ایران و جهان

۳۳۰ هزار میلیارد ریال به طرح های عمرانی کشور اختصاص یافت


به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگاران در ارومیه اظهارکرد: قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم کل اعتبار سال ۱۳۹۲ حدود ۲۱۲ هزار میلیارد ریال بود ولی در دولت تدبیر ۳۳۰ هزار میلیارد ریال به طرح‌های عمرانی کشور اختصاص یافت.

وی سال ۹۹ را سال پایانی طرح‌های اصلی نجات دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: دی ماه سال جاری بهره برداری از تونل انتقال آب به دریاچه آغاز می‌شود، این تونل حدود ۳۶ کیلومتری در مراحل پایانی ساخت خود است که با بهره برداری از آن در دی ماه سال جاری ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلی از بابت اعتبارات وجود ندارد، ادامه داد: این پروژه بر اساس ارزش روز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و این نوعی سرمایه گذاری برای ایجاد و جلب رضایت خاطر مردم آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و مردمی که به نحوی نگران این دریاچه بودند محسوب می‌شود و افزایش بیش از ۱۲۶ سانتی متر تراز دریاچه و هزار و ۸۲ کیلومتر مربع مساحت دریاچه نشان از موفقیتی است که دوستان برای تأمین رضایت مردم انجام داده‌اند.

نوبخت با بیان اینکه سال ۹۹ سال جمع بندی همه زحمات شش سال گذشته و اجرایی شدن طرح‌های احیای دریاچه محسوب می‌شود، اظهار داشت: ۱۲ طرح در این خصوص اجرا شد که یکی از مهمترین طرح‌ها احیای دریاچه، انتقال آب از رودخانه زاب و از پشت دریاچه یا سد کانی سیب است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه انتقال آب هم تأمین شده که ۴۵۰ میلیارد آماده تخصیص و مابقی اعتبارات هم طبق زمانبندی تخصیص خواهد یافت و امیدواریم که در ماه‌های آینده و در بازه زمانی دی ماه شاهد بهره برداری و تکمیل این ابر پروژه باشیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه طرح عظیم ملی و جزو مطالبات مردم سراسر کشور و حتی علاقمندان به طبیعت در سراسر جهان بود و مردم دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بخاطر آثار سو خشک شدن این دریاچه و گردو غبار نمکی نسبت به این موضوع حساس‌تر بودند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بدهای‌های دولت افزود: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه از محل درآمدهای نفتی بوده و امسال در بهترین شرایطی که در بودجه پیش‌بینی شده است، ۴۹ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت است.

نوبخت با بیان اینکه هم اکنون درآمد بودجه منابع، ۵۷۰ هزار میلیارد تومان بوده، یعنی کمتر از ۱۰ درصد است گفت: تلاش می‌کنیم از ساز و کارهایی در این راستا استفاده کنیم که منجر به تورم نشود که در این خصوص تمهیدات ویژه ای از جمله با هدف استفاده از اسناد خزانه اندیشیده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه اسناد خزانه، پول جامعه را جمع می‌کند و دوباره به حوزه اقتصاد بر می‌گرداند که این امر به علت اینکه پول جدیدی نیست، تورم زا نخواهد بود تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با همه سختی‌های ناشی از تحریم و همه کمبودها و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا، کشور را به صورت مناسبی مدیریت کنیم.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در سفری یک روزه از طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه بازدید کردند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا