ایران و جهان

اجرای ۲۸۵ پروژه از سوی قرارگاه خاتم در کشور


به گزارش خبرنگار مهر، سردار سعید محمد شامگاه سه شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به پیشرفت‌های قرارگاه خاتم الانبیا در بخش‌های فنی و مهندسی، اظهار کرد: قرارگاه موفق شده خودباوری با تکیه بر توان داخلی و شعار «ما می‌توانیم» را محقق کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۸۵ پروژه در سطح کشور و در اکثر شهرها و روستاها از سوی قرارگاه خاتم در حال اجرا است، گفت: این پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف از قبیل صنعت و معدن، پروژه‌های آبی و صنعت نیروگاهی، بخش نفت و گاز و پتروشیمی، بخش‌های کشاورزی، دریایی و سایر صنایع و مهندسی است.

سردار محمد در ادامه با اشاره به وجود مشکلات اعم از کمبود منابع مالی و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، گفت: خوشبختانه با روحیه خود باوری موجود در میان کارکنان قرارگاه خاتم همه پروژه‌ها ما در سراسر کشور فعال است.

اجرای ۲۴ پروژه از سوی قرارگاه خاتم در گیلان

وی با بیان اینکه در استان گیلان نیز حدود ۲۴ پروژه از سوی قرارگاه خاتم در دست اجرا است، تصریح کرد: اتصال خط ریلی رشت- بندر کاسپین، سد مخزنی پلرود در شهرستان رودسر که به دلیل کمبود منابع مالی تکمیل و بهره برداری از این پروژه طولانی شده است، همچنین پروژه رشت- آستارا که در حال حاضر در دو بخش منطقه آستارا به سمت رشت و دیگری اراضی حاشیه این مسیر ریلی تجهیز کارگاه و بخشی از مسیر آغاز شده و امیدواریم سریع‌تر تکمیل و بهره برداری شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به اینکه به منظور حفظ اراضی کشاورزی و محیط زیست برای طراحی این پروژه به طول ۵۰ کیلومتر پل طراحی شده است، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا این پروژه نیز با توجه به آثار مثبت آن در کوتاه‌ترین زمان بهره برداری شود.

وی خط انتقال گاز ۴۲ اینچی رضوانشهر را پروژه بعدی قرارگاه خاتم در استان گیلان عنوان کرد و افزود: قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار طرح‌های دولتی فعالیت می‌کند و تلاش کرده با همه دولت‌ها در ادوار مختلف همکاری داشته باشد.

سردار محمد با اشاره به اشتغال بیش از ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: در حوزه منابع مالی نیز قرارگاه خاتم در بسیاری از پروژه‌ها مطالباتی دارد اما تلاش می‌کند با وجود همه کمبودها پروژه‌ها را تکمیل و به مرحله بهره برداری برساند.

وی با بیان اینکه در گذشته مشکلات تکنیکی و کارهای فنی و مهندسی در کشور وجود داشت اما امروز به واسطه فعالیت نیروهای توانمند و متخصص در این زمینه مشکلات بر طرف شده است، اظهار کرد: در حوزه منابع مالی نیز ایران کشوری غنی است تنها نیازمند تغییر رویکردها هستیم.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا با اشاره به اینکه استان گیلان نیز استانی غنی و دارای ظرفیت‌های بالا در بخش کشاورزی، معادن و مواد معدنی و سایر حوزه‌ها است، تأکید کرد: برنامه ریزی برای توسعه هر استان باید در خود استان و بر اساس ظرفیت‌ها، اولویت‌ها و توانمندی‌ها آن استان باشد برنامه ریزی برای توسعه هر استان باید در خود استان و بر اساس ظرفیت‌ها، اولویت‌ها و توانمندی‌ها آن استان باشد.

وی با تأکید بر لزوم شناسایی مزیت‌های رقابتی هر منطقه، افزود: در استان گیلان بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن مواد معدنی شناسایی پس حوزه معدن می‌تواند یک توان رقابتی برای این استان ایجاد کند اما نیاز به برنامه ریزی درست دارد.

محمد در ادامه با اشاره به اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب سیستم بودجه نویسی در کشور معیوب است، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم که طرح‌های معیوبی تعریف و اجرایی می‌شود که نتیجه آن طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام است.

لزوم توجه به صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده

وی با بیان اینکه طرح‌های غیرعملیاتی تعریف شده و خروجی هم نداشته است، تأکید کرد: در استان‌ها نیز طرح‌ها باید بر اساس سیاست‌ها و راهبردهای کلی نظام در کل استان‌ها و هر استان بسته به فراخور خود طرح‌های توسعه تنظیم کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی از منابع درآمدزایی بسیار خوب برای این استان محسوب می‌شود. گیلان در صنعت دامپروری نیز یک استان توانمند است اما باید صنایع تبدیلی برای آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه زنجیره تولید در بسیاری از بخش‌های ناقص است و همین موضوع سبب شده که مجبور شویم که مواد را به صورت خام رو صادر کرده و دوباره محصولات مورد نیاز خود را با قیمتی بالاتر وارد کنیم، اظهار کرد: باید برای بسیاری از ظرفیت‌های کشور با ایجاد صنایع تبدیلی ارزش افزوده ایجاد کنیم.

سردار محمد با تأکید بر آمادگی قرارگاه سازندگی خاتم برای سرمایه گذاری بر روی طرح‌های دارای توجیه اقتصادی نخبگان کشور به ویژه استان گیلان، گفت: در این سفر تلاش می‌کنیم تا در این حوزه‌ها بیشتر تمرکز کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های شهرداری رشت با همکاری قرارگاه خاتم، افزود: بحث‌هایی نیز برای حل مشکلات دو رودخانه گوهر رود و زرجوب شهر رشت شده که در حال رایزنی با شهرداری رشت در این زمینه هستیم.

آماده اجرای طرح‌های مخصوص بانوان هستیم

سردار محمد با بیان اینکه قرارگاه خاتم تلاش کرده تا در همه پروژه‌های صنعتی در دست اجرا بیش از ۷۰ درصد ساخت تجهیزات و طراحی را ایرانی کند، افزود: حتی در برخی پروژه‌ها شرکت‌های طرف قرارداد برای اولین بار و به درخواست قرارگاه وارد عمل شده اند.

وی همچنین به فعالیت‌های قرارگاه خاتم در حوزه محرومیت زدایی و کمک به اقشار آسیب دیده مناطق کم برخوردار و محروم اشاره کرد و گفت: این قرارگاه در هر پروژه در دست ساخت تا شعاع ۷۰ کیلومتری طرح به اقشار آسیب دیده کمک‌های در قالب عمرانی، بهداشتی و درمانی، معیشتی می‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم با اشاره به اینکه این قرارگاه آمادگی اجرای طرح‌های خاص مخصوص بانوان و دختران برای فعالیت بیشتر در حوزه اقتصادی را دارد، گفت: تلاش می‌کنیم که در این زمینه رایزنی‌هایی با شهرداری رشت انجام دهیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا