ایران و جهان

بی‌رغبتی گروه‌های تئاتر به اجرا/«ایرانشهر»تا ۲ماه دیگر تعطیل است!


به گزارش خبرنگار مهر، سالن‌های تئاتری بعد از تعطیلی چهارماهه کرونایی از اول تیر و بنابر اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با ۵۰ درصد ظرفیت از سر گرفته‌اند.

در این شرایط برخی گروه‌های تئاتری که تمایلی به اجرا با ظرفیت ۵۰ درصد را نداشتند، از ادامه اجراهای متوقف شده خود انصراف دادند و برخی دیگر نیز با قبول شرایط فعلی ادامه اجراهای خود را در سالن‌های تئاتری نظیر تئاتر شهر، تئاتر مولوی، تماشاخانه سنگلج و سالن‌های خصوصی نظیر تئاتر مستقل از سر گرفته یا خواهند گرفت.

تماشاخانه ایرانشهر اما به عنوان یکی از مهمترین مجموعه‌های تئاتری تهران و حتی ایران، در شرایط فعلی هنوز وضعیت از سرگیری فعالیت‌های خود را مشخص نکرده است.

این در حالی است که تماشاخانه ایرانشهر همیشه موردتوجه گروه‌های تئاتری بوده و در طول سال گروه‌های متعددی خواستار به صحنه بردن نمایش‌های خود در سالن‌های ناظرزاده کرمانی و سمندریان در این مجموعه بوده‌اند.

حسین مسافرآستانه دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر درباره وضعیت از سرگیری فعالیت این مجموعه و اجراهای مدنظر تئاتری در دوران پساکرونایی تئاتر، به خبرنگار مهر گفت: وقتی اطلاعیه وزارت ارشاد درباره چگونگی از سرگیری فعالیت‌های مکان‌های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر منتشر شد، با گروه‌هایی که در جدول اجرایی سالن‌های تماشاخانه قرار داشتند برای اجرای آثارشان تماس گرفتیم، ولی هیچکدام تمایلی به اجرا نداشتند.

وی تأکید کرد: همه گروه‌هایی که در جدول نوبت اجراهای تماشاخانه ایرانشهر بودند خواستار تعویق چند ماهه نوبت اجرایشان شدند و این در حالی است در نوبت‌های بعدی اجراهای مجموعه، گروه‌های دیگری هم از قبل حضور داشته‌اند.

مسافرآستانه با بیان اینکه به گروه‌ها حق می‌دهیم با شرایط فعلی و با توجه به اینکه به لحاظ اقتصادی متضرر می‌شوند تمایلی به اجرای آثارشان نداشته باشند، تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ گروهی اعلام آمادگی برای اجرا در تیر و مرداد نکرد، تعطیلی تماشاخانه ایرانشهر حداقل تا ۲ ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این شرایط در صورتی تغییر می‌کند که اولویت شورای سیاستگذاری برای اجراهای مجموعه تغییر کند و راه برای هر کاری که آماده است و در جدول اجراهای سال جاری تماشاخانه نبوده، وارد جدول اجراها شود. البته بعید می‌دانم شورا چنین تصمیمی را اتخاذ کند.

وی درباره احتمال اجرایی مناسبتی در مجموعه با توجه به فرارسیدن ماه محرم و از سرگیری فعالیت تماشاخانه ایرانشهر با این اقدام، یادآور شد: ما در نوبت اجراهای مان اثری را برای اجرا در آن مقطع زمانی مدنظر داشتیم ولی باید ببینیم با شرایط فعلی آن کار آماده اجرا می‌شود یا نه.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا