ایران و جهان

«آنتونیو گوترش» خواستار توقف الحاق کرانه باختری از سوی اسرائیل شد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی صباح، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی که روز سه شنبه انتشار عمومی یافت، با بیان اینکه الحاقِ بخشهایی از کرانه باختری اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی «نقض جدی و فاحش حقوق بین الملل» است، از این رژیم غاصب مصرانه خواست تا این طرح‌های الحاق را کنار گذارد.

در این گزارش که خطاب به شورای امنیت و در آستانه برگزاری نشست این شورا (روز چهارشنبه) پیرامون مناقشه اسرائیل- فلسطین منتشر شد، گوترش الحاق کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی را «نابودکننده» تمام امیدها برای انجام مذاکرات جدید و در نهایت دستیابی به یک راه حل دو دولتی دانست.

وی در این گزارش با تأکید بر اینکه این اقدام اسرائیل «تلاشها برای پیشبرد صلح منطقه‌ای را تهدید می کند»، از رژیم صهیونیستی خواست تا طرح‌های الحاق خود را کنار گذارد.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به وجود مخالفت‌ها با این الحاق به ویژه در میان مردم اسرائیل گفت: «اگر [الحاق] اجرا شود، نقض جدی حقوق بین الملل از جمله منشور سازمان ملل خواهد بود.. این فاجعه‌ای برای فلسطینیان، اسرائیلیان و منطقه خواهد بود».

شایان ذکر است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که فرآیند الحاق کرانه باختری از یکم ژوئیه آغاز می‌شود. این طرح‌ها شامل الحاق شهرک‌های یهودی نشین واقع در کرانه باختری و همچنین دره استراتژیک رود اردن است.

طرح‌های مزبور که از حمایت واشنگتن برخوردار است، تشکیل کشور مستقل فلسطین را بر مبنای قلمرویی تقلیل یافته و با نادیده انگاری خواست اصلی فلسطینیان مبنی بر پایتختی بیت المقدس شرقی امکانپذیر می‌داند؛ طرحی که تمامیت آن با مخالفت قاطع رهبران و مقامات فلسطینی روبرو شده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا