است و دانشجویان هم قطعاً از آن مستثنی نیستند. دانشجویان قادر نیستند به دانشگاه برگردند و امتحانات خود را به صورت عادی انجام دهند و به همین دلیل بسیاری از دانشگاه‌ها به آزمون‌های آنلاین متوسل شدند.

در شرایط کنونی جهانی، ممکن است امتحانات چندان اولویت نداشته باشند اما برای دانشجویان استرس امتحان همراه با استرس همه گیری کروناویروس شرایط سخت تری ایجاد می کند.

نحوه برگزاری امتحانات دانشگاهها این روزها در تمام دانشگاههای دنیا تحت تأثیر کرونا است از این رو بسیاری از دانشگاهها همانند آموزش مجازی به امتحانات مجازی روی آورده اند. همین مسئله باعث شده دانشجویان از واکنشهای متفاوتی به این موضوع داشته باشند.

آنا ریز (Anna Rees) یکی از دانشجویانی است که معتقد است امتحان آنلاین از مدل امتحان سنتی در سالن بزرگ بهتر است. این دانشجو با اشتراک گذاشتن تجربه خود در امتحانات آنلاین یادآور می شود این امتحانات چگونه به کاهش استرس وی کمک کرده اند.

او می گوید در کل سه امتحان آنلاین داشته که دو مورد از آن‌ها مبتنی بر مقاله بودند و می افزاید: قرار شد عناوین مقاله مشخص و در تاریخ معینی منتشر شوند. ما دو هفته فرصت داشتیم تا مقالات را بنویسیم. از ما انتظار می رفت یک مقاله کامل فقط در مقیاس کوچکتر و با تعداد کلمات کمتر (۷۵۰ لغت) بنویسیم که دلیل آن هم کوتاه بودن چارچوب زمانی شرایط فعلی بود.

این دانشجو ادامه می دهد: امتحان سوم من امتحان چند گزینه ای بود. من ۳۷ سوال و ۱.۵ ساعت برای تکمیل آن وقت داشتم. در هر سه این امتحانات، کتاب آزاد بود اما ما هنوز انتظار داشتیم که آن‌ها را به تنهایی مانند یک امتحان معمولی طی کنیم.

او درباره تفاوت تجربه درس خواندن برای امتحان آنلاین و امتحان حضوری می گوید: به نظرم این بخش بسیار دشوار بود چون من قرار است در خانه بنشینم و تمام یادداشت های یکسال را مرور کنم. تصمیم گرفتم یادداشت هایم را ساماندهی و خلاصه کنم تا بتوانم به راحتی در آزمون به آنها دسترسی داشته باشم. اگرچه به همان اندازه که برای امتحان عادی درس می خوانم، درس نخواندم اما توانستم با خلاصه نویسی یادداشت‌ها را منظم کنم.

عجیب ترین قسمت امتحان آنلاین دانشگاه نشستن سرجلسه با لباس خانه و یک فنجان چای بود!

این دانشجو تجربه امتحان آنلاین را تجربه ای متفاوت در زندگی دانشجویی خود می داند و می گوید: عجیب ترین قسمت امتحان آنلاین دانشگاه برای من نشستن سرجلسه با لباس خانه و یک فنجان چای بود! اگر شرایط امتحان را از من می پرسیدند می گفتم که بسیار سودمند بود و قطعا استرس کمتری داشتم. هیچ سالن امتحان بزرگ و گرمی که مراقبان مرعوب کننده با صدها دانشجو در کنارم وجود نداشت.

آنا ریز (Anna Rees) در ادامه شرایط امتحانات مقاله آزاد را تشریح می کند و می گوید: در زمان ارائه مقاله، من برای چند ساعت در برابر کامپیوتر نشستم و امتحان اول را انجام دادم و توانستم موضوعی که دو هفته به طول می انجامید را طی دو روز تکمیل کنم. اما باید بگویم که تا به حال در زندگی ام در یک امتحان تا این حد استرس نداشتم.

ایجاد بانک سئوال نمونه ای از اقدامات ضد تقلب دانشگاه ها در امتحانات آنلاین

این دانشجو به اقدامات ضد تقلب دانشگاه خود نیز اشاره می کند و می گوید: از نظر اقدامات ضد تقلب ، برای امتحان چند گزینه ای من، بانک سؤالاتی ایجاد کرده بودند، بنابراین هر یک از افراد با سؤال های مختلف، تست های متفاوتی داشتند. البته این تنها اقدامی بود که من از آن آگاه بودم و ممکن است در سایر فرم ها یا موضوعات امتحان متفاوت بوده باشد. به ما گفته شد که دانشگاه به ما اعتماد کرده است که تقلب نکنیم، اما هیچ اقدام مشخصی به جز این انجام نشد.

او تجربه امتحانات آنلاین را در مقایسه با امتحانات حضوری مفید می داند و می گوید: در امتحان حضوری باید به این فکر باشم که آیا وقت دارم که همه چیز را به یاد بیاورم اما در امتحان آنلاین از مطالعه لذت بردم و احساس کردم به جای اینکه همه چیز را برای امتحان به خاطر بسپارم، واقعاً آنها را مطالعه کنم.

اما در همه جای دنیا، موضوع امتحانات آنلاین دانشگاه ها در زمان همه گیری بیماری کروناویروس به همین سادگی نبوده است.

در کره جنوبی به دلیل اینکه روزنامه ها گزارش های زیادی از تقلب در آزمون های آنلاین برخی از معتبرترین دانشگاه های این کشور منتشر کردند، شرایطی ایجاد شد که دانشگاه ها در امتحان ورودی آنلاین تجدید نظر کرده و ممکن است حتی امتحانات را حضوری برگزار کنند.

امتحانات میان‌دوره‌ای آنلاین در دانشگاه های کره جنوبی با اتهام تقلب گسترده روبرو شد

در حال حاضر برخی از دانشگاه‌های کره‌جنوبی در حال تجدید نظر در مورد نحوه انجام ارزیابی‌ها قبل از امتحانات نهایی هستند که قرار است در اواخر ماه جاری برگزار شود. امتحانات میان‌دوره‌ای که به دلیل همه گیری کروناویروس به صورت آنلاین برگزار شد با اتهام تقلب گسترده روبرو شده است. 

روزنامه ای در کره جنوبی در یک گزارش نسبت به تقلب در امتحانات دانشگاهی این کشور هشدار داده است. یکی از این دانشگاه ها، دانشگاه ملی سئول (SNU) یکی از ۱۰ دانشگاه برتر آسیا است. همچنین دانشگاه Inha در شهر اینچئون و دانشگاه Sogang در سئول دو موسسه دیگری هستند که گفته می شود دانشجویان تقلب کرده اند و دانشگاه هم ادعا می‌کند دانشجویان متقلب را دستگیر کرده‌است.

دانشجویان کره ای برای امتحانات حضوری باید صندلی های خود را ضد عفونی کنند

این گزارش باعث شده دانشگاه Inha تصمیم بگیرد امتحانات نهایی خود را به صورت حضوری برگزار کند. دانشجویان برای این امتحانات باید فرم سلامت را تکمیل کنند، یک ساعت زودتر برای کنترل دما به دانشگاه بیایند، ماسک مخصوص خود، ضدعفونی کننده دست و دستکش خود را همراه داشته باشند و صندلی های خود را ضد عفونی کنند.

دانشگاه Sogang پیش از این اعلام کرده بود که با توجه به اینکه بخشی از ترم تحصیلی به دلیل «آموزش از راه دور» طی شده، برخی امتحانات میان‌دوره‌ای به تعویق خواهند افتاد، اما برخی از آزمون‌ها به صورت اجتناب‌ناپذیر به صورت آنلاین برگزار خواهند شد.  این دانشگاه اعلام کرده است ارزیابی برای ترم بهار در مقیاس درجه بندی کامل محاسبه می شود و نمرات روی نمودار نمی رود، زیرا آموزش از راه دور، ارتباط بین اساتید و دانشجویان را نسبتاً دشوار و ناکارآمد کرده است و تصمیم نهایی در مورد امتحانات نهایی معلق مانده‌ است.

دانشگاه ملی سئول (SNU) هم به اساتید این امکان را می دهد که تصمیم بگیرند امتحانات چگونه برگزار شود. اگرچه نمایندگان دانشجویان به دلیل نگرانی های بهداشتی اعلام کرده اند که ترجیح می دهند امتحانات آنلاین باشد و گفته اند امتحانات کتاب باز یا مقالات تحقیقاتی می تواند گزینه جایگزینی برای ارزیابی آنلاین باشد.

در همین زمینه چانگ کیم ، مدیر اجرایی انجمن توسعه منابع انسانی کره در کره جنوبی به سایت آموزش عالی تایمز گفته است: دانشگاه ها ممکن است اقدامات پیشگیرانه کافی برای انجام امتحانات آنلاین نداشته باشند. بیشتر دانشگاه های سئول هیچگونه اقدامات متقابل در مقابل تقلب آنلاین ندارند، چند دانشگاه برای تأیید هویت دانشجویان از سیستم های ویدئو کنفرانس استفاده می کنند، اما فکر می کنم این کافی نیست.

وی می گوید: اگر این آزمون به صورت سؤالات چند گزینه ای انجام شود در مقایسه با نگارش مقاله، به اشتراک گذاری اطلاعات برای پاسخ های صحیح بین دانشجویان از طریق پیام رسان ها آسان تر می شود. اگر عادلانه بودن امتحانات میان دوره ای تضمین نشود، ممکن است دانشگاه ها در نحوه ارزیابی ها امتحانات نهایی خود نیاز به بازبینی داشته باشند. در این حالت ، مسئولان دانشگاه باید اقدامات خاصی را برای جلوگیری از تکرار تقلب آنلاین قبل از برنامه آزمون نهایی انجام دهند.

کره جنوبی که تاکنون موارد کمی مرگ ناشی از کروناویروس داشته است، به خاطر رویکرد محتاطانه خود در کنترل این بیماری مورد ستایش قرار گرفته است. تدریس در دانشگاههای این کشور قبل از شروع ترم بهار در ماه مارس به حالت تعلیق در آمد و بعضی از آنها در اواخر ماه مه بازگشایی شدند اما وقتی میزان بیماران مبتلا به کرونا در یک روز دو رقمی شد، دانشگاه ها مجدداً بسته شدند و تنها فعالیت محدود دانشگاهی مانند دوره های آزمایشگاهی یا عملی، به صورت جزئی ادامه یافت.

برخی از دانشگاه ها در کره جنوبی حتی آنهایی که تقلب در امتحان آنلاین را کشف نکرده اند، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت به امتحانات حضوری هستند.

نرم افزار ضد تقلب به اطلاعات دانشجویان هلند نفوذ می کند

پس از آنکه گزارش های تقلب موجب شد که برخی از دانشگاه ها در آسیا به بازبینی موضوع امتحانات آنلاین بپردازند اما در اروپا، موضوع شکل دیگری پیدا کرده است و دانشجویان هلندی معتقد هستند که نرم افزار ضد تقلب امتحانات، به اطلاعات شخصی آنها نفوذ می کند و حریم شخصی آنها را مخدوش می کنند و به همین دلیل در استفاده از آن مقاومت می کنند.

در همین حال قانونگذاران اروپایی خواستار تحقیق درباره این هستند که آیا نرم افزارهای حفاظت از آزمون آنلاین، حقوق حریم خصوصی دانشجویان را نقض می کند یا خیر. این قانونگذاران استدلال می کنند اینکه دانشگاهها دانشجویان را مجبور کنند که از ابزارهای نظارت بر امتحانات که اطلاعات بیومتریک شخصی آنها را ضبط می کند، استفاده کنند، عمل ناعادلانه ای است.

همه گیری بیماری کروناویروس باعث شده است که بسیاری از دانشگاه ها به سراغ نرم افزاری با عنوان «Proctorio» بروند. حدود ۵۰۰ موسسه آموزشی در سطح جهان از این نرم افزار استفاده می کنند تا مانع تقلب دانشجویان در هنگام امتحانات آنلاین شوند. اما در هلند ، دادخواست دانشجویی علیه نرم افزار «Proctorio» با ۵ هزار امضا جمع شده و باعث ایجاد یک نزاع سیاسی شده است.

پاول تانگ یکی از نمایندگان پارلمان هلند از کمیسیون اروپا خواسته است که بررسی کند که آیا نرم افزار «Proctorio» با قانون «حفاظت از داده ها (GDPR)» اروپا همخوانی دارد یا خیر. او تاکید می کند نگران این است که داده های جمع آوری شده که داده های بیومتریک از صورت و چشم هستند با مقررات حفاظت از داده ها همخوانی نداشته باشد.

توماس فتش مدیر شرکت تولید کننده این نرم افزار در آلمان توضیح می دهد که نرم افزار «Proctorio» از طریق دوربین و میکروفون برای ردیابی چیزهایی مانند سر و حرکات چشم برای رفتارهای مشکوک هنگام امتحان بر دانشجو نظارت می کند. به عنوان مثال، اگر تشخیص داده شود که دانشجو فقط به یک گوشه از صفحه نگاه می کند یا دائم به دفترچه یادداشت نگاه می کند، نرم افزار به دانشگاه هشدار می دهد که این دانشجو به کپی کردن جواب ها مشکوک است.

این نرم افزار می تواند از دانشجو درخواست کند که «اسکن اتاق» انجام دهد و در این زمان دانشجو باید با دوربین لپ تاپ خود محیط اطاق را به نمایش بگذارد و همین ویژگی موجب شده علیه نرم افزار Proctorio دادخواستی تهیه شود و آن را حمله به حریم خصوصی بخوانند.

در همین زمینه فتش مدیر شرکت تولید کننده این نرم افزار می گوید: این اسکن ها به منظور جلوگیری از چسباندن برگه های پاسخ دور از دید دوربین لپ تاپ طراحی شده است. ضمن اینکه میکروفون های لپ تاپ نیز ممکن است مورد بررسی قرار گیرند تا بررسی شود که هیچ کس دیگری در اتاق به دانشجو کمک نمی کند.

دانشگاه ها می توانستند به جای نرم افزار گزینه امتحانات شفاهی را در نظر بگیرند

الکس تس روتن (Alex Tess Rutten) رئیس اتحادیه دانشجویی هلند به سایت آموزش عالی تایمز می گوید: دانشگاه ها خیلی آسان به نرم افزاران آنلاینی مانند proctoring روی آورده اند. در حالی که گزینه های خوبی مانند امتحانات شفاهی هم وجود دارد.

در دادخواست دانشگاه تیلبورگ (Tilburg) پیشنهاد  شده است دانشجویان می توانند زمان معینی را برای گذراندن امتحان تعیین کنند و پس از آن اساتید با یک نمونه تصادفی دانشجویان را امتحان کنند و بررسی کنند که آیا دانشجو واقعاً مطالب را فهمیده و پاسخ های خود را ارائه کرده‌ یا خیر.

در مقابل درخواست دانشجویان، برخی از دانشگاه ها، نرم افزارها و امتحانات آنلاین را ضروری می دانند. ویلم ون والکنبورگ ، مدیر اجرایی یادگیری آنلاین در دانشگاه فناوری دلف هلند می گوید: با توجه به تعطیلی دانشگاه در همه گیری کووید ۱۹، امتحانات آنلاین و استفاده از نرم افزارهای ضد تقلب یک راه حل ضروری و مناسب است، زیرا دانشگاه ها خواهان به حداقل رساندن تاخیر در آموزش دانشجویان هستند.

کلاوس سیتسما (Klaas Sijtsma) رئیس دانشگاه تیلبورگ از استفاده از نرم افزار ضد تقلب «Proctorio» دفاع کرده و تاکید می کند این کار به دفاع از ارزش مدارک دانشگاه کمک خواهد کرد و تنها در جایی که لازم است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اما دانشکده حقوق در همین دانشگاه تصمیم گرفته است که از این نرم افزار استفاده نکند، تصمیمی که مورد استقبال مخالفان این نرم افزار قرار گرفته است.

تانگ مدیر دانشکده حقوق می گوید: ما در دانشکده حقوق تیلبورگ پیشنهادات را بررسی کردیم و نتیجه گرفتیم که برای امتحانات خود نیازی به امتحانات آنلاین نداریم. مطمئناً نظر دانشجویان ما در این زمینه بسیار مهم بود. ما با آنها بحث کردیم و به نگرانی های آنها با دقت گوش کردیم و می دانیم که در شرایط فعلی هر موسسه ای ممکن است با این مسائل دست و پنجه نرم کند.

البته نگرانی ها محدود به هلند نیست. دانشگاه ملی استرالیا هم پس از مطرح شدن نگرانی ها در مورد حفاظت از حریم خصوصی در نرم افزار ضد تقلب «Proctorio» مجبور شد به دانشجویان اطمینان دهد که جای نگرانی نیست.

این در حالی است که فتش مدیر شرکت تولید کننده این نرم افزار می گوید، صدا و فیلم دانشجویانی که در امتحانات قرار می گیرند، ضبط و ذخیره می شوند و فقط دانشگاه ها – نه شرکت – برای شناسایی اطلاعات به آن دسترسی دارند. داده های موجود باید حفظ شود تا دانشگاه ها بتوانند صحت امتحانات را بعدا بررسی کنند.

برخی از دانشگاه ها به نرم افزار اجازه داده اند تا هوش مصنوعی خود را برای تشخیص تقلب آموزش دهد

وی اضافه می کند: برخی از دانشگاه های آمریکا به این نرم افزار اجازه داده اند تا هوش مصنوعی خود را برای تشخیص تقلب در مجموعه داده ها (از جمله فیلم ها و صداهای ضبط شده) دانشجویان آموزش دهند.

با این وجود نظرسنجی هایی که از دانشجویان صورت گرفته نشان می دهد بیشتر دانشجویان مایل هستند امتحانات به صورت آنلاین برگزار شود. طبق نظرسنجی از دانشجویان، تعداد بیشتری از دانشجویان ترجیح می دهند که ارزیابی های آنها به صورت آنلاین انجام شود تا اینکه امتحانات لغو شود.

۴۲ درصد دانشجویان از دانشگاه ها انتظار دارند که ارزیابی ها را آنلاین ادامه دهند

نظرسنجی از حدود ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان دوره کارشناسی که توسط موسسه آموزش عالی YouthSight انجام شده است، نشان می دهد که تنها ۳۶ درصد دانشجویان معتقدند که ارزیابی های آنها برای بقیه سال به دلیل شیوع کروناویروس باید لغو شود. ۴۲ درصد از دانشجویان از دانشگاه ها انتظار دارند که ارزیابی ها را به صورت آنلاین ادامه دهند و ۱۷ درصد نیز ترجیح می دهند که ارزیابی ها تا بعد از بحران به تعویق بیفتد.

به گفته کارشناسان آموزش عالی منافع ارزیابی و امتحانات از راه دور از طریق فناوری از معایب آن بیشتر است زیرا این تغییر به تقویت عدالت آموزشی می انجامد.

کت آلیس معاون آموزشی دانشگاه UNSW سیدنی می گوید: همه گیری کروناویروس ممکن است مسائل زیادی را در آموزش آنلاین ایجاد کرده باشد. حتی ممکن است فرصت های جدید و احتمالاً بیشتری برای تقلب از قبل فراهم کرده باشد اما باید بدانیم که هیچ چیز تغییر نکرده و رفتار دانشجویان مانند همیشه است.

دانشجویان همیشه در امتحانات تقلب کرده اند!

او معتقد است این «اعتماد نابجایی» است که تصور کنید با قرار دادن دانشجویان در سالن های امتحانات بزرگ که مراقبان در بین راهروهای آن قدم می زنند، دانشجویان تقلب نمی کنند. او می گوید: دانشجویان همیشه در امتحانات تقلب کرده اند اما از بعضی جهات امتحانات آنلاین به ما این امکان را می دهد که دسترسی بهتری به اطلاعات و رفتار آن‌ها داشته باشیم. دانشگاه ها باید  به دنبال شناسایی الگوهای رفتاری دانشجویان باشند.

اما تجربه امتحانات آنلاین محدود به دوره همه گیری کروناویروس نبوده است. دانشگاه نیوانگلند (UNE) به عنوان یکی از دانشگاه های پیش رو در زمینه آموزش از راه دور از ۲۰۱۷ امتحانات خود را به صورت آنلاین انجام می دهد. برنامه این دانشگاه برای برگزاری امتحانات از راه دور تا پایان این سال تحصیلی سرعت بیشتری گرفته و در حال حاضر تمام آزمون ها به صورت آنلاین انجام می‌شوند.

لارنس، مدیر برنامه موفقیت تحصیلی این دانشگاه می گوید: ما یک پروژه تغییر ۱۰ ماهه را در دو هفته انجام داده ایم زیرا بسیاری از مردم نسبت به صداقت دانشگاهی و تقلب در امتحانات نگران هستند و تجربه نشان داده که امتحانات آنلاین بسیار امن‌تر است.

وی اضافه می کند: امتحانات با استفاده از مراقبان امتحان از راه دور، حفاظت می شوند. دانشجویانی که به طور معمول در خانه امتحانات خود را می گذرانند ، باید از وب کم خود استفاده کنند تا نشان دهند که از عوامل و مواردی استفاده نمی کنند که می تواند مزیت ناعادلانه ای به آنها بدهد.

همچنین مراقبان امتحان می توانند از راه دور به کامپیوترهای دانشجویان دسترسی داشته باشند تا مطمئن شوند آنها از نرم افزارهای غیرمجاز استفاده نمی کنند. ضمن اینکه از فناوری تشخیص چهره برای جلوگیری از جعل هویت دانشجو و تشخیص سبک تایپ آنها استفاده می شود. از هوش مصنوعی نیز برای تشخیص افرادی که ممکن است به صورت مخفی در اتاق به دانشجو کمک کنند، استفاده می شود.

مراقبان امتحان یک دانشگاه انواع تقلب ها را تمرین می کنند تا از تقلب دانشجویان جلوگیری کنند

لارنس می گوید: مراقبان امتحان این دانشگاه در طول امتحانات انواع تقلب ها را تمرین می کنند و آموزش می بینند تا بتوانند از تقلب دانشجویان جلوگیری کنند. در حالی که در امتحانات حضوری ممکن است مراقبان امتحان از میان بازنشستگانی باشند که هر سه ماه یکبار این کار را انجام می دهند.

او اضافه می کند: مردم تمایل دارند تصور کنند که امکان تقلب در امتحان حضوری و چهره به چهره کمتر است اما در واقعیت این طور نیست و شما نمی توانید در زمان امتحان حضوری با اسلحه در میان دانشجویان گشت بزنید تا تقلب نکنند!

این مدیر دانشگاهی می افزاید: ارزیابی‌های آنلاین حاکی از آن است که مزایای امنیتی امتحانات از راه دور در طی شیوع همه‌گیری بیماری کرونا بهبود یافته است. دانشگاهیان باید از همه گیری به عنوان فرصتی برای گفتگوهای صمیمانه با دانشجویان استفاده کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا