اخبار خوزستاناقتصادیتیتر دوستون وسط

بازگشایی مرز شلمچه و امیدواری به افزایش صادرات و کنترل التهابات ارزی

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴ حدودا ۴ ماه قبل با شیوع کرونا بسیاری از مرزهای صادراتی کشور از سوی همسایگان ایران مسدود شد. در این بین رفته رفته مرزهای شرقی کشور بازگشایی شد اما دو مرز مهم با نزدیک ترین شریک تجاری یعنی عراق برای ۴ ماه بسته ماند. گفتنی است دو مرز شلمچه و چذابه بار اصلی صادرات به جنوب عراق را بر عهده داشتند که حالا اخبار خوشی از بازگشایی یکی از این دو مرز مهم منتشر شده است.

بازگشایی مرز شلمچه با محدودیت زمانی و تعدادی تردد

ناظر گمرکات خوزستان اعلام کرده است؛‌ با هماهنگی‌های انجام شده با کشور عراق، مرز شلمچه از ساعت ۱۲ ظهر امروز (۱۸ تیرماه) به روی صادرکنندگان و تجار برای انجام صادرات از ایران بازگشایی شد.

این بازگشایی با محدودیت زمانی و تعدادی تردد مواجه است و تنها دو روز در هفته و هر روز ۲۵۰ خودرو اجازه تردد از این مرز به سمت کشور عراق را دارند.

بررسیها نشان می‌دهد، سالیانه حدود ۸میلیارد دلار صادرات به عراق از کشورمان صورت میگیرد که تقریبا نیمی از این صادرات از مبادی استان خوزستان انجام شده است.
بر این اساس طی یک سال با توجه به ظرفیتهای موجود نزدیک به ۳میلیارد دلار صادرات کالا  از ۲ گمرک چذابه و شلمچه استان خوزستان به عراق انجام می شود.
این درحالی است که از دو  مرز باشماق  و پرویز خان نیز نزدیک به ۳ میلیارد دلار صادرات  به کردستان  یا شمال عراق صادر می شده است.

گفتنی است ۲میلیارد دلار صادرات نیز به صورت  برق و انرژی به کشور مذکور انجام می‌شود.

پیگیریها از استان خوزستان نشان می دهد احتمالا از ۳ تا ۴ هفته آینده مرز مهم چذابه نیز فعالیت خود را با پرتکلهای مربوطه آغاز کند. لازم به ذکر است از این دو مرز مهم روزانه ۶۰۰ کامیون کالای صادراتی راهی عراق می‌شده است. بر این اساس  می توان امیدوار بود با بازگشایی مرز شلمچه به عنوان یکی از اصلی ترین محورهای صادرات کالا به عراق، علاوه بر عواید صادراتی،  به تثبیت بازار ارز نیز کمک شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا