ایران و جهان

۴۰۰ سال اعتراض بیهوده به نژادپرستی در ایالات متحده

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – زهرا میرظفرجویان و پیمان یزدانی: بار دیگر کشته شدن یک سیاه پوست آمریکایی زیر زانوی پلیس آمریکا در حالیکه فریاد می‌زد «نمی توانم نفس بکشم»، موجی از خشم و اعتراضات را در سرتاسر آمریکا و جهان به وجود آورد. اقدامی که بار دیگر، نهادینه شدن نژادپرستی در لایه لایه‌های ساختار سیاسی آمریکا به طور خاص و در جهان غرب، به طور عام را به نمایش گذاشت.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی را با «سلیناسزار چاوانس» سیاستمدار و عضو سابق پارلمان کانادا ترتیب داده که شرح آن از نظر می‌گذرد.

*از نظر تاریخی سیاهپوستان عمدتاً برای بردگی به ایالات متحده آورده می‌شدند و چون این موضوع برخلاف خواست و اراده آنها بوده است، همواره در حال نشان دادن اعتراض خود به این موضوع بوده اند. بنابراین نیروهای امنیتی آمریکا، رنگین پوستان را همواره یک تهدید برای کشور در نظر می‌گیرند. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از دوران برده داری گذشته است به نظر شما چرا سیاست‌های ایالات متحده نتوانسته است این نگرش را نسبت به رنگین پوستان تغییر دهد و ما همچنان شاهد خشونت علیه آمریکایی‌های آفریقایی تبار هستیم؟

سیاست‌های ایالات متحده نیز همانند کانادا به دلیل ماهیت ساختاری و سیستم نژادپرستی شکست خورده است. ریشه کردن این ساختار نژادپرستی که خود در وهله اول توسط سیاست حمایت می‌شود بسیار دشوار است. به ویژه هنگامی که افراد قدرتمند می‌خواهند در رأس قدرت باقی بمانند.

توهین و رفتار غیر انسانی با سیاه پوستان ریشه‌ای تاریخی داشته که تا امروز نیز برقرار است. اگر آمریکایی‌ها یا کانادایی‌ها حاضر به اتخاذ اقدامات جدید و شاید اقدامات فوق العاده ای برای رفع این مشکل نباشند، ما تا ۳۰ سال آینده نیز همچنان شاهد این اعتراضات خواهیم بود.

*به نظر شما سرانجام این اعتراضات در آمریکا به کجا خواهد رسید و آیا امیدی به تغییر رفتار نسبت به آمریکایی‌های آفریقایی تبار وجود دارد؟

حتی اگر به جایی هم نرسد، حداقل باعث می‌شود تا آگاهی از آسیب دیدگی جوامع سیاه پوستان در آمریکای شمالی و سراسر جهان به وجود آید. این اعتراضات به افرادی که در رأس قدرت هستند این امکان را می‌دهد تا قدرت و اقتدار جامعه سیاه پوستان و همچنین کسانی را ببینند که تمایل به همکاری با این جامعه را دارند. امیدوارم شاهد تغییر در نهادهایی مانند پلیس باشیم که همچنان با بی توجهی به سیاه پوستان و بومی‌ها رفتار می‌کنند.

همچنین امیدوار هستم که نهادهای دیگر آموزشی، دستگاه قضائی و مسکن نیز در این راستا تغییر کنند زیرا نژادپرستی سیستماتیک، پیامدهای منفی برای جوامع سیاه پوستان داشته و دارد.

*رئیس جمهور پیشین ایالات متحده «باراک اوباما» از مردم آمریکا خواست تا اعتراضات خود را تا زمان وقوع تغییر در کشور ادامه دهند. با توجه به اینکه نژادپرستی در ایالات متحده نهادینه شده است نظر شما درباره اظهارات او چیست و آیا فکر می‌کنید که این اعتراضات می‌تواند برای دستیابی به اهداف مثمرثمر باشد؟

ما می‌توانیم به اعتراضات خود ادامه دهیم اما این موضوع را در نظر بگیرید که ما به عنوان جوامع سیاه پوستان بیش از ۴۰۰ سال است که در حال اعتراض هستیم و این امر ما را نیز بسیار خسته کرده است. چه زمانی قرار است این موضوع تمام شود؟! ادامه اعتراضات نتایجی را که ما به دنبال آن هستیم به همراه نخواهد داشت. اعتراضات، برخی از خواسته‌های ما را نشان می‌دهد اما اعتراض همه چیز نیست. ما برای حل این موضوع به اراده سیاسی احتیاج داریم. به عبارت دیگر کسانی که نماینده ما در ساختارهای سیاسی هستند باید از قدرت حمایت از جامعه سیاه پوستان برای ایجاد تغییر برخوردار باشند.

ما در سیستم‌های آموزشی خود به جسارت ایجاد تغییرات به نفع دانش آموزان سیاه پوست نیازمندیم. در تخصیص بودجه باید اولویت در اختیار برنامه‌ها و نهادهایی که حافظ جان انسان‌ها هستند قرار بگیرد و این اولویت از نهادهایی مانند پلیس برداشته شود.

*آیا این تحولات در ایالات متحده می‌تواند بر سرنوشت سیاسی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده تأثیر بگذارد؟

امیدوارم که این اتفاق بیفتد. امیدوارم که سرانجام آمریکایی‌ها، رهبر خود را به عنوان فردی نژادپرست، افراطی و ریاکارهمانطور که همیشه بوده ببیند. همچنین امیدوارم که جهانیان پشت پرده دونالد ترامپ را ببینند و زمینه‌های خروج او از قدرت را فراهم کنند. این اتفاق دیر یا زود رخ می‌دهد فقط مسئله، مسئله زمان است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا