ایران و جهان

بیچارگی کارگران بی‌آرتی تبریز/ سکوت در مقابل ظلم از ترس اخراج شدن

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: سر و کله کرونا که در زندگی ما پیدا شد بسیاری از مشاغل متضرر شدند و حتی افراد بسیاری دست از کار کشیدند تا به امید قطع زنجیره شیوع کرونا روزهای قرنطینه را پشت سر بگذرانند؛ کارگران نیز در زمره همین افرادی بودند که به ناچار در روزهای قرنطینه به سر بردند.

در این میان، کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی. آر. تی نیز در زمره افرادی هستند که پس از گذراندن روزهای قرنطینه، بار دیگر به فعالیت خود مشغول شده‌اند اما مشکل اینجاست که بدون اخذ حقوق ماه‌های گذشته به ناچار به فعالیت خود ادامه می‌دهند چرا که شغل دیگری به جز این ندارند تا مخارج خانواده را تأمین کنند.

شرکت واحد فقط ناظر بر قراردادها است

به دنبال انتشار گزارش خبرگزاری مهر در رابطه با عدم واریز حقوق کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی. آر. تی، واکنش شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه چنین بود که خدمات شارژ و کنترل بلیط مسیر بی. آر. تی از طریق مناقصه و مزایده به پیمانکار واگذار شده و شرکت واحد فقط ناظر بر این قراردادهاست.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه افزود: صورت وضعیت مالی پیمانکار به‌صورت ماهانه تهیه و به شرکت واحد ارسال می‌شود و تا به امروز هیچ صورت وضعیتی بدون دستور باقی نمانده است و همه آنها از نظر کارکرد، بررسی و به امور مالی شرکت دستور پرداخت داده شده است.

حقوق کارگران بر عهده پیمانکار مربوطه است

ایمان غنی زاده با اشاره بر اینکه حقوق کارگران مسیر بی. آر. تی به عهده پیمانکار مربوطه است، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود حقوق کارگران مسیر بی. آر. تی از سوی شرکت پرداخت نشده صحیح نیست چرا که این موضوع به پیمانکار ارتباط دارد.

وی بیان کرد: پرداخت وضعیت مالی پیمانکاران قبل از پرداخت حقوق کارکنان رسمی شرکت واحد انجام می‌شود تا کارگران زیر نظر پیمانکار، سر موعد حقوق خود را دریافت کنند.

وی در پایان گفت: بنده ضمن قدردانی از توجه رسانه‌ها به این موضوع، اعلام می‌کنم که بر حسب وظیفه و جهت رفع مشکلات کارگران مسیر بی. آر. تی، موضوع حقوق این کارگران را پیگیری خواهم کرد.

از طرفی شهردار کلانشهر تبریز با حضور در ایستگاه‌های بی. آر. تی، از نزدیک در جریان مشکلات کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های مذکور قرار گرفته و به صورت دقیق، میزان حقوق دریافتی، ساعت کاری و نحوه برخورد پیمانکار را بررسی کرده است.

شهرداری پیگیر اخذ بهینه خدمات خریداری شده است

ایرج شهین‌باهر گفت: خدمات شارژ و کنترل بلیط مسیر بی. آر. تی به پیمانکار به صورت حجمی واگذار شده و شهرداری تبریز فقط پیگیر اخذ بهینه خدمات خریداری شده براساس این قرارداد است.

وی افزود: با وجود اینکه طبق قرارداد موجود، پرداخت حقوق کارگران بی. آر. تی، بر عهده شرکت پیمانکار است، به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موقت ناوگان اتوبوسرانی و تصویب شورای اسلامی کلان شهر تبریز، در خصوص پرداخت کمک هزینه، شهرداری تبریز کمک هزینه تصویب شده را بدون دخالت پیمانکار به حساب تک تک کارگران طرف قرارداد پیمانکار واریز کرد.

شهردار کلانشهر تبریز، حل و فصل ریشه‌ای مشکلات کارگران در مسیر بی. آر. تی را ضروری دانسته و بیان کرد: با توجه به رو به اتمام بودن مدت قرارداد مسیر بی. آر. تی در مناقصه آتی سعی بر این خواهد بود که موارد پیش بینی نشده و مدت ساعت کاری در قرارداد جدید لحاظ شود.

وی در پایان گفت: در صورت ارائه مجوزهای قانونی از طرف نهادهای مسئول و ذی‌صلاح، تمامی حقوق کارگران مستقیم به حساب آنها واریز خواهد شد تا شرکت‌های پیمانکاری امکان دخل و تصرف در پرداخت‌ها را نداشته باشند.

خبرنگار مهر مبنی بر اینکه پیمانکار مربوطه حقوق کارگران را پرداخت کرده و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه معیشتی به حساب شخصی آنان واریز کرده است برای بررسی صحت و سقم این موضوع به دنبال کارگران مسیرهای بی. آر. تی رفته است.

یکی از کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی. آر. تی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب سر پا می‌مانیم و چند روزی است که می‌گویند باید تا ساعت ۹:۱۰ دقیقه نیز به کار خود ادامه دهید؛ در مقابل این ساعت کاری حقوق ما فقط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و روز تعطیلی نداریم.

وی ادامه داد: پیمانکار، کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی. آر. تی را اذیت کرده و از مسئولان درخواست می‌کنیم که به مشکل ما رسیدگی کنند؛ با چنین وضع پیش آمده نمی‌توان مخارج زندگی را تأمین کرد و کسی به داد ما نمی‌رسد.

قرارداد کاری نداریم

این کارگر کنترل بلیط ایستگاه‌های بی. آر. تی به خبرنگار مهر گفت: ما قراردادی نداریم و از شکایت به دلیل نبود قرارداد می‌ترسیم چرا که اخراج می‌کنند و مجبوریم با چنین وضع پیش آمده کار کنیم.

یکی دیگر از کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی. آر. تی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: حقوق ما پرداخت نشده است و تنها مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای فرودین ماه از بیمه بیکاری دریافت کرده‌ایم در حالی که حقوق خود ما پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: کار ما سخت است به گونه‌ای که از صبح تا شب در سرمای زمستان و گرمای تابستان سر پا هستیم و با این وجود پرداخت حق و حقوق ما انجام نمی‌گیرد؛ ما از شما تشکر می‌کنیم که پیگیر وضعیت نامشخص ما هستید.

حقوق ما باید پرداخت شود

وی افزود: در حال حاضر هیچ پولی برای تأمین مخارج زندگی نداریم و پیمانکار مربوطه نیز به تماس‌هایی که از سوی کارگران می‌شود به هیچ وجه جوابگو نیست؛ چندین بار وعده پرداخت حقوق را داده اما متأسفانه تا کنون حقوق ما پرداخت نشده است؛ درخواست ما از مسئولین این است که حقوق ما را پرداخت کنند.

کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی. آر. تی از عدم پرداخت حقوق به شدت گله‌مند هستند؛ وضعیتی که نا مشخص است و کارگران هم چنان در روزهای بحرانی به سر می‌برند؛ حقوق‌هایی که تاکنون پرداخت نشده و گذران زندگی را برای این قشر زحمتکش ناممکن ساخته است.

این کارگران، سرمای استخوان سوز و گرمای طاقت‌فرسا را به جان می‌خرند تا روزی حلال بر سر سفره باشد، اما متأسفانه در قبال تلاش و فعالیت آنان حقوق‌های پرداخت نشده نمک بر زخم می‌پاشد و حال باید سازمان‌های ذی‌ربط در این رابطه اقدامات مؤثری انجام بدهند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا