ایران و جهان

آغاز مذاکرات شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از امروز


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شورای امنیت سازمان ملل متحد از امروز چهارشنبه چهارم تیرماه نخستین دور گفتگوها در مورد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را آغاز خواهد کرد.

طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در پیوند با تایید توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی، مهلت این تحریم‌ها اکتبر امسال به پایان خواهد رسید.

آمریکا روز دوشنبه متن قطعنامه پیشنهادی خود را در اختیار ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد. ولی چین و روسیه، دو عضو دارای حق وتو، از پیش مخالفت‌شان را با این قطعنامه اعلام کرده‌اند.

دولت آمریکا از مدت‌ها پیش تاکید کرده است که تحریم تسلیحاتی ایران نباید برداشته شود. تصویب هر قطعنامه‌ای در شورای امنیت مستلزم ۹ رای و در عین حال عدم وتوی آن از سوی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس است.

به گزارش رویترز، طبق قطعنامه پیشنهادی آمریکا فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط ایران ممنوع خواهد شد و کشورهای دیگر نیز فقط در صورت تایید کمیته‌های کارشناسی شورای امنیت می‌توانند به ایران اسلحه و تجهیزات نظامی بفروشند.

در عین حال تمامی کشورها موظف خواهند شد که در صورت وجود شواهد یا سوءظن در مورد وجود تسلیحات و کالاهای ممنوعه، محموله‌ها را بازرسی کرده و از تمام کشورها می‌خواهد که به همین دلیل کشتی‌ها را در آب‌های بین‌المللی با توافق کشوری که آن شناور با پرچم آن حرکت می‌کند، بازرسی کنند.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا پس از آن به شورای امنیت ارائه شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت مدعی شد که موشک‌های کروزی که سال گذشته در حمله به تاسیسات نفتی و یک فرودگاه بین‌المللی در عربستان استفاده شده‌اند «منشاء ایرانی» داشتند.

آمریکا تهدید کرده است که اگر این قطعنامه در شورای امنیت تصویب نشود با فعال کردن روند موسوم به مکانیسم ماشه در چارچوب برجام تلاش خواهد کرد که تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران را فعال کند.

این در حالی است که دولت آمریکا در اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و دیپلمات‌ها معتقدند که واشنگتن برای رسیدن به این هدف راه دشواری پیش رو خواهد داشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا