اجتماعیاخبار خوزستانتیتر دوستون وسط

شاخص کارآمدی درمان کرونا در خوزستان بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش پایگاه خبری خوز ۲۴ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور دکتر سید محمد علوی اظهار داشت: شاخص کارآمدی درمان (D/M) نشان دهنده تاب آوری سیستم درمانی در پذیرش بیماران ومدیریت بیماری وتوان درمانی بیماران بستری، مراقبت ویژه ومهارت پزشکان وامکانات درمانی وتعهدشان به ارائه خدمات درمانی است .

وی افزود: این شاخص خود تابعی از میزان شیوع بیماری نیز هست وهرچه شیوع بیماری بیشتر شود این میزان نیز افزایش می یابد، بر اساس محاسبات موجود این شاخص در آمریکا ۳۳۳، ایتالیا ۵۵۷، ترکیه ۵۵، ایران ۹۶ و خوزستان ۱۳۱ گزارش شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت آمار در خوزستان گفت: موارد بستری تا روز گذشته  شامل ۷۸۵، موارد تحت قرنطینه خانگی ۶ هزار و ۵۷۸، مراقبت ویژه ۲۲۳، ترخیص شده پنج هزار و ۱۶، از قرنطینه خارج شده چهار هزار و ۹۴۲ و فوتی ۶۳۲ نفر است.

علوی در خصوص شاخص اپیدمیولوژیک (C/M) توضیح داد: این شاخص برآیندی از وضعیت ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی وتوانایی در پیشگیری از وقوع بیماری وانتشار آن ورفتارهای بهداشتی مردم و شرایط اجتماعی وفرهنگی و اقتصادی وعدالت اجتماعی است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان این شاخص را درآمریکا پنج هزار و ۸۱۵، ایتالیا سه هزار و ۸۷۰، ترکیه یک هزار و ۹۸۷،  ایران یک هزار و ۹۵۸ و در خوزستان سه هزار و ۷۸۶ اعلام کرد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: شاخص دیگر دراین زمینه میزان کشندگی یا CFRاست که رقم جهانی آن ۱۱ درصد و رقم استانی آن ۵.۹ درصد است که البته این ارقام تخمینی است ودر پایان اپیدمی باید محاسبه شود.

وی در زمینه شاخص بیماریابی و پیشگیری (T/M) بیان کرد: این شاخص نشانه توانایی سیستم بهداشتی در سازمان دهی، بسیج نیروها ووواکنش سریع به اپیدمی  ودسترسی به آحاد جامعه وجلب مشارکت مردم در شرکت در اقدامات تشخیص وبیماریابی و برخورداری از توان بیماریابی، انجام نمونه گیری، دریافت نمونه وانجام آزمایش ومهارت فنی انجام تست وامکانات وتجهیزات و بنیه مالی ونیروی انسانی است.

علوی اظهار داشت: این شاخص در ایران ۱۲ هزار و ۱۴۸ و در خوزستان ۱۲ هزار و ۷۷۶ عنوان شده است.

وی اعلام کرد: ۱۰ درصد از تمام مبتلایان و هفت درصد از آمار فوتی‌های کشور متعلق به خوزستان است.

به گفته علوی بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان ناشی از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف، مردم و ادارات است.
مشکورنیا تجمع خانوادگی در منازل را نقطه آسیب به لحاظ شیوع ویروس کرونا دانست و افزود: افراد برای حضور در ادارات و سایر اماکن از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند اما این پروتکل‌های بهداشتی را در تجمعات خانوادگی رعایت نمی‌کنند.

خوزستان از یک‌ماه پیش به لحاظ شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا