ایران و جهان

ابراز نگرانی ایران درباره نقض تعهدات هسته‌ای توسط آمریکا وفرانسه


به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، در سخنرانی خود در پنجاه و چهارمین نشست کمیسیون مقدماتی پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای، ضمن تأیید مجدد موضع دیرینه و اصولی کشورمان در مورد لزوم حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای، گفت: متأسفانه، بیش از دو دهه پس از تصویب این معاهده، دستیابی به هدف اصلی آن یعنی پایان دادن به توسعه و پیشرفت سلاح‌های هسته‌ای، دست نیافتنی‌تر شده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه اخیراً جامعه بین المللی شاهد رویکرد مخربی در مورد خلع سلاح هسته‌ای و معاهدات عدم اشاعه توسط برخی کشورهای هسته‌ای بوده است، افزود: نوسازی و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای، معاهده ان. پی. تی به عنوان سنگ بنای خلع سلاح هسته‌ای و رژیم عدم اشاعه و همچنین صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند. در همین راستا، پرتاب اخیر موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای قادر به حمل چندین کلاهک هسته‌ای (M۵۱) توسط یک زیردریایی فرانسوی در ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰، با تعهدات بین المللی فرانسه ناسازگار است.

نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اظهار داشت: خروج یکجانبه و غیرقانونی از بسیاری از موافقت نامه‌های بین المللی از جمله معاهده آسمان‌های باز، پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد و برجام، به سیاستی رویه‌ای برای ایالات متحده تبدیل شده که نه تنها مغایر با چندجانبه گرایی است، بلکه صلح و امنیت بین المللی را نیز تضعیف می‌کند.

غریب آبادی نگرانی عمیق خود را از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مقامات ارشد آمریکا در مورد احتمال انجام انفجارهای آزمایش هسته‌ای گفتگو کرده اند، اعلام کرد و گفت: انجام چنین آزمایشی موجب تضعیف خلع سلاح هسته‌ای و رژیم عدم اشاعه و در نتیجه، تضعیف صلح و امنیت بین المللی می‌شود.

وی همچنین از اینکه سنای آمریکا بودجه ۱۰ میلیون دلاری برای آماده سازی انجام چنین آزمایش هسته‌ای را تصویب کرده است، به شدت ابراز نگرانی کرد و از آمریکا و فرانسه خواست تا به تعهدات خود در حفاظت از اهداف و مقاصد معاهدات خلع سلاح، احترام بگذارند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا