ایران و جهان

گفتگوهای راهبردی بغداد- واشنگتن/ اشغالگران عقب‌نشینی می‌کنند؟

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: قرار است طی روزهای آینده سلسله مذاکراتی میان بغداد و واشنگتن تحت عنوان «گفتگوهای راهبردی» برگزار شود. این گفتگوهای قریب الوقوع در واقع با پیشنهاد مقامات ایالات متحده آمریکا انجام می‌گیرد.

ایالات متحده آمریکا در اواخر دوره نخست‌وزیری «عادل عبدالمهدی» در عراق از طرح جدید خود در قبال بغداد پرده برداشت. مقامات آمریکایی اعلام کردند که طرح «گفتگوهای راهبردی» با بغداد را مد نظر قرار داده‌اند تا بدین‌ترتیب، همکاری‌های دوجانبه به ویژه در عرصه نظامی همچنان تداوم یابد.

درهمین‌ارتباط، پیشتر «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با اشاره به طرح «گفتگوهای راهبردی واشنگتن و بغداد» تصریح کرده بود: «یکی از محورهای گفتگوهای استراتژیک آمریکا با عراق، مسأله حضور نظامی ایالات متحده در این کشور خواهد بود. در عین حال، در جریان این گفت‌وگوها تمامی مسائل استراتژیک و مورد اهتمام مشترک بررسی خواهند شد».

مقامات آمریکایی از رهگذر گفتگوهای راهبردی با بغداد به دنبال یافتن راهی برای بقای نظامی بیشتر در خاک این کشور هستند مقامات آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند که ماه جاری میلادی را برای آغاز گفت‌وگوهای راهبردی با بغداد مد نظر دارند و حتی به همین منظور، نماینده خود در این مذاکرات و گفت‌وگوها را نیز تعیین کرده‌اند! بدین ترتیب «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا به عنوان نماینده واشنگتن در مذاکرات و گفت‌وگوهای استراتژیک با بغداد انتخاب شده است؛ هرچند که ممکن است وی جای خود را به فرد دیگری بدهد.

همانطور که پیشتر گفته شد، این آمریکایی‌ها هستند که پیشنهاد برگزاری گفتگوهای راهبردی را مطرح ساخته اند. مقامات ایالات متحده آمریکا به دنبال آن هستند تا از طریق مذاکرات و گفتگوهای راهبردی راهی را برای دور زدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان بیگانه از خاک خود، بیابند. در واقع، باید گفت که یکی از اهداف اصلی و اساسی مطرح شدن پیشنهاد گفتگوهای راهبردی، تلاش برای ابقای نظامیان اشغالگر آمریکایی در خاک عراق است.

این درحالی است که اقشار مختلف عراق همچنان خواستار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور هستند و دولت کنونی «مصطفی الکاظمی» نیز مأموریت اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج آمریکایی‌ها را برعهده دارد. الکاظمی خود نیک می‌داند که یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار اجماع بیت شیعی بر روی نام او برای تصدی پست نخست وزیری، تعهدش به اجرای مأموریت اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق بوده است. بنابراین، امروز احزاب و جریان‌های شیعی عراقی از الکاظمی انتظار دارند که در جریان مذاکرات و گفتگوهای راهبردی هرگونه مسیر به روی آمریکایی‌ها برای دور زدن مصوبه پارلمان را مسدود سازد.

تلاش‌های واشنگتن برای بقای بیشتر در خاک عراق آن هم به صورت غیرقانونی در حالی است که مقامات ارشد عراق در سطوح عالی ساختار سیاسی این کشور بارها و در مناسبت‌های مختلف ضمن اشغالگر توصیف کردن نظامیان آمریکایی در خاک خود بر لزوم خروج هرچه سریع‌تر آن‌ها تأکید کرده‌اند.

به عنوان نمونه می‌توان به اظهارات اخیر «حسن الکعبی» معاون رئیس پارلمان عراق اشاره کرد که صراحتاً لزوم خروج اشغالگران آمریکایی از خاک کشورش را خواستار شده است. در همین جریان‌های شیعی عراقی انتظار حصول هیچ نتیجه از گفتگوهای راهبردی با واشنگتن جز تسریع در روند خروج آمریکایی‌ها از خاک عراق را ندارند راستا، وی در سخنانی تأکید کرده است: «نظامیان اشغالگر آمریکایی مُدام حاکمیت عراق را نقض می‌کنند و این مسأله قابل تحمل نیست. نخست‌وزیر جدید قادر است نیروهای بیگانه و در رأس آن‌ها آمریکایی‌ها را از عراق بیرون براند».

بر اساس آنچه که گفته شد، بدیهی است که نتیجه هرگونه مذاکره با ایالات متحده آمریکا در چارچوب گفتگوهای راهبردی می‌بایست به تسریع در روند خروج نظامیان بیگانه از خاک عراق منجر شود. این همان مسأله ای است که گروه‌های مختلف مقاومت در عراق نیز روی آن تأکید کرده و خواستار آن شده اند. در همین راستا، اخیراً «نصر الشمری» معاون دبیرکل و سخنگوی رسمی جنبش «النجباء» عراق به زمزمه‌های موجود مبنی بر تلاش‌های آمریکا برای باقی ماندن در عراق و دور زدن طرح مصوب پارلمان مبنی بر لزوم خروج از این کشور، طی پستی در توئیتر واکنش نشان داد.

وی گفت: هرگونه مذاکراتی که در رأس بندهای آن، تصمیم ملت عراق و پارلمان و دولت آن مبنی بر عقب‌نشینی کامل و فوری (کلیه نیروهای خارجی) از سراسر عراق نباشد، باطل و غیرالزام آور و غیر قانونی است و ما آن را تحت هر شرایطی که باشد و از سوی هر کس که می‌خواهد صادر شود، به رسمیت نخواهیم شناخت.

بنابراین، کاملاً واضح است که احزاب، جریان‌ها و گروه‌های مختلف عراقی از ورای مذاکرات و گفتگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن تنها انتظار تحقق یک نتیجه را دارند و آن نیز چیزی جز خروج نظامیان اشغالگر و تروریست آمریکایی نیست. هرچند که مقامات واشنگتن عزم خود را جزم کرده‌اند تا در جریان گفتگوهای راهبردی بغداد را نسبت به بقای نظامیان آمریکایی در خاک عراق قانع سازند.

در این میان، گفته می‌شود که آمریکایی‌ها در جریان گفتگوهای راهبردی قصد دارند تداوم فعالیت‌های هسته‌های پنهان داعش در خاک عراق به عنوان بهانه خود برای بقای بیشتر در این کشور عنوان کنند. آن‌ها تصمیم دارند تا برای جلب رضایت بغداد مسأله تغییر در آرایش نظامی خود در خاک عراق را نیز مطرح سازند؛ مسأله ای که تنها یک اقدام تاکتیکی و ظاهرسازی است و نمی‌تواند به مثابه پایان و یا حتی کاهش حضور نیروهای آمریکایی در عراق تلقی گردد.

اقلیم کردستان قصد دارد با مشارکت در گفتگوهای راهبردی ضمن جلب حمایت آمریکا از خود در برابر بغداد، زمینه برای بقای آمریکایی‌ها در عراق را فراهم سازد نکته دیگری که در خصوص مذاکرات و گفتگوهای راهبردی میان ایالات متحده آمریکا و عراق وجود دارد، تلاش اقلیم کردستان برای مشارکت در این گفتگوهاست. واقعیت آن است که مقامات اقلیم کردستان از رهگذر حضور در گفتگوهای راهبردی به دنبال ایجاد فضایی برای بقای نظامیان آمریکایی در خاک عراق هستند؛ کما اینکه آنها پیشتر نیز صراحتاً اعلام کرده اند با خروج نظامیان آمریکایی از عراق کاملاً مخالف هستند.

درحال حاضر نیز که دولت بغداد خواستار پایبند بودن مقامات اقلیم کردستان به قانون اساسی عراق هستند و برخی سیاست‌های تنبیهی را نیز در قبال آن در پیش گرفته اند، اربیل بیش از پیش نسبت به حمایت‌های واشنگتن احساس نیاز می‌کند.

از همین روی، مقامات اقلیم کردستان عزم خود را جزم کرده اند تا از طریق مشارکت در گفتگوهای راهبردی ضمن جلب حمایت‌های واشنگتن از خود در برابر دولت مرکزی عراق، زمینه برای بقای طولانی‌مدت نیروهای آمریکایی در کشور خود را فراهم سازند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا مذاکرات راهبردی با آمریکا به خروج اشغالگران آمریکایی از خاک عراق منجر می‌شود؟


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا