ایران و جهان

امکان برنامه‌ریزی در تئاتر نداریم/بلاتکلیفی مسابقه‌ای که زرد نیست


جواد مولانیا بازیگر و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش در این حوزه به خبرنگار مهر گفت: قرار بر این بود که از سوم فروردین‌ماه ۹۹ نمایش «شاه لیر» را که خوانش جدیدی از نمایشنامه «شاه لیر» شکسپیر است، در تماشاخانه نوفل لوشاتو به صحنه ببرم. این نمایش در نوبت بازبینی قرار داشت اما با تعطیلی تماشاخانه‌ها به دلیل شیوع کرونا، اجرایش متوقف شد و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

وی ادامه داد: در این بحران تماشاخانه‌های خصوصی متحمل ضرر زیادی شدند و دولت نیز از آن‌ها حمایتی نکرده است. تماشاخانه نوفل لوشاتو نیز یکی از این مراکز است که سال‌ها به جوان‌ترها و دانشجویان میدان می‌داد و زحمت زیادی برای سرپا ماندن کشید اما متأسفانه در شرایط پیش آمده با مشکلات زیادی روبرو شده است.

این مجری تلویزیون درباره دیگر فعالیت‌هایش بیان کرد: همچنین قرار بود از ۲۰ خرداد با نمایش «زندگی گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه بروم که زمان اجرای این نمایش نیز هنوز مشخص نیست. همچنین طی گفتگوهایی که با کامران شهلایی در ارتباط با یک اثر نمایشی داشتیم، ایده‌ای درباره زندگی فروغ فرخزاد را مطرح کردم که شهلایی نیز استقبال کرد و مشغول نگارش متن شد.

مولانیا متذکر شد: مشورت و گفتگوهای زیادی درباره این اثر با یکدیگر داشته‌ایم و قرار بر این شد که نمایش را به‌صورت کارگردانی مشترک به صحنه ببریم اما متأسفانه هنوز آینده تئاتر نامشخص است و نمی‌توان برای کار در آن برنامه‌ریزی درستی انجام داد چون هنوز مشخص نیست اجراهای به تعویق افتاده علاقه‌مند به اجرای مجدد اثرشان هستند یا نه و اینکه میزان استقبال تماشاگران با وجودی که قرار است تنها ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فعال باشد، چگونه خواهد بود. از طرف دیگر با این شرایط گروه‌های تئاتری نیاز به حمایت دارند اما متأسفانه انگار قرار بر حمایت نیست.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه برای آماده سازی نمایش «لیرشاه» من هزینه زیادی را صرف اجاره پلاتو، پذیرایی و تمرین‌های نمایش به صورت شخصی کردم اما متأسفانه اعلام کردند فقط گروه‌هایی که نوبت اجرا داشته و بازبینی رفته‌اند می‌توانند برای دریافت خسارت اقدام کنند، در صورتی که تنها چند روز به زمان بازبینی این نمایش مانده بود که مراکز هنری تعطیل شدند. متأسفانه سازوکار نحوه پرداخت و میزان حمایت از گروه‌هایی هم که برای جبران خسارتشان مورد تأیید قرار گرفته‌اند، مشخص نیست و مسئولان ما تنها به برگزاری جلسات و صدور بیانیه‌ها و بخشنامه‌های بدون فکر و بی ثمری که راهگشا نیست، بسنده می‌کنند.

کارگردان نمایش «هوراشیو» بیان کرد: در دوران تعطیلی تماشاخانه‌ها و فعالیت‌های تئاتری پروژه‌ای به اسم «نمایشخانه» آغاز به کار کرد که در آن هنرمندان شناخته شده‌ای چون آتیلا پسیانی، علیرضا آرا، آزاده صمدی، امیررضا دلاوری و… اقدام به خوانش نمایشنامه‌های مختلفی به صورت زنده در فضای اینستاگرام می‌کردند. این پروژه با حمایت شهرداری تهران انجام شد که من نیز یکی از برگزارکنندگان این پروژه بودم و نظارت کیفی روی تصاویر و صداها داشتم.

وی در پایان درباره ادامه مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یک» در تلویزیون توضیح داد: پخش هفتمین فصل این مسابقه به پایان رسیده است و با وجودی که برای ضبط فصل جدید برنامه متقاضی هستیم اما هنوز مشخص نیست که این مسابقه سینمایی ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر. ویژگی این مسابقه این است که اصلاً برنامه زردی نیست و تلاش شده در هر فصل از داوران باسواد و متخصص که اکثراً از اساتید دانشگاه هستند، دعوت به حضور شود اما به نظر می‌رسد به دلیل اینکه بدون اسپانسر و ستاره مربع‌ها سرپا ایستاده، تبلیغات زیادی برای معرفی آن صورت نمی‌گیرد!


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا